• چهارشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402122316605
  • خبرنگار : 50630

یک فعال اجتماعی مطرح کرد:

ایجاد بازارچه‌های محلی، راهی برای رونق تولیدات روستایی

ایجاد بازارچه‌های محلی، راهی برای رونق تولیدات روستایی

ایسنا/مازندران یک فعال اجتماعی با اشاره به ظرفیت گردشگری در لفور سوادکوه، گفت: ایجاد بازارچه محلی راهی برای رونق تولیدات روستایی در مازندران است. امیدواریم به زودی شاهد راه‌اندازی فعالیت‌های بخش گردشگری در این منطقه باشیم.

 از روستا به عنوان محور اقتصاد و محرک چرخ تولید کشور نام می‌برند. کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، محصولات باغی و غیره در کنار اسم روستا معنا پیدا می‌کنند.

متاسفانه به خاطر نبود زیرساخت‌های لازم در روستاها، شاهد از دست رفتن رونق تولید، بویژه در برخی روستاهای کوهستانی مازندران هستیم.

دهستان لفور در شهرستان سوادکوه شمالی سالهاست مقصد گردشگری مسافران و طبیعت دوستانی است که می‌خواهند بکر بودن و تازگی روستا و سبک زندگی روستایی را تجربه کنند.

با وجود ظرفیت‌های متنوع در این منطقه مانند جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی، پرورش کرم ابریشم، محصولات باغی و غیره، نیاز به وجود شرکت‌های تعاونی روستایی بیشتر احساس می‌شود تا با تجمیع ظرفیت‌ها و هدفمند کردن تولید، زمینه را برای رونق اقتصادی و حفظ جمعیت روستا فراهم کند.

«خدیجه رضی پرچیکلایی» مدیر عامل یکی از شرکت‌های تعاونی روستایی در سوادکوه در گفت‌وگو با ایسنا به تاریخ پنجاه ساله این مجموعه اشاره کرد و گفت: دوازدهم اسفند ۱۳۵۲ شرکت تعاونی هما با ۷۳۸ عضو که اکثر آنان کشاورز بودند، تاسیس شد و فعالیت خود را در حوزه‌های مختلف مانند تعاونی مصرف، تامین و توزیع آب شرب، توزیع سوخت، ارائه وام‌های فصلی و غیره آغاز کرد.

رضی در خصوص وضعیت امروز تعاونی روستایی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱۵۰ نفر عضو این شرکت تعاونی هستند و عمده فعالیت ما هم بر روی خدمات گردشگری، توزیع کود و خدمات مالی متمرکز شده است.

 مدیرعاملی شرکت تعاونی روستایی در روستای شارقلت لفور سوادکوه شمالی اشاره کرد: در شروع دوره جدید فعالیت مجموعه، با راه اندازی واحد تجاری و فروش ابزار یراق مورد نیاز اهالی، درآمدزایی کردیم و با درآمد ایجاد شده، نوسازی ساختمان شرکت را انجام دادیم.

این بانوی فعال اجتماعی با اشاره به ظرفیت گردشگری لفور گفت: برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی و گردشگری، فراخوان دادیم تا بانوان علاقمند و صنعتگران این حوزه، گرد هم جمع شوند و محصولات تولیدی خود را بصورت متمرکز ارائه کنند. هر چند در حال حاضر استقبال چندانی از این طرح بعمل نیامد. ولی امیدواریم بزودی شاهد راه‌اندازی فعالیت‌های بخش گردشگری باشیم.

رضی عدم حمایت از تعاونی‌ها و نبود افراد متخصص در اینگونه مجموعه‌ها را از دلایل تعطیلی شرکت‌های تعاونی عنوان کرد و افزود: توزیع قند، شکر، روغن، آرد و برخی دیگر از اقلام ضروری خانوار در تعاونی‌های مصرف روستایی، عامل رونق شرکت‌ها بود که پس از حذف یارانه‌های این اقلام، عمده فعالیت شرکت‌های تعاونی نیز از دست رفت.

وی از نمایندگان مجلس و دولتمردان خواست تا با حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های تعاونی روستایی، مانع تعطیلی آنان شوند.

رضی ادامه داد: تصویب قوانین حمایتی و تخصیص وام‌های کم بهره برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی، از راهکارهای خدیجه رضی برای رونق دوباره شرکت‌های تعاونی روستایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha