امیر نژادرحیم در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در آتشنشانی نقشه خطرپذیری شهر را نداریم و مناطق فقط طبقهبندی شده است، عنوان کرد: یکی از مشکلات و دغدغههای جدی ما پاسخگو نبودن معابر شهری به نسبت این حجم از خودرو است. به دلیل کمعرض بودن معابر اگر اتفاقی بیفتد زمان طلایی را در امدادرسانی از دست میدهیم.
وی تصریح کرد: معابر مربوط به ۳۰ سال قبل هستند ولی تعداد خودرو روز به روز در حال افزایش است، متأسفانه ورودی چهار خیابان اصلی اصلاً استاندارد نیست و دچار مشکلاتی جدی هستند.
رئیس اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی کاشمر با اشاره به اینکه اگر در خیابان اصلی شهر کاشمر (امام یک-پاساژ گلها) اتفاقی بیفتد حتی خودروهای سبک آتشنشانی هم امکان خدماترسانی و ورود به این معبر را ندارند.
وی تأکید کرد: اگر قوه قضائیه کاری کند که آتشنشانی به عنوان ضابط قضایی باشد نه رابط قضایی قطعاً قدرت اجرایی آتشنشانی بیشتر و به نفع ایمنی شهر خواهد بود.
رئیس اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی کاشمر در ادامه آیلند وسط خیابان مرکزی را یکی از مشکلات اصلی آتشنشانی دانست و گفت: متأسفانه ایلند وسط خیابان امام بسیار مشکلساز است. نمیدانم کسانی که در گذشته با احداث این ایلند موافقت کردند به این فکر نکردهاند که اگر زمان شلوغی حادثهای اتفاق بیفتد امدادرسانی به چه شکل خواهد بود.
وی گفت: برخی مواقع به دلیل وجود این آیلند برای اینکه به موقع در محل حادثه حاضر شویم مجبور بودیم که خیابان را خلاف برویم که این خود حادثهساز است. با توجه به اینکه این روزها شاهد بار ترافیکی بسیاری در نقاط مختلف شهر هستیم، متأسفانه این چالشها در این خیابان کمعرض گریبانگیر شده که میطلبد برای خدماترسانی بهتر رفع شود.
نژادرحیم افزود: از میدان شهید غلامی به سمت جنوب شهر چون ۷۰ درصد شهر بافت فرسوده هستند فاقد استانداردهای لازم از جمله عریض بودن معابر هستند.
وی بیان کرد: هرچند در گذشته نردبانی برای آتشنشانی این شهر تهیه شد و ساختمانهای ۷ تا ۸ طبقه را پوشش میدهد اما عملاً در معابر با عرض کم این نردبان هیچ کارایی ندارد.
رئیس اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی کاشمر با اشاره به اینکه تاکنون از این نردبان در عملیاتها بسیار کم استفاده شده است، افزود: عملاً نردبان و بالابر آتشنشانی متناسب با معابر کم عرض این شهر کارآیی بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه کاشمر پتانسیل سد، چاههای قنات، تصادفات جادهای، زلزله و... را دارد، افزود: مواجهه با هرکدام نیاز به امکانات خاص خودش را دارد، به لحاظ خودرویی وضعیت نسبتاً مطلوبی داریم اما در خصوص تجهیزات میطلبد به روزتر شویم.
نژادرحیم با اشاره به اینکه برای امدادرسانی بهتر قطعاً تجهیزات حرف اول را میزند، گفت: برای اینکه تجهیزات آتشنشانی در ساختمانها لحاظ شود باید از چهار سقف به بالا باشد که تلاش میشود به طبقات پائینتر هم تعمیم داده شوند.
وی افزود: مکانهای تجمعی، تجاری، بهداشتی و تفریحی بسیاری در کاشمر داریم که نه تنها سیستم اطفاء حریق بلکه سیستم اعلام حریق استانداردی هم ندارند، باید تدبیری اندیشیده شود که ملزم به اجرای این سیستمها شوند.
جادههای غیراستاندارد
نژادرحیم با اظهار تأسف از صدور مجوز ساختمانهای چندین طبقه در معابر با عرض بسیار کم که در بسیاری از مناطق این شهر عملاً امکان ورود نیروهای امدادی و خدمات رسان را با مشکلات جدی و بعضاً غیرممکن میکند، گفت: اغلب منتظر میمانیم بحران اتفاق بیفتد سپس در حین بحران تصمیم میگیریم چه بکنیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: چون جادههای منطقه استاندارد نیستند هر روز شاهد تلفات انسانی بسیاری هستیم و دولت فقط بیمه را پرداخت میکند اما حاضر نیستیم همان مبلغ را صرف ایمنی راهها کنیم.
رئیس اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر گفت: تجربه نشان داده زمانی که در یک شهر بحرانی اتفاق میافتد نیروهای امدادی آن شهر را اگر سرجمع کنیم به ۱۰ درصد نخواهند رسید، چون نیروهای امدادی درگیر خانوادههای خودشان که دچار آسیب شدهاند میشوند به همین دلیل از شهرهای اطراف نیرو درخواست میشود.
مناطق حاشیهنشین در معرض تهدید جدی
وی تصریح کرد: بعضاً بندهای خاکی داریم که لای و رسوب گرفته و عملاً ارتفاع سیل بندها کم شده و این موجب میشود سرازیری آب به سمت حسینآباد و شهرک سید مرتضی بیشتر تهدید جدی باشد.
نژادرحیم خاطرنشان کرد: چون جلوی مسیلها گرفته شده و رسوبزدایی نشدهاند زنگ خطر جدی هستند، مناطق حاشیهنشین چون مقاومت لازم را ندارند بسیار در معرض تهدید زلزله و آتشسوزی و سیلاب هستند.
وی با بیان اینکه اگر حادثهای منجر به بحران شود به خصوص در حسینآباد تلفات انسانی بسیاری را خواهیم داشت، ادامه داد: اگرچه ساختوسازها با نظارت مهندسین نظاممهندسی هستند اما بعضاً در یک زمین کوچک چندین چاه را برای فاضلاب حفر میکنند و این بحرانساز است چون موجب نشست و ریزش ساختمان میشود.
رئیس اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر از وجود قناتهایی متروکه در زیر کاشمر خبر داد و گفت: تاکنون برخی از اینها ریزش کردهاند و خسارتهای مالی و جانی را برجای گذاشتهاند.
سازههای غیراستاندارد
وی در ادامه بیان کرد: اگرچه از مساجد و تکایا در مواقع بحرانی به عنوان اسکان اضطراری استفاده میشود اما سازههای این اماکن نه تنها مهندسی شده نیستند بلکه خروجیهای درستی برای این مواقع تعبیه نشده است.
نژادرحیم عنوان کرد: اگر در زمان اسکان شهروندان در این اماکن فاقد استحکام و ناایمن زلزلهای اتفاق بیفتد موجب از دست دادن جان چندین نفر میشود و فاجعه است.
وی افزود: وقتی میدانیم کاشمر روی گسل زلزله قرار دارد نباید به سادگی از کنار آن گذشت، باید بهترین پیش بینیها را برای امدادرسانی داشته باشیم.
رئیس اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر بیان کرد: اگرچه کاشمر پتانسیل وقوع یکسری اتفاق و بحرانها را دارد اما امکانات لازم را برای مواجهه نداریم و در این خصوص دچار مشکل جدی هستیم.
وی گفت: نقشه جامع خطرپذیری که کل مخاطرات شهر را در نظر گرفته باشیم و براساس آن یک نقشه خطر تهیه کرده باشیم هنوز نداریم.
انتهای پیام
نظرات