• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402120905779
  • خبرنگار : 71496

کارشناسان بین‌المللی و اعضای شورای امنیت: یک چهارم ساکنان غزه در یک قدمی قحطی هستند

کارشناسان بین‌المللی و اعضای شورای امنیت: یک چهارم ساکنان غزه در یک قدمی قحطی هستند

در جلسه ویژه شورای امنیت درباره مساله امنیت غذایی در غزه علاوه بر مسؤولان سه نهاد سازمان ملل که درباره ناامنی غذایی موجود در غزه هشدار دادند، نمایندگان کشورهای مختلفی چون الجزایر، آمریکا، چین و نماینده فلسطین سخنرانی کردند.

به گزارش ایسنا، شورای امنیت به درخواست سوئیس، گویان، الجزایر و اسلوونی جلسه علنی را درباره وضعیت غذایی غزه و گسترش گرسنگی، سوء تغذیه و سوء تغذیه شدید به ویژه در میان کودکان آن برگزار کرد.

جلسه شورای امنیت بر اساس قطعنامه شماره ۲۴۱۷ سال ۲۰۱۸ مربوط به استفاده از گرسنگی به عنوان سلاحی در درگیری‌های مسلحانه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سه تن از مسؤولان نهادهای انسانی به نام‌های «رامش راجا سینگام» معاون دبیرکل سازمان ملل در هماهنگی امدادرسانی‌ها در وضعیت‌های فوق‌العاده، «اوریزیو مارتینا» معاون مدیرکل سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو) و «کارل اسکاو» معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا سخنرانی کردند.

این سه مسؤول سازمان ملل هشدار دادند که بیش از نیم میلیون تن از ساکنان غزه تنها یک قدم با قحطی فاصله دارند.

مارتینا با اشاره به اینکه دستکم ۳۷۸ هزار تن از ساکنان نوار غزه از سخت‌ترین مراحل ناامنی شدید غذایی رنج می‌برند، تصویر تیره و تاری از شرایط موجود در غزه ارائه کرد.

او با ارائه نمونه‌هایی از تاثیر شدید جنگ بر بخش‌های مختلف غزه از جمله بر ماهیگیری که معاش بیش از ۱۰۰ هزار تن از ساکنان غزه را تامین می‌کرد و نیز تلفات گسترده دام‌ها به دلیل حملات هوایی یا کمبود آب و علوفه برای آنها، درباره نتایج نگران‌کننده این جنگ هشدار داد.

معاون مدیرکل فائو گفت: توقف اقدامات خصمانه و احیای فضای بشردوستانه برای کمک به بخش‌های مختلف و ازسرگیری خدمات در واقع گام‌های اولیه و لازم برای از بین بردن خطر گرسنگی است.

او افزود: یکی از اولویت‌های مهم، انتقال امن و پایدار کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق نوار غزه و به دست تمامی آنهایی است که برای نجات جان خود به این کمک‌ها نیاز دارند، همچنین خدمات اصلی از جمله خطوط انتقال آب که از مرزها می‌گذرند، مخابرات، توزیع برق و مراکز بهداشتی باید احیا شوند.

مارتینا تاکید کرد: همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در قوانین بین‌المللی انسانی و قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حفاظت از غیرنظامیان پایبند باشند، آتش‌بس فوری و صلح شرط اصلی امنیت غذایی است.

معاون مدیرکل فائو در ادامه گفت: از ۱۵ فوریه اینگونه ارزیابی شد که ۴۶.۲ درصد از تمامی زمین‌های کشاورزی در غزه خسارت دیدند، زیرساخت‌های کشاورزی از جمله مزارع پرورش دام و تولید لبنیات، در سطح بالایی ویران شدند، بیش از یک چهارم چاه‌ها تخریب شده و بیشترین خسارت به شمال نوار غزه و شهر غزه وارد شد، همینطور ۳۳۹ هکتار از گلخانه‌ها تخریب شد و بیشترین خسارت به شهر غزه، شمال نوار غزه و خان‌یونس وارد شد، برداشت زیتون و مرکبات که منبع درآمد مهمی برای ساکنان غزه است، به شدت تحت تاثیر جنگ قرار گرفت.

او افزود: محدودیت‌های شدید اعمال شده بر امدادرسانی‌ها، اجرای عملیات‌های انسان‌دوستانه در این منطقه را غیرممکن کرد.

رامش راجا سینگام که از طریق ویدیوکنفرانس در این جلسه حضور داشت، اظهار کرد: شرایط در غزه خطرناک است، تمامی ساکنان در عمل برای زنده ماندن بر کمک‌های غذایی بشردوستانه که ناکافی هستند، وابسته هستند و این شرایط رو به وخامت خواهد رفت، عملیات نظامی و ناامنی غذایی و محدودیت‌های گسترده اعمال شده بر ورود کالاهای اصلی موجب نابودی تولید مواد غذایی و کشاورزی می‌شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل در هماهنگی امدادرسانی‌ها در وضعیت‌های فوق‌العاده در ادامه گفت که در تاریخ ۲۲ فوریه در یادداشتی به اعضای شورای امنیت اعلام کرد که دستکم ۵۷۶ هزار تن در سراسر غزه با سطوح فاجعه‌باری از محرومیت و گرسنگی مواجه بوده و در آستانه قحطی هستند.

سازمان ملل و تعدادی از آژانس‌های امدادرسان نسبت به شاخص ناامنی غذایی در غزه هشدار داده و اعلام کردند که ۲.۳ میلیون سکنه آن با سطوح بالایی از ناامنی غذایی روبه‌رو خواهند شد.

در یادداشت مذکور آمده است، این آمار و ارقام محافظه‌کارانه بوده و خطر گرسنگی هر روز با ادامه یافتن جنگ و مانع‌تراشی‌ها در راه امدادرسانی‌ها بیشتر می‌شود.

گروه جهانی تغذیه ۱۸ فوریه گزارش داد که تقریبا از هر ۶ کودک زیر ۲ سال در غزه یک کودک دچار کاهش وزن بوده و از خطرناک‌ترین شکل سوء تعذیه رنج می‌برند.

«عمار بن جامع» نماینده الجزایر در سازمان ملل اظهار کرد: مردم غزه با یک معضل وحشتناک روبه‌رو بوده و مجبور هستند میان تهدید مستقیم کشته شدن در بمباران‌ها و مرگ دردناک به دلیل گرسنگی یکی را انتخاب کنند، «اسرائیل» از گرسنگی به عنوان ابزار جنگ استفاده می‌کند و قطعنامه‌های شورای امنیت ناکارآمدی خود را ثابت کردند.

بن جامع تاکید کرد: حمله مستمر به غزه جنگی علیه حماس نبوده بلکه مجازات جمعی مردم غیرنظامی فلسطین است و سکوت ما مجوزی برای کشتن ملت فلسطین و گرسنگی دادن به آنها است، این شورا باید فورا آتش‌بس را خواستار شود چراکه کوتاهی ما با همدستی در این جنایت برابر است.

کارشناسان بین‌المللی و اعضای شورای امنیت: یک چهارم ساکنان غزه در یک قدمی قحطی هستند

«چانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل نیز اظهار کرد: آژانس آنروا درواقع رگ حیات ملت فلسطین در غزه است.

او ضمن اعلام حمایت خود از تحقیق مستقل و شفافی که سازمان ملل انجام می‌دهد، گفت: «اسرائیل» باید در این زمینه همکاری کند و جامعه بین‌الملل به ویژه حامیان مالی اصلی باید تامین بودجه آنروا را فورا از سر بگیرند.

نماینده چین در سازمان ملل افزود: از بیش از یک ماه قبل امدادرسانی‌ها به غزه به نصف رسیده در این رابطه از «اسرائیل» می‌خواهیم تمامی راه‌های زمینی، دریایی و هوایی را برای ارسال بدون مانع کمک‌ها باز کند.

او در ادامه نیز با تاکید بر نیاز به برقراری آتش‌بس در غزه گفت: چین به انجام نهایت تلاش خود برای حل‌وفصل درگیری‌ها در غزه و برقراری صلح در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

«رابرت وود» معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی که  در این جلسه داشت، ضمن استقبال از بررسی بحران غذا در غزه گفت: تقویت امنیت غذایی اولویت بلند مدت واشنگتن است.

وود در ادامه از رژیم صهیونیستی خواست گذرگاه‌های مرزی را باز نگه داشته و نیازهای انسانی را به شکل گسترده‌ای تامین کرده و از انتقال سریع و امن کمک‌ها به تمامی مناطق غزه حمایت کند.

او ضمن ابراز نگرانی عمیق خود درباره جان بیش از یک میلیون تن از ساکنان غزه که در شهر مرزی سرگردان هستند، گفت: به بیان ساده اسرائیل باید کارهای بیشتری انجام دهد.

معاون نماینده آمریکا در ادامه باز هم ادعای این کشور درباره «استقرار نیروهای حماس در ساختمان‌های غیرنظامی همانند بیمارستان‌ها و مدارس» را مطرح کرده و از تمامی طرف‌ها خواست به قوانین بین‌المللی انسانی احترام بگذارند.

وود همچنین تاکید کرد که در شرایط فعلی نباید حمله زمینی بزرگی در رفح انجام شود.

او افزود: آمریکا از زمان آغاز جنگ به شکل خستگی‌ناپذیری برای انتقال کمک‌های بیشتر به غزه تلاش کرده و برای باز شدن گذرگاه کرم ابوسالم فشار آورده، آمریکا همواره خواستار حمایت از امدادرسان‌ها در غزه شده و اسرائیل را به بهبود هماهنگی‌ها برای جلوگیری از برخورد فراخوانده است.

معاون نماینده آمریکا در ادامه بر لزوم آزادسازی بیش از ۱۳۰ اسیر صهیونیست در غزه تاکید کرد و گفت که کشورش به تلاش برای دستیابی به توافقی درباره آنها در کنار آتش‌بس موقت ادامه خواهد داد.

«ریاض منصور» نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز در سخنرانی که در شورای امنیت داشت، گفت: قحطی در غزه عملا اتفاق افتاده و هر روز که اسرائیل به حملات جنایتکارانه خود ادامه می‌دهد، بیشتر می‌شود.

منصور تاکید کرد: اسرائیل سازنده این فاجعه انسانی است و عمدا آن را برای مجازات جمعی فلسطینی‌های ساکن غزه که تعدادشان به ۲.۳ میلیون تن می‌رسد، طراحی کرده است.

کارشناسان بین‌المللی و اعضای شورای امنیت: یک چهارم ساکنان غزه در یک قدمی قحطی هستند

نماینده فلسطین در ادامه گفت: دادن اجازه وقوع چنین قحطی و کشتار جمعی فاجعه‌باری و استمرار آن برای مدتی طولانی ننگی برای همه ما به ویژه شورای امنیت است.

او افزود: استفاده اسرائیل از غذا به عنوان اسلحه‌ای برای مجازات ملت فلسطین پنهان نیست، ماه‌ها قبل در اکتبر ۲۰۲۳ این مساله از سوی مقامات دولتی و نظامی رژیم صهیونیستی اعلام شد و آنها صریحا اعلام کردند که چنین سیاست‌هایی می‌تواند وخامت شرایط انسانی را سرعت بخشد و به آوارگی جمعی در غزه یا آنچه «کوچ داوطلبانه» نامیده می‌شود، منجر شود.

منصور در ادامه از شورای امنیت خواست به مسوولیت خود در این زمینه عمل کند.

او تاکید کرد: اصلاح شرایط اسفناک کنونی نیازمند سه گام فوری است، برقراری آتش‌بس همین الان برای توقف حملات اسرائیل، انتقال سریع و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق غزه و محاکمه تمامی جنایات جنگی و ضدبشری که اسرائیل مرتکب می‌شود.

آمریکا در این جلسه پیش‌نویس اصلاح شده قطعنامه‌ای را به اعضای شورای امنیت ارائه کرد که در آن ضمن درخواست برقراری آتش بس موقت در غزه و آزادسازی گروگان‌ها در اسرع وقت از رژیم صهیونیستی خواسته شده از هرگونه حمله به رفح در شرایط کنونی خودداری کند.

آمریکا در حالی این پیشنویس را ارائه کرد که پیش از این قطعنامه ارائه شده از سوی الجزایر در شورای امنیت را وتو کرد، الجزایر در قطعنامه  پیشنهادی خود برقراری آتش‌بس انسانی در غزه را خواستار شد و آن را موجب برقراری ثبات در مذاکرات جاری در قطر دانست.

هفته گذشته هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه گزارشی را به شورای امنیت ارائه کرد.

سازمان پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرد الگوی حملاتی که اسرائیل علیه بیمارستان‌ها و دیگر ساختمان‌های  غیرنظامی انجام می‌دهد و نیز حملاتش علیه فعالان حوزه‌های انسانی و کاروان‌های کمک‌ها یا عامدانه است یا نشان‌دهنده بی‌کفایتی شدید آن.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل نیز پیش از جلسه شورای امنیت در جمع خبرنگاران گفت: عوامل متعددی مانع از امدادرسانی‌ها  می‌شود که در درجه اول عدم برقراری آتش‌بس، رعایت نشدن قوانین بین‌المللی، فروپاشی قوانین و ساختار قانونی در غزه و کمبود کامیون برای انتقال کمک‌های حیاتی است. همچنین هماهنگی اندکی با مقامات اسرائیل  برای جلوگیری از برخورد و امکان انتقال کاروان‌ها به شمال غزه وجود دارد.

نماینده گویان که کشورش رئیس این دوره شورای امنیت است، گفت: حمله اسرائیل به نوار غزه در افزایش میزان گرسنگی و بیماری که تاثیرات جسمی و روانی منفی را بر یک نسل خواهد داشت، نقش بسزایی ایفا کرد.

او با اشاره به تاثیر این حملات بر زمین‌های کشاورزی در نوار غزه و نابود شدن محصولات کشاورزی و زیرساخت‌های آن گفت: اگر حملات برای مدتی طولانی ادامه یابد، شرایط بدتر خواهد شد.

نماینده گویان در ادامه نیز مداخله فوری شورای امنیت برای توقف نقض‌های ‌آشکار قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی را خواستار شد.

نماینده اسلوونی در سازمان ملل نیز گفت: آنچه اکنون در غزه اتفاق می‌افتد، نمونه عینی ناامنی غذایی است، غزه دیگر قابل زندگی نیست و بیشتر ساکنان آن از نداشتن امنیت غذایی رنج می‌برند.

او در ادامه رعایت قوانین بین‌المللی انسانی و حقوق بشر، توقف استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی در حق غیرنظامیان در غزه و نیز تسهیل روند انتقال کمک‌های غذایی و آب قابل شرب را خواستار شد.

این مسؤول اسلوونی با تاکید بر اینکه آنروا اساس پاسخ بشردوستانه در غزه است، ازسرگیری تامین مالی این آژانس و افزایش آنها را خواستار شد.

همچنین او بر لزوم برقراری هرچه سریعتر آتش‌بس به عنوان تنها راه جلوگیری از خطر قحطی و توقف مشکلات ساکنان غزه تاکید کرد.

کارشناسان بین‌المللی و اعضای شورای امنیت: یک چهارم ساکنان غزه در یک قدمی قحطی هستند

«نیکلاس دی ریویر» نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز گفت: نرسیدن کمک‌های بشردوستانه کافی به دست ساکنان در شرایط انسانی بشردوستانه مساله‌ای غیرقابل توجیه است.

نماینده فرانسه در ادامه اظهار کرد: فرانسه با همکاری اردن عملیات هلی‌برن جدیدی را برای انتقال مستقیم کمک‌های بشردوستانه به غزه انجام داده و یک کامیون دیگر از کمک‌های بشردوستانه را جهت پشتیبانی از بیمارستان‌های مصر ارسال کرد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز بر لزوم امضای توافق آتش‌بسی شامل حفاظت از تمامی غیرنظامیان و انتقال مقادیر زیادی کمک‌های فوری تاکید دارد.

دی ریویر افزود: فرانسه بار دیگر مخالفت جدی خود را با حمله زمینی اسرائیل به رفح که می‌تواند فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای را رقم بزند، اعلام و تاکید کرد که شورا امنیت باید اقدام جدی را برای دستیابی به راه‌حل ۲ دولتی خواستار شود.

«باربارا وود» نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت: برای رسیدگی به وضعیت ناامیدکننده غزه، سه کار باید انجام شود که اولین آنها برقراری  فوری آتش‌بس موقت است، این مساله برای کمک‌رسانی‌ها بسیار اهمیت دارد و بعد از آن امکان حصول پیشرفتی در زمینه برقراری آتش‌بس دائمی وجود دارد.

نماینده انگلیس افزود: شورای امنیت باید اسرائیل را تشویق کند تا اجازه انتقال کمک‌های بیشتری به غزه را داده و روند توزیع آنها در سراسر غزه را تسهیل کند و از اسرائیل بخواهد گذرگاه‌های بیشتری را گشوده و امکان ارسال بدون محدودیت کمک‌ها را فراهم کند.

او در ادامه تاکید کرد که انتقال هوایی کمک‌ها (عملیات هلی برن) نمی‌تواند جای انتقال زمینی را بگیرد.

باربارا وود افزود: فعالان حوزه انسانی باید در امنیت و بدون مانعی از طریق گذرگاه بیت حانون همین الان به شمال نوار غزه دسترسی پیدا کنند، نیروهای سازمان ملل و شرکای آن در حوزه انسانی به حمایت‌های بیشتر و دسترسی به وسایل و تجهیزات لازم برای انجام وظیفه‌شان نیاز دارند و این تنها راه برای جلوگیری از قحطی و کاهش مشکلات است.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل نیز با اشاره به اینکه مطالعه یادداشت منتشر شده از سوی فعالان حوزه انسانی سازمان ملل تن را به لرزه درمی‌آورد، گفت: کودکان در نوار غزه تنها یک لیتر و نیم تا دو لیتر آب دریافت می‌کنند که این پایین‌تر از سطح تعیین شده از سوی یونیسف است، همینطور گرسنگی، ۹۰ درصد کودکان زیر پنج سال در غزه بیمار بوده و یا از گرسنگی رنج می‌برند، سوء تغذیه یک نسل کامل از کودکان غزه را دچار مشکلات جسمی و روانی کرده و این مساله آینده غزه را تهدید می‌کند.

نبنزیا در ادامه گفت: مشکلی در تامین کمک‌ها وجود ندارد، همانگونه که اعضای شورای امنیت نیز خودشان در بازدید هفته گذشته از گذرگاه رفح مشاهده کردند اما مشکل موانع اداری است که اسرائیل بر ورود کمک‌ها به نوار غزه به ویژه شمال آن اعمال می‌کند.

نماینده روسیه افزود: آتش‌بس فوری تنها راه جلوگیری از گرسنگی در غزه و تضمین تبعیت اسرائیل از قوانین بین‌المللی است و اما متاسفانه آمریکا مانع از تلاش‌ها برای توقف خشونت در غزه است و این به زیان هزاران تن در غزه تمام شد.

نماینده ژاپن  در سازمان ملل نیز ضمن ابراز نگرانی از اطلاعات هولناک منتشر شده درباره وضعیت امنیت غذایی در غزه، اظهار کرد: متاسفانه ۲.۲ میلیون تن در غزه تا پایان ماه جاری میلادی با ناامنیتی شدید غذایی مواجه خواهند شد و ۱.۱ میلیون کودک غزه امروز با خطر مرگ در اثر گرسنگی روبه‌رو هستند.

او با استناد به برخی گزارش‌ها درباره مجبور شدن ساکنان غزه به استفاده از علف و برگ درختان برای رفع گرسنگی‌شان گفت: این از بدترین شرایط موجود در جهان است و باید با آن مقابله شود، ژاپن امروز اعلام می‌کند که ۳۲ میلیون دلار دیگر به عنوان کمک‌های اضطراری غذایی و بهداشتی اختصاص می‌دهد.

نماینده ژاپن نیز با اشاره نکات اصلی برای جلوگیری از گرسنگی و گسترش دامنه ناامنی غذایی از جمله رعایت قوانین بین‌المللی انسانی که بر اساس آنها حمله و تخریب تمامی زیرساخت‌های مربوط به غیرنظامیان، محصولات کشاورزی، دام‌ها، منابع آب، تاسیسات آبیاری ممنوع است، تاکید کرد که طرف‌های درگیر باید فوری و بدون هیچ مانعی اجازه انتقال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان را بدهند و باید هماهنگی‌های بیشتری میان طرف‌ها جهت انتقال کمک‌های بشردوستانه انجام شده و با انتقال کامیون‌ها و سوخت بیشتری به غزه موافقت شود.

این مسؤول ژاپنی تاکید کرد: باید برای انتقال کمک‌ها یک آتش‌بس انسان‌دوستانه برقرار شده و محیط مناسبی فراهم شده و از همه مسؤولان مربوطه برای مداخله فوری انسانی دعوت شده و این فاجعه فورا متوقف شود و کار از طریق سازمان ملل و شورای امنیت جهت کاهش مشکلات مردم غزه دنبال شود.

نماینده سیرالئون با اشاره به اینکه تداوم اقدامات خصمانه در کرانه باختری و غزه به پیامدهای خطرناکی در بلند مدت منجر می‌شود، گفت: این پیامدهای جدی و خطرناک نتیجه ۱۶ سال محاصره نوار غزه و محدودیت‌هایی است که اسرائیل بر اراضی اشغالی اعمال کرد.

او ضمن ابراز نگرانی از ناامنی غذایی برای ۲.۲ میلیون فلسطینی بر نقش محوری آنروا تاکید کرد.

نماینده موزامبیک نیز شرایط موجود در غزه را فاجعه‌بار خواند و با توجه به نزدیک شدن ماه رمضان مداخله فوری را خواستار شد.

کارشناسان بین‌المللی و اعضای شورای امنیت: یک چهارم ساکنان غزه در یک قدمی قحطی هستند

او تاکید کرد: حفاظت از غیرنظامیان سنگ بنای قوانین بین‌المللی انسانی است و در اینجا از شورای امنیت انتظار می‌رود به نقش خود عمل کند.

نماینده موزامبیک در ادامه نیز اتخاذ تدابیر فوری و سریع ویژه‌ای در آستانه ماه رمضان نه فقط برای حمایت از غیرنظامیان بلکه برای فراهم کردن خدمات اصلی و رسیدگی به شرایط سخت موجود در غزه را خواستار شد و بر پایبندی کشورش به اجرای تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین مربوط به توقف خشونت و حفاظت از غیرنظامیان در نوار غزه و نیز راه‌حل ۲ دولتی و برقراری صلح در خاورمیانه تاکید کرد.

نماینده مالت نیز در این جلسه شورای امنیت سطح فاجعه‌بار ناامنی غذایی را نتیجه مستقیم حمله نظامی رژیم صهیونیستی و عدم پایبندی آن به تعهدات قانونی‌اش برای انتقال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه دانست و گفت: حضور آنروا اساس تضمین بقای انسانی در غزه است و نمی‌توان جایگزینی برای آنروا قرار داد و محرومیت آن از فعالیت تلاش‌های انسانی را تضعیف می‌کند.

او در ادامه نیز از شورای امنیت خواست از طرف‌ها بخواهد به قوانین انسانی بین‌المللی پایبند باشند و بر اساس آن (متخلفان را) محاکمه کرده و تدابیر موقت صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری را فورا اجرا کند.

نماینده سوئیس در سازمان ملل با اشاره به اینکه وضعیت غذایی فاجعه‌بار است و تشدید جنگ دلیل اصلی ناامنی غذایی موجود است، گفت: دیوان بین‌المللی دادگستری در حکمی که ماه گذشته صادر کرد، به وضوح اعلام کرد که اسرائیل باید اقدامات موثری را برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه در پیش بگیرد.

او همچنین اتخاذ اقدامات محسوسی برای حمایت ازغیرنظامیان و رعایت قوانین بین‌المللی انسانی از جمله عدم استفاده از گرسنگی به عنوان ابزار جنگی علیه غیرنظامیان را خواستار شد.

نماینده کره شمالی نیز ضمن ابراز ناامیدی از شرایط فاجعه‌بار موجود گفت: از زمان آغاز بحران شورای امنیت با تصویب ۲ قطعنامه تامین سریع و ایمن کمک‌های بشردوستانه را خواستار شد اما شرایط انسانی روبه‌وخامت است.

او افزود: تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان از مهمترین اصول قوانین بین‌المللی انسانی است، اما وضعیت امروز غیرقابل قبول است و ۹۰ درصد کودکان زیر دو سال و ۹۵ درصد زنان باردار و کودان شیرخوار در غزه امروز با فقر غذایی شدید روبه‌رو هستند.

نماینده کره در ادامه گفت: قطعنامه ۲۴۱۷ که سال ۲۰۱۸ تصویب شد از طرف‌های درگیر می‌خواهد تولیدات غذایی را تضمین کند، اما زیرساخت‌های آن کاملا ویران شدند.

او نیز برقراری آتش‌بس را تنها راه تضمین دسترسی ایمن ساکنان غزه به مواد غذایی و گام اول همزیستی برای رسیدن به راه‌حل ۲ دولتی دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha