جعفر قادری، نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شامگاه سهشنبه، ۸ اسفندماه با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا در شیراز به سئوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ گفت.
وی ابتدا به برخی اقداماتی که در مجلس یازدهم انجام داده است، اشاره کرد و گفت: در این دوره و در سطح ملی به اقتضای حضورم در کمیسیون برنامه و بودجه، حضور به عنوان رئیس کمیته اقتصادی یا نایب رئیس اول کمیسیون جهش تولید و نظارت بر سیاست اصل چهل و چهار و در کنار آن نیز حضور در شورای اقتصاد و حضور در شورای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس و در استان هم عضو شورای توسعه برنامه ریزی استان، سعی کردیم که از ظرفیت حضورمان در کمیسیونهای مجلس، به حل مشکلات ملی و استفاده کنیم. طبعا جهتگیری ما به این سمت بود که هم در سطح ملی و هم در سطح استانی حضور جدی داشته باشیم. این تعاملات ارتباطات مردمی در سطح و استان با مردم خیلی کمک کرد بتوانیم نیازهای جامعه را تشخیص بدهیم و آنها را تبدیل به طرح کنیم و برای حل معضلات و مشکلات جامعه به کار بگیریم. از طرفی سعی کردیم از ظرفیتهای ملی برای حل معضلات و مشکلات استانی استفاده کنیم و همان روال دو دوره گذشته که مرتب در حوزه انتخابیه حضور پیدا میکردیم را ادامه بدهیم. از طرف دیگر سعی کردیم در محافل و مجامع ملی حضور جدی و موثر داشته باشیم و این کمک کرد که دقیقا در دو بعد ملی و محلی، کارهایی را بتوانیم انجام بدهیم.
ایسنا – به بخشی از اقداماتی که انجام دادید، اشاره کنید.
قادری: ما با گروههایی که تشکیل دادیم و ارتباط با افراد و مجموعههای مختلف، نیازها را شناسایی کردیم و ۹۶ طرح برای اصلاح قوانین دادیم. یک بخش از این اصلاح آییننامه است که کمک میکند کار مجلس با سرعت و جدی بیشتری انجام شود. طرح تسهیل مجوز کسب و کار از موارد خوبی بود که در کمیسیون مصوب شد و یکی از افتخارات مجلس یازدهم است. یا طرح تامین مالی تولید و زیرساختها که آن هم انشاءالله امروز و فردا، منتظریم شورای نگهبان برای بار دوم بررسیهای خود را انجام دهد و نظرش را بدهد که اگر مشکل نداشته باشد و ابلاغ شود، آن هم یکی از افتخارات مجلس یازدهم به شمار میرود.
همچنین بحثهایی در ارتباط با مباحث کلی و کلان مثل پیشنهاداتی روی قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی داشتیم یا در ارتباط با بحث قانون جهش تولید مسکن، که آن هم دقیقا حوزه کاری ماست و همین طور قانون شرکتهای دانش بنیان بود، که آن هم به اقتضای حضورمان در کمیسیون جهش تولید، از این امکان استفاده کردیم و پیشنهاداتی در خصوص بودجه داشتیم و از این نظر هم برای بسیاری از مسائل و موضوعاتی که مدنظرمان بوده است، سعی کردیم یک جایگاه قانونی پیدا کنیم. سعی کردیم در تذکرات و طرح سئوال، نطقهای میان دستور و مصاحبه و ارتباط با رسانهها، دیدگاهها و نظراتمان را بیان کنیم.
ایسنا – برای اتصال فارس به خلیج فارس چه اقداماتی انجام دادهاید و چه برنامههایی برای آن دارید؟
قادری: ایده ساحلی شدن فارس حدود ۳۵ سال قبل کلید خورده است و دقیقا طرح توجیهی آن را تهیه کردند. در طول این مدت این موضوع را دنبال میکردیم و به مرور مسئولان استان و ملی برای اجرای این ایده قانع کردیم و کار به جایی کشیده شد که این ایده در سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری، به عنوان سیاست اقتصاد دریامحور آمد و این از پیگیریها و جدیتهایی بود که ما برای استان داشتیم و خوشبختانه باعث شد تا هم مورد تصویب شورای امنیت ملی و هم مورد تصویب دولت دهم و یازدهم قرار گیرد.
باید تلاش کنیم که در فرصت باقی مانده این مجلس یا در مجلس آینده طرح مذکور اجرایی شود. با توجه به محدودیتهای آبی که با آن مواجه هستیم باید بتوانیم از همجواری با خلیج فارس استفاده کنیم. در این راست طرح انتقال آب از خلیج فارس هم یکی از طرحهای خوب کشور است و این امیدواری وجود دارد که ما سال آینده بتوانیم از بخشی از این ظرفیت در استان استفاده کنیم.
ایسنا – در زمینه خطوط جادههای ریلی چه اقداماتی انجام دادید؟
قادری: در بخش ریلی ۴ خط در فارس داریم و تلاشمان بر این است که سریعا راهآهن اقلید - یزد را تکمیل کرده و به بهرهبرداری برسانیم. همچنین راهآهن شیراز-اهواز مصوب شده است و برای راهآهن شیراز- گل گهر نیز در دو قطعه با محیط زیست مشکل داشتیم و آن را حل کردیم که این دو قطعه به ترتیب ۵۰ و ۷۰ درصد پیشرفت دارد. برای راهآهن شیراز- بوشهر هم ۱.۲ دهم میلیارد دلار مصوبه رهبری گرفتیم که در بخش اول، ۱۵۰ میلیون دلار فروش نفت آن انجام شده است که یک سوم از این ۱۵۰ میلیون دلار به استان اختصاص داده شده است و امیدوارم به جایی برسد.
ایسنا – در زمینه خطوط ریلی درون شهری(مترو) چه کارهایی انجام شده است و چه برنامههایی دارید؟
قادری: میتوان گفت بعد از تهران و مشهد، ما بیشترین خطوط مترو را در کشور داریم. علاوه بر خط یک مترو شیراز که فعال است و خط ۲ مترو نیز به طور کامل افتتاح شد، خط ۳ و ۴ هم در حال راهاندازی و ساخت است و اتصال مترو شیراز به صدرا هم مصوب شده است.
ایسنا – در زمینه خطوط جادهای چطور؟
قادری: در این بخش هم که آزادراه شیراز - اصفهان افتتاح شد. در جهت اتصال ایزدخواست به سمت دوراهی مبارکه و اتصال به جاده شیراز -بوشهر کارهایی انجام و جلساتی برگزار شده است. ۷۵ درصد سهامداران جاده شیراز- بوشهر مشخص شده است و این پروژه شروع خواهد شد.
در مسیرهای روستایی هم به اندازه ۱۰ کیلومتر در هر یک از نقاط کوهمره، سیاخ دارنگون، کیانآباد و شاپورجان کار شده است و در جاده منطقه ویژه و نیروگاه هم اقداماتی انجام شده است. برای مسیر قلات به خان زنیان هم از یکی از بانکها قول گرفتیم که از محل ماده ۵۶ بتوانیم اقدامات مثبتی را انجام دهیم و در بخش کمربندی شیراز هم از طریق وزارتخانه، اعتباراتی در نظر گرفته شده است و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
ایسنا – در سایر زمینههای صنعت و زیرساخت که دچار عقبافتادگیهایی در استان هستیم، چه اقداماتی انجام شده است؟
قادری: در رابطه با زیرساختهای صنعتی در استان باید اعلام کنیم که ۴ شهرک صنعتی به بهرهبرداری رسیده است یا آماده واگذاری زمین است و برای ۶ شهرک صنعتی هم در حال پیگیری هستیم. ۳ شهرک صنفی کلنگزنی شده است، ۲ منطقه ویژه سلامت و منطقه ویژه دانشگاهی هم در حال آماده شدن زیرساخت است. در حوزه فولاد،آلومینیوم و کربنات سدیم، کرومیت، سیلیکون متال هم کارهایی در استان انجام شده است تا بتوانیم عقب افتادگیها را جبران کنیم. سایت هستهای شیراز هم کلنگزنی شده است.
در بحث خودرو خوشبختانه اکنون ۶ واحد خودروسازی در شیراز افتتاح شده یا در آستانه افتتاح است که از این نظر هم امیدواریم بتوانیم عقب افتادگیها را جبران کنیم و اقدامات مختلف دیگری نیز در حوزههای پتروشیمی و پالایشگاه و فولاد انجام شده است. علاوه بر اینها فارس در حال تبدیل شدن به یکی از قطبهای فولاد کشور است. افزایش پارکهای علم و فناوری و کلنگزنی ۶ یا ۷ بیمارستان دولتی که کم کم افتتاح میشوند، نیز از دیگر اقدامات انجام شده در مجلس یازدهم بوده است.
ایسنا – سه چالش اقتصاد ایران را چه میدانید؟
قادری: یکی از آنها، گسترده شدن حوزه اداری دولت است. یعنی محدوده فعالیت دولت خیلی در اقتصاد گسترده شده است. بخش عمدهای از بودجه ما را هزینههای جاری تشکیل میدهد. از بودجه ۲ هزار و چهارصد میلیارد تومانی، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به یارانه در بخشهای مختلف تعلق دارد و از یک هزار و ۳۰۰ میلیاردی که باقی میماند، ۳۰۰ میلیارد بودجه عمرانی است و هزار میلیارد هم هزینههای جاری است. یعنی بیش از ۹۰ درصد بودجه دولت! این باعث شده است که عملا کار مشکل شود. منابع عمده درآمدی دولت هم یا از نفت است یا مالیات. در بحث نفت که قدرتمند مانور ما زیاد نیست، در بحث مالیاتها هم دو تا ۶۰درصد مالیات بر ارزش افزوده در دو سال گذشته اضافه کردیم و سال آینده هم ۴۹ درصد اضافه میکنیم اما جامعه بیشتر از این کشش ندارد. بنابراین باید به سمت کاهش نیروهای دولتی و کاهش تصدیگری دولت برویم.
اشکال دوم این است که هنوز اقتصاد ما وابسته به درآمدهای نفتی است. باید تمام تلاش ما بر این باشد که از ظرفیتهای ترانزیتی و ظرفیتهای صادرات محصولات دانش بنیان و تولیدات غیر نفتی و نظامی بتوانیم استفاده کنیم که کاهش اتکا به درآمدهای نفتی داشته باشیم و از اقتصاد تک محصولی نجات پیدا کنیم.
صندوق بازنشستگی ما مشکل جدی دارد و ناترازیهایی که در صندوقها داریم،مشکلاتی ایجاد کرده است که باید به این سمت برویم که هم تصدیگریها را از صندوقها بگیریم و هم یک مقدار بدنه آن را سبک کنیم و هم اینکه تعادلی بین منابع و مصارفشان ایجاد کنیم.
ایسنا – برای معضل آب و خشکسالی چه برنامهای دارید؟
قادری: این یک مشکل اساسی است که کل کشور را در بر گرفته است. این حجم بارندگی نمیتواند باعث شود که ما مثل گذشته در تولیدات کشاورزی و صنعتی تامین آب کنیم. بنابراین باید به سمت استفاده از ظرفیت دریاها برویم.
ایسنا – بحث مسکن ملی در همه کشور از ابتدای دولت به صورت جدی دنبال میشود، اما در شیراز یک عقب افتادگی شدیدی را حس میکنیم. به عنوان نماینده شیراز یا کاندیدای این شهر، به نظر شما چه تمهیداتی باید اینجا اندیشید که این عقب افتادگی و معضل برطرف شود.
قادری: در بحث تأمین مسکن ملی به طور کلی در استان فارس نسبت به کل کشور وضعیت بدی نداریم. در بین شهرستانها فقط در شهرستان شیراز مشکل داریم. زمینهای کمیلآباد و جنوب غربی شیراز و شرق اطرف شیراز را وارد این طرح کردیم. ۴۲ روستای حریم شهر را وارد محدوده کردیم و یک بحث جدی را دنبال میکنیم که شاپورجان و کیانآباد، سلطانآباد، کرونی و گردخون را یا به محدوده شهر ملحق کنیم یا سه شهر جدید در حریم شهر شیراز ایجاد کنیم تا حریم این شهر اصلاح شود. مشکلاتی که ما با محیط زیست در صدرا داشتیم را هم حل کردیم. کار دیگری که انجام دادیم، احداث ۴ شهر جدید اطراف شهر شیراز شامل بیضا، کوهمره، داریون و سروستان مصوب کردیم که کمک میکند عقب افتادگی در مسکن ملی در شیراز جبران شود.
ایسنا – آیا به شفافیت آرا اعتقاد دارید؟
قادری: بله من هم به شفافیت رای دادم و هم جزو ۱۲۰ نفری هستم که به مجلس اعلام کردیم که تمام آرا ما بلافاصله اعلام شود و این کار هم انجام میشود.
ایسنا – برای حمایت از خانواده و فرزندآوری چه اقداماتی انجام شده است؟
قادری: قانون حمایت از خانواده و فرزندآوری مصوب شد و کلیات قانون حمایت از بانوان در مقابل خشونت را هم مصوب کردیم و جزییات آن هم در کمیسیون مطرح شد. قانون حمایت از درمان نازایی هم در حال تصویب است. در طرح تسهیل کسب و کار هم که مصوب کردیم، بیشترین استفاده را خانمها و افرادی که بیشتر وقتشان را در منزل میگذرانند، میبرند. در شرکتهای دانش بنیان نیز با توجه به سطح دانش و تحصیلات و تخصص میتوان از ظرفیت بانوان استفاده کرد.
یکی از مخاطبان عمده طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی که مصوب و تبدیل به قانون شد، بانوان هستند، چون بانوان در حوزههای هنری جایگاه ویژهای دارند و به طور کلی سعی شده است که حمایتهای بیشتری از بانوان جامعه انجام شود.
ایسنا – چه قوانینی نیاز است که بانکها را برای پرداخت وام اشتغال به فارغ التحصیلان مکلف کند؟
قادری: هر سال در بودجه تبصره ۱۶ و ۱۸ را میآوریم و سهم سیستم بانکی برای پرداخت به حوزه اشتغال را مشخص میکنیم و بخش دیگر هم برای حوزه مسکن در نظر گرفته میشود. با توجه به اینکه مسکن تنها محل سکونت افراد نیست و برای بسیاری از خانوادهها محل کار هم هست، بنابراین میتواند به اشتغال جوانها کمک کند که اگر کسی خودش خانه ملکی داشته باشد، میتواند متناسب با نیازش، تغییراتی را در محیط خانه داشته باشد که محل اشتغال او هم باشد.
کار دیگری هم در طرح تامین مالی تولید زیرساختها در بحث رتبهبندی اعتباری، بحث صندوقهای تضمین و بحث توسعه دامنه وثایق انجام دادیم. یکی از مشکلات افراد برای گرفتن وام و تسهیلات در سیستم بانکی، جور کردن وثیقه است. قبلا فقط خانهها و واحدهای تجاری در شهرها میتوانست به عنوان وثیقه قرار بگیرند اما اکنون ما طیف وسیعی از داراییهای مادی و حتی معنوی را به عنوان چیزهایی آوردهایم که به عنوان وثیقه پذیرفته شوند بنابراین این اقدامات در حوزه اشتغال میتواند کمک کند.
ایسنا –آخرین سوال، برای تسهیل ازدواج جوانان نیاز به چه قوانینی داریم؟
قادری: شاید منطقیترین شکل ورود به این مسئله آن باشد که خوابگاه دانشجویی را توسعه و ترویج بدهیم و از طرفی هم دولت به سمت گسترش خانههای استیجاری برود. این کار چند مزیت دارد. یکی اینکه فرد با ازدواج دیگر به سراغ بعضی هیجانات کاذب نمیرود. این بهترین شکل تخصیص منابع است.
چه ضرورتی دارد که از ابتدا فرد خانه داشته باشد؟ اینکه به مرور و متناسب با افزایش فرزندان مشکل مسکن افراد برطرف شود، منطقیتر است. در این راستا ما سعی کردهایم که به نظام اجارهداری در کشور سر و سامان بدهیم. بحث دیگر هم این است که کمک کنیم که مسکن از کالای سرمایهای به یک کالای مصرفی تبدیل شود. یعنی اگر کسی خانهای ساخته و آن را خالی نگه داشته است، با قانون مالیات برای عایدی سرمایه که مصوب کردیم، مجبور است خانهاش را اجاره بدهد. همین هم وضعیت اشتغال و ازدواج جوانان را تسهیل میکند. همچنین ما باید سعی کنیم سطح انتظار و توقعات جوانان را پایین بیاوریم. خودمان زمانی که ازدواج کردیم، شغل و درآمدی نداشتیم اما توکل به خدا کردیم و به مرور هم مسائل درست شد. در این زمینه نیاز به فرهنگسازی داریم.
انتهای پیام
نظرات