به گزارش ایسنا، حمیدرضا اعتصام فر در نشست خبری، عصر امروز (۱۹ اسفند) در تشریح وضعیت آسفالت معابر شهر کرمانشاه گفت: بعضا شاهد گلایههای بسیاری از وضعیت آسفالت معابر هستیم و این درحالیست که کارها طبق برنامه در حال انجام است، اما سطح معابر و خرابی آنها به حدی وسیع است که طی یک سال نمیتوان وضعیت را سامان داد.
وی افزود: طبق بررسی صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ از مجموع ۱۴ میلیون متر مربع معابر سطح شهر، شش میلیون مترمربع آن یا فاقد آسفالت بوده و یا آسفالت آن آسیب دیده بود، بنابراین عملا حدود نیمی از معابر سطح شهر یا خاکی بوده یا آسفالت آنها آسیب دیده بود و باید یا آسفالت شده و یا لکهگیری و روکش در خصوص آنها انجام شود.
اعتصام فرد با بیان اینکه عمده مشکل خرابی آسفالت مربوط به کوچههای شهر است، گفت: هم اکنون آسفالت ۷۰ درصد کوچههای شهر آسیب دیده است.
سالانه ۱.۲ میلیون متر مربع از معابر و کوچه های شهر آسفالت یا لکهگیری میشود
وی افزود: برای جبران این وضعیت طبق برنامهریزی صورت گرفته در همان سال (۱۴۰۰)، قرار بر این شد طی یک برنامه پنج ساله و تا سال ۱۴۰۵ آسفالت معابر شهر کرمانشاه کامل شود و بتوانیم طی این مدت شش میلیون متر مربع از معابری که آسفالت نشده یا آسفالت آنها دچار مشکل است را سامان دهیم.
اعتصام فر گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته سالانه باید ۱.۲ میلیون متر مربع از معابر شهر آسفالت، روکش و یا لکهگیری شود که خوشبختانه طی دو سال گذشته طبق برنامه پیش رفته و ۲.۴ میلیون متر مربع از معابر شهر یا آسفالت و روکش شده و یا لکهگیری شدهاند.
معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه با اشاره به وجود ۸۸۰۰ کوچه در شهر کرمانشاه گفت: آسفالت بیش از پنج هزار کوچه نیاز به ترمیم دارد که طی دو سال اخیر آسفالت بیش از ۱۹۰۰ کوچه ترمیم شده است.
اعتصام فر گفت: آسفالت شرایط خاصی میخواهد که مهمترین آن دمای هوا است. در روزهایی که دمای هوا زیر ۱۰ درجه باشد حتی نمیتوانیم لکهگیری انجام دهیم و برای انجام آسفالت مناسب هم باید دما بیش از ۲۵ درجه سانتی گراد باشد.
وی افزود: عامل مهم دیگر در بحث آسفالت، عدم رطوبت است و اگر بارندگی داشته باشیم نمیتوان آسفالت انجام داد.
معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه آسفالت سرد هم داریم، گفت: این نوع آسفالت تنها در مواقع اضطراری مانند پر کردن حفاریهای فیبر نوری که در فصل سرما انجام شده استفاده میشود چرا که کیفیت آسفالت گرم را نداشته و در مواقع خاص و ضروری از آن استفاده میشود.
۱۰۶۲ چاله شهر تا پایان سال پر می شود
اعتصام فر با بیان اینکه هر خانواری که در کوچه و محله مشکلی درزمینه آسفالت داشته باشد محله خود را در اولویت می بیند، گفت: ما برای انجام آسفالت، روکش و لکه گیری برنامه ریزی خاصی داریم، طوری که برای هر سال از شهرداران مناطق می خواهیم که محلات و معابری که در سطح منطقه نیاز به آسفالت دارند را معرفی کنند.
وی افزود: این معابر در سه سطح از سوی مناطق شهرداری به ما معرفی میشوند، معابری که خاکی هستند، معابری که ۵۰ درصد آسفالت آنها آسیب دیده و نیاز به روکش دارند و معابری که کمتر از ۵۰ درصد آسیب دیده و باید لکهگیری شوند.
وی تصریح کرد: پس از اینکه شهرداران مناطق، معابر را در این سه سطح به معاونت عمرانی شهرداری معرفی کردند، یک تیم تخصصی در معاونت، موارد را بررسی کرده و در صورت تایید برنامه آسفالت سال آینده شهرداری تدوین می شود.
اعتصام فرد گفت: در حال حاضر برای سال آینده آسفالت، روکش و لکهگیری ۱.۲ میلیون متر مربع دیگر از معابر شهر با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: علاوه بر این ۱۰۶۲ چاله در خیابان های اصلی و فرعی شهر شناسایی شده که ظرف روزهای باقی مانده سال همگی پرشده و آسفالت می شوند.
کیفیت آسفالت شهر کرمانشاه مطلوب است/ مشکلات مربوط به لکهگیری دستی است
وی در ادامه با بیان اینکه کیفیت آسفالت معابر شهر کرمانشاه مطلوب است، گفت: ترکیب آسفالت از قیر و شن و ماسه است که ترکیب آن مشخص و آزمایشگاه هم بر رعایت درصد قیر و ... در آسفالت شهر نظارت می کند.
اعتصام فر گفت: در قرارداد با پیمانکاران هم قید کرده ایم که تا پنج سال باید کار خود را ضمانت کنند و مشکلی در این زمینه نداریم.
وی افزود: عمده مشکل ما که موجب شده مردم هم نسبت به وضعیت آسفالت و کیفیت آن انتقاد داشته باشند، در حوزه لکهگیری است.
اعتصام فر گفت: ما دو نوع لکه گیری دستگاهی و دستی داریم که در لکه گیری دستگاهی سطح مورد نظر با دستگاه خراش داده شده و بعد از برش مناسب با عمق مناسب و پاکسازی محل آسفالت صورت میگیرد که بسیار باکیفیت است، اما در لکه گیری دستی متاسفانه این موارد رعایت نمی شود.
وی افزود: اگر چاله ای قبل از آسفالت به درستی خراش داده نشود و عمق آن یکسان نشود، چون آسفالت درون آن همسطح نیست احتمال نفوذ باران در آن وجود دارد و بلافاصله آسفالت کنده می شود.
اعتصام فر گفت: برای اصلاح این وضعیت قرار بر این شد که نظارت ها در این حوزه تشدید شود و قرار بر این شده نیروهای شهرداری که کار لکه گیری دستی را انجام میدهند حتما قبل از انجام کار محل را «کاتر» بزنند و بعد اقدام به لکه گیری کنند تا آسفالت کنده نشود.
حفاری دستگاههای خدمات رسان به آسفالت معابر آسیب میزند
وی در ادامه به عدم هماهنگی دستگاههای خدمات رسان با شهرداری اشاره و تصریح کرد: موارد بسیاری داریم که معبری را آسفالت یا روکش کردهایم و هفته بعد یا ماه بعد حفاری دستگاههای خدمات رسانی مانند آب، گاز و ... در آن انجام شده و بخشی از آسفالت را حفاری کردهاند.
اعتصام فر گفت: خسارت این کار از دستگاه ها گرفته می شود، اما خسارت فقط به میزان همان سطحی است که حفاری کرده اند و این درحالی است که همان حفاری به ظاهر باریک و اندک، کل آسفالت آن معبر را نابود میکند، چرا که راه نفوذ آب شده و آسفالت آن معبر به تدریج نشست پیدا کرده و یا حفره در آن ایجاد می شود.
وی افزود: در خصوص روکش و آسفالت از قبل با دستگاهها هماهنگی لازم صورت میگیرد، اما در برخی موارد اعتبار جدید به آن دستگاه داده شده و شروع به حفاری میکند که این امر برای ما مشکل ساز شده است.
انتهای پیام
نظرات