«هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی» امروز ۸ اسفندماه ۱۴۰۲، به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد. این رویداد از تاریخ ۸ الی۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲ به دو زبان فارسی و انگلیسی و با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران و بنیاد علمی اکو برگزار میشود.
در این کنفرانس، حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، ضمن خیرمقدم و تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: در عصر حاضر، انقلابی شگرفی در عرصه ارتباطات به وقوع پیوسته که منجر به تغییر و تحولات بزرگی در حوزههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و به ویژه حوزه آموزشی شده است. این کنفرانس نیز با توجه به اهمیت تغییر و تحولات مربوط به این فناوری جدید، برگزار شده است.
رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: میدانیم که ظهور هر فناوری جدید، در مقابل برندهای سنتی یک سری اقدامات نوآورانه دارد. همچنین، امروزه به این امر واقف هستیم که در عرصه آموزش، آموزش الکترونیکی و آموزش اینترنتی به سر میبریم که از آنها نیز با عناوین مختلفی یاد میشود.
هرسیج با بیان اینکه در دوران کرونا حداقل به مدت دو سال آموزش الکترونیکی و اینترنتی را تجربه کردیم، تصریح کرد: این آموزش دارای مزایای زیادی است و در آینده به این سو هدایت خواهیم شد؛ ضمن اینکه نباید از مزایای آموزش سنتی غفلت کنیم، یعنی از نظر من تمام ویژگیهایی که اینترنت و شبکههای اجتماعی شامل میشود، در آموزش سنتی نیز تجلی دارد.
او اضافه کرد: آموزش اینترنتمحور یا شبکهمحور چیزی است که اکنون شاهد آن هستیم و این نوع آموزش شامل تغییر و تحولاتی شده که بسیاری از محدودیتهایی که در گذشته با آنها مواجه بودهایم را از میان برداشته است. این آموزش محدود به یک زمان و مکان خاص نیست؛ ضمن اینکه شاهد یک تنوع و تکثری از نظر منابع در محتوای آموزشی هستیم.
رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: امروزه بسیاری از مواردی که میبینیم و میتوانیم مورداستفاده قرار دهیم، به صورت چندرسانهای وجود دارند، در حالی که در گذشته این امکانات فراهم نبوده، یعنی فناوری ارتباطات به صورت یک سویه بوده و اکنون به صورت دو سویه و چندسویه است؛ این آموزشها حالت تعاملی پیدا کرده و تمامی افراد میتوانند فرستنده و گیرنده این اطلاعات باشند.
هرسیج درباره این نوع از آموزش، خاطر نشان کرد: همه ما میدانیم که آموزشهای اینترنتی و الکترونیکی از نظر هزینه به چه میزان موثر هستند و ما نباید به دنبال این باشیم که فضایی فیزیکی در دانشگاهها مهیا کنیم، بلکه باید از این فناوری به نحو شایسته و بایسته استفاده کنیم. در مقطعی از زمان از این تکنولوژی استفاده کردیم، اما پس از دوران کرونا دچار غفلت شدیم. درواقع، با وجود زیرساختهای اولیه، از مزایای این تکنولوژی و فناوری به طور شایسته استفاده نمیکنیم.
او ادامه داد: انتظار من این است که نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصتهای این حوزه را بررسی کنیم و از مزایای دنیای تکنولوژی، فناوری و نوآوری بیشتر بهرهمند شویم.
رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دو رویکرد اصلی دانشگاه اصفهان جامعه محوری و تمدنسازی است، ادامه داد: فناوری مشکلات و معضلاتی را داشته که مربوط به فناوری نیست، مانند شکاف دیجیتالی که ارتباط تنگاتنگی با وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد دارد. در زمان کرونا، بسیاری از افراد به دلایل مادی یا عدم آموزش قادر به استفاده از آن فضای فناورانه نبودند. متاسفانه در این زمینه، استید و دانشجویان سواد لازم را نداشتند و اکنون نیز از بسیاری از امکاناتی که فناوری در اختیار ما قرار میدهد، غافل هستیم. در این راستا، نیاز است که کارگاههای مختلف آموزشی برگزار کنیم تا با توانمندسازی اساتید و دانشجویان، به نحو شایسته از این تکنولوژی استفاده کنیم.
هرسیج یادآور شد: البته این فناوری مشکلات و چالشهایی مانند ایزوله شدن افراد را نیز به دنبال دارد که باید آن را حل کنیم، زیرا یکی از آفات آن فردگرایی شدید است که فرد با احساس استقلال، توجه کمتری به اساتید آن حیطه میکند.
رئیس دانشگاه اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: درواقع، ما به یک نوع آموزش ترکیبی نیاز داریم؛ یعنی نوعی از آموزش که مزایای آموزش سنتی را شامل شود و بتوانیم ارتباط خود را با اساتید حفظ کنیم و از طرف دیگر بتوانیم از مزایای آموزش الکترونیکی نیز بهره بریم.
همچنین، محمدرضا نیلی، دبیر علمی «هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی» اظهار کرد: در این کنفرانس، در فرایندی دقیق، ۷۸ مقاله با حداقل ۲ داوری و تعداد قابل توجهی از مقالهها با ۳ داوری پذیرفته شدهاند. ۵۰ درصد از مقالات پذیرفته شده به زبان انگلیسی و ۵۰ درصد به زبان فارسی هستند. در این کنفرانس ۳ روزه که اکنون شاهد افتتاحیه آن هستیم، علاوه بر مقالات، ۸ گزارش تجربی موفق مربوط به آموزش الکترونیکی در سازمانها و آموزشگاهها ارائه شد که ۵ گزارش در کنفرانس ارائه خواهد شد.
نیلی درباره ویژگیهای برجسته این کنفرانس گفت: بهرهمندی از ۶ سخنرانی کلیدی از کشورهای انگلیس، آمریکا، هلند، استرالیا و ایران از ویژگیهای برجسته این کنفرانس است. در این کنفرانس ۴ نشست تخصصی در حوزههای هوش مصنوعی، آینده آموزش و تجارب کشورهای منطقه درباره یادگیری الکترونیکی مطرح خواهد شد.
او اضافه کرد: طی ۹ نشست موازی، ۵۰ سخنرانی و علاوه بر مقالات، در ۳ نشست موازی، پوسترهای پذیرفته شده به صورت آنلاین توسط نویسندگان به اختصار ارائه خواهد شد. علاوه بر این، مقالات در دو نواحی معتبر ISC و IEEE تایید و نهایی میشوند.
انتهای پیام
نظرات