• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402120906161
  • خبرنگار : 50642

دبیر هنری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص):

جشنواره صنایع خلاق فرهنگی به دنبال تجاری‌سازی محصولات آستان قدس است

جشنواره صنایع خلاق فرهنگی به دنبال تجاری‌سازی محصولات آستان قدس است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره فضای مجازی و هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: جشنواره صنایع خلاق از امروز کار خود را با هدف تجاری‌سازی و توسعه محصولات در آستان قدس رضوی آغاز کرده و برای تولید این محصولات تلاش می‌کند.

محمدجواد استادی امروز ۹ اسفندماه، در اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) که در دبیرستان معارف اسلامی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر با محوریت و مرکزیت سازمان علمی و فرهنگی تلاش کرده است که نقش اساسی خود را در زمینه‌سازی ارتقاء گفتمان زیارت ایفا کند.

وی ادامه داد: برخی از مردم، آستان قدس رضوی را دستگاهی برای خدمات مستقیم و فیزیکی برای زائران می‌پندارند، اما این نگاه بسیار نگاهی محدود برای این نهاد است، زیرا آستان قدس رضوی این ماموریت را دارد که گوهر بی‌نظیر زیارت را که از جنبه‌های مختلف معرفتی، اجتماعی و فرهنگی زمینه‌ساز پیشرفت ایران است برای هر فردی که می‌تواند از این مفهوم استفاده کند، عرضه کند.

استادی تصریح کرد: امر گفتمان‌سازی زیارت محدود به جغرافیای مشهد نیست، لذا می‌دانیم که امروزه در صنعت و توسعه بنیاد، مسئله ما فرهنگ است و این درک در آستان قدس رضوی در بنیاد مفهومی خود را به خوبی نشان داده است. همکاران ما در سازمان علمی و فرهنگی در تلاش هستند تا بر اساس یک الگو زمینه‌ساز فراوری مفاهیم بلند قدسی را به محصولات و خدماتی که عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند، تعمیم دهند. نمونه بزرگ این امر حرم مطهر رضوی است که مقام معظم رهبری هم در بیانات خود به این امر تاکید بسیاری کرده‌اند و این گنجینه عظیم هنری را مکتب معرفتی خوانده‌اند.

دبیر هنری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) گفت: منظور رهبری از این مکتب معرفتی این است که افراد با حضور در حرم مطهر رضوی تحت تاثیر آن معنویت واقع شوند؛ زیرا هنرمندانی نزدیک به ۸۰۰ سال تلاش کرده‌اند تا این مفاهیم را در حرم مطهر رضوی فرآوری کنند، بنابراین با این محور، مجموعه‌های مختلفی گرد هم جمع شده‌اند تا پیوند هنر، دانش و نوآوری را رقم بزنند و این امر زمینه‌ساز گفتمان‌سازی مناسبی برای مفاهیم دینی شود.

استادی ابراز کرد: یکی از موفقیت‌های این جشنواره این بوده است که نهادهای متولی بسیاری در این جشنواره کمک کرده‌اند تا این سه ضلع جشنواره به صورت مطلوب در جشنواره موجود باشد. در حوزه دانش دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، دانشگاه هنر تبریز و .. فعالیت بسیاری انجام داده‌اند. همچنین برای بعد معرفتی دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه قم و برای بعد هنری نیز موسسه افرینش‌های هنری اقدامات بسیار زیادی انجام داده‌اند.

وی عنوان کرد: اختتامیه جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص)، نقطه آغاز جشنواره است و امروز اختتامیه این مراسم نیست، زیرا ما از امروز کار خود را با هدف تجاری‌سازی و توسعه محصولات در آستان قدس رضوی شروع می‌کنیم و در تلاش برای تولید آن‌ها قدم برمیداریم.

همچنین در ادامه قاسم صادقی، دبیر علمی جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم ال محمد(ص) بیان کرد: در داوری این جشنواره ۸۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که داوری در سه مرحله صورت گرفته است و در غربال اول محورهای پنجگانه بسیار حائز اهمیت بوده است و ۴۰۰ اثری که در آن محورها موضوعیت داشتند به مرحله دوم راه یافتند. از بین این ۴۰۰ اثر، ۵۰ اثر به عنوان آثار برگزیده منتخب شده است و در مرحله اخر با درایت سازمان علمی فرهنگی و با حضور صاحبان نظر در آستان قدس رضوی ۷ اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده‌اند. البته در بخش دانش‌اموزی نیز ۲ اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.

وی ادامه داد: نهادهای مختلف آستان قدس رضوی طی درایت تولیت آستان قدس رضوی چتر حمایتی خود را بر روی ۹ اثر قرار داده‌اند و هر کدام از نهادها حمایت برخی از محصولات را انتخاب کرده‌اند. این حمایت‌ها شامل پنج موضوع آموزش برای تجاری‌سازی محصولات و معرفی به تامین کنندگان، تلفیق محصولات با محصولات موجود، ارتقای محصول با نگاه پیوست‌های فرهنگی و تنظیم قرارداد، سفارشی‌سازی متناسب با نیاز آستان قدس رضوی و قرارداد مستقیم برای تولید تعداد مورد نیاز آستان قدس رضوی می‌شود.

صادقی اظهار کرد: به‌نشر ۹ اثر را برای حمایت انتخاب کرده است که شامل محصولات کیف چرم، بازی فکری رئوفا، بازی پرچم‌داران، پازل ۱۰۰۰ تکه، عروسک انگشتی، کیف چرم، جانماز و سجاده و گرامافون می‌شود. همچنین شرکت کسب‌وکار رضوی ۳ اثر ظروف مسی، رومیزی برنجی (عطردان) و جانماز و سجاده را برای حمایت مستقیم خود انتخاب کرده‌ است.

وی اضافه کرد: وزارت صمت نیز چتر حمایتی خود را بر جشنواره قرار داده‌ و برای برگزیدگان این جشنواره تسهیلات مفصلی ارائه خواهد کرد. معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی پنج اثر بازی پرچم‌داران، جانماز و سجاده، اثر پاپیه ماشیه، عطردان و بازی فکری رئوفا و ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز بازی رئوفا، ماگ نابینایان، جادوی هنر و عروسک انگشتی سخنگو را مورد حمایت قرار داده‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha