• پنجشنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402121712633
  • خبرنگار : 50037

حدادعادل:

آرمان‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی با انقلاب محقق شد

آرمان‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی با انقلاب محقق شد

ایسنا/همدان مشاور مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه سیدجمال‌الدین اسدآبادی در بحث انقلاب اسلامی هم به طور قطع تأثیرگذار بوده است، گفت: با انقلاب اسلامی آرمان‌های سیدجمال محقق شد.

غلامعلی حدادعادل عصر پنجشنبه ۱۷ اسفند در دومین روز از همایش سیدجمال‌الدین اسدآبادی به نام همایش ملی بیداری و احیای تمدن اسلامی بر مبنای اندیشه‌های سیدجمال در سالروز شهادت این بیدارگر مشرق زمین که با حضور فلاسفه و دانشمندان حوزه علوم انسانی از دانشگاه‌های معتبر کشور و شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه در سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد اسلامی اسدآباد برگزار شد، اظهار کرد: کارهای تحقیقاتی و دانشگاهی آنطور که باید صورت نگرفته و می‌طلبد در محیط علمی و دانشگاهی بحث فنی و تحقیقی در این رابطه داشت و هم در رابطه با سیدجمال مراسم‌ عمومی برگزار کرد.

وی تصریح کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی را آنطور که باید به نسل جوان معرفی نکرده‌ایم و در تألیف کتاب در حوزه نوجوانان و جوانان در زمینه سیدجمال ورود چندانی نداشته‌ایم که باید در آینده این امر جبران شود.

وی با بیان اینکه سیدجمال‌الدین‌اسدآبادی هم در بیداری ملت مسلمان و هم در بیداری ملت ایران مؤثر بوده است، مطرح کرد: سیدجمال سلسله جنبان جنبش‌های اسلامی بوده و تصویر واقعی از یک روحانی مسلمان را به دنیا عرضه کرده که امام راحل مظهر اعلای آن در روزگار ما بوده است.

حدادعادل ادامه داد: سیدجمال دارای جنبه‌های عملی گوناگون در عرصه‌های مختلف بوده و در چندین میدان و عرصه حرکت کرده است که روزنامه‌نگاری، حیات زندگی سیاسی و اجتماعی، نفوذ کلام با سخنرانی‌ها و گفتاری بسیار قوی و اثرگذار، خطیب توانا، تربیت شخصیت‌های مهم، معلمی و تدریس، سفرهای متعدد و اهل بیان را از جمله جنبه‌های عملی این شخصیت بزرگ می‌توان برشمرد.

وی همچنین دینداری، شجاعت و استقامت را از جمله خصوصیات اخلاقی و شخصی سیدجمال‌الدین اسدآبادی برشمرد و گفت: منصفانه می‌توانیم بگوییم که سیدجمال‌الدین اسدآبادی با ارتباطی که با سید میرزای شیرازی داشت این مرد بزرگ در تحریم تنباکو و نیز در پیروزی و نهضت مشروطیت تأثیر بسزایی داشته است.

حدادعادل با اشاره به زمان و دوران سیدجمال‌الدین اسدآبادی ادامه داد: سیدجمال مربوط به دورانی بود که کشورهای اروپایی از نظر مادی، معنوی، مالی، اقتصادی، نظامی، علم و دانش رشد شگفت‌آوری کرده بودند و در مقایسه این رشد، عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی از جمله ایران و فقر و جهل و زبونی عالم اسلام بارز بوده است.

وی همچنین با اشاره به ظهور پدیده تجدد و مدرنیته در دوران سیدجمال و سیل افکار متضاد از اروپا به سوی جهان اسلام و نیز پدیده استعمار در کشورهای اسلامی در دوران سیدجمال‌الدین اسدآبادی تصریح کرد: اعتقاد دینی و اعتقاد به خدا، وحی و دین و مخالفت با مادی‌گری و بی‌دینی از مهمترین ارکان فکری سیدجمال‌الدین اسدآبادی بوده، نظام فکری سیدجمال‌الدین این است که او یک مصلح دینی بوده و اصلاح، تحول و بیداری معاصران خود و مقابله با خرافات و بازگرداندن قرآن به متن زندگی را از خصوصیات فکری سیدجمال می‌توان دانست.

وی با اشاره به اینکه سیدجمال به تعلیم، تربیت و ترویج علم برای رهایی از عقب‌ماندگی‌ها اعتقاد داشت، تصریح کرد: وی معتقد بود جهان اسلام باید از نظر علمی عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند.

حدادعادل افزود: اعتقاد راسخ سیدجمال بر اتحاد مسلمانان  تأکید داشت و یکی از رسالت‌ها و مأموریت‌های سیدجمال این بود که تلاش کند کشورها و دولت‌های اسلامی با یکدیگر وحدت داشته باشند و با حکومت‌های استبدادی کشورهای اسلامی مقابله کنند.

وی با تأکید بر اینکه سیدجمال‌الدین اسدآبادی در بحث انقلاب اسلامی هم به طور قطع تأثیرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: برخی مطرح می‌کنند چرا سیدجمال با این همه تحرک و توانایی ذهنی موفق نشد؟ در پاسخ به این سوال برخی به این امر تأکید دارند که فرق سیدجمال با امام راحل در این بود که سیدجمال برای ایجاد تحول به سراغ سلاطین رفت، برای همین کار او جواب نداد و راه درست این بود که باید به سراغ توده مردم می‌رفت و داوری در باب این نقد چقدر وارد است؟ این امر مستلزم بررسی همه‌جانبه خواهد بود.

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه گفت: چند چهره از جمله شهید مطهری، استاد محیط طباطبایی، استاد مدرس چهاردهی، سیدهادی خسروشاهی و دکتر کریم مجتهدی در رابطه با معرفی سیدجمال پیشکسوت و راهگشا بوده‌اند و وظیفه داریم از آنها یاد کنیم.

حدادعادی همچنین گفت: به دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی پیشنهاد می‌کنم که یک مرکز سیدجمال‌شناسی در دانشگاه سیدجمال ایجاد کند و برای آن یک ردیف و اعتبار درنظر بگیرد و تعدادی را در این مرکز تحقیق درباره سیدجمال استخدام کند.

وی با بیان اینکه نباید برای سیدجمال تنها به برگزاری یک مجلس عمومی اکتفا کنیم، گفت: تولیدات مختلف در رابطه با سیدجمال توسط دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی می‌تواند برای کارهای فرادستی در رابطه با این بزرگ مرد تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی همچنین با تأکید بر انتشار و تدوین کتاب‌نامه در رابطه با سیدجمال توسط این دانشگاه خاطرنشان کرد: این امر می‌تواند پایه کار تحقیقی دیگران برای پژوهش در رابطه با سیدجمال قرار گیرد.

حدادعادل اظهار کرد: با انقلاب اسلامی آرمان‌های سیدجمال محقق شد و حکومت استبدادی سرنگون و دست استعمار از کشور ایران اسلامی کوتاه شد و اندیشه و اتحاد اسلامی به عنوان اندیشه محوری در دستور کار قرار گرفت و کشور قدم در راه رشد علمی گذاشت و خرافات و تعصب رخت بر بست.

به گزارش ایسنا، در این همایش از پنج مقاله علمی برتر در رابطه با سیدجمال تجلیل و از دو کتاب به نام کتاب بررسی جمهوریت در اندیشه سیدجمال تألیف حسن کرمی و نیز کتاب سیدجمال‌الدین اسدآبادی و بیداری اسلامی تألیف راحله فتوحی رونمایی شد.

همچنین حدادعادل با حضور در دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی همزمان با هفته منابع طبیعی نهال دوستی را در این دانشگاه غرس و از ‌نمایشگاه اسناد منتشر نشده سیدجمال در این دانشگاه بازدید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha