به گزارش ایسنا، شرکت «اینتویتیو مشینز»(Intuitive Machines) گفت که مهندسان کنترل پرواز انتظار دارند امروز سهشنبه ارتباط خود را با فرودگر قمری خصوصی «اودیسیوس»(Odysseus) قطع کنند و این ماموریت را پنج روز پس از واژگون شدن آن روی ماه به پایان برسانند.
به نقل از گاردین، باید دید در نتیجه کوتاه شدن عمر اودیسیوس که طبق برآوردهای قبلی این شرکت و ناسا قرار بود بین هفت تا ۱۰ روز روی ماه کار کند، چه مقدار دادههای علمی از بین خواهد رفت.
پیشبینی این شرکت برای پایان زودهنگام مأموریت در حالی منتشر شده است که جزئیات جدیدی درباره میانبرهای آزمایشی و خطای انسانی عامل آسیب دیدن مسافتیاب فضاپیما پیش از فرود آن و هنگام پرواز ظاهر شد. یکی از مقامات اینتویتیو مشینز گفت که آسیب دیدن مسافتیاب، ناشی از تصمیم این شرکت برای صرف نظر کردن از روشن شدن آزمایشی سیستم لیزری پیش از پرتاب برای صرفهجویی در زمان و هزینه هنگام بررسیهای پیش از پرواز اودیسیوس در «مرکز فضایی کندی» ناسا در فلوریدا است.
«مایک هانسن»(Mike Hansen) رئیس سیستمهای ناوبری شرکت اینتویتیو مشینز گفت: مطمئنا کارهایی وجود داشتند که میتوانستیم آنها را آزمایش کنیم اما این کارها میتوانستند بسیار وقتگیر و پرهزینه باشند. بنابراین ما به عنوان یک شرکت، ریسک را پذیرفتیم.
شرکت اینتویتیو مشینز روز جمعه فاش کرد که مسافتیابهای لیزری اودیسیوس، توانایی کار کردن ندارند زیرا مهندسان شرکت از باز کردن قفل ایمنی لیزر پیش از پرتاب فرودگر در ۱۵ فوریه غفلت کردند. این قفل ایمنی که شبیه به قفل ایمنی سلاح گرم است، فقط با دست غیرفعال میشود.
نقص مسافتیاب که تنها چند ساعت پیش از فرود نهایی شناسایی شد، کنترلکنندههای پرواز را مجبور کرد تا یک کار آزمایشی را برای جلوگیری از فرود تصادفی فاجعهبار انجام دهند. هانسن، مهندس سازنده پچ نرمافزاری که این مشکل را حل کرد، گفت: اینتویتیو مشینز هنوز تعیین نکرده است آیا راهحل ناوبری که از یک سیستم آزمایشی ارائهشده توسط ناسا در فرودگر استفاده میکند، ممکن است عاملی در فرود جانبی فضاپیما باشد یا خیر.
این شرکت در اولین نشست خبری پس از فرود خود در روز جمعه گفت که یکی از شش پایه فرود اودیسیوس هنگام فرود نهایی روی سطح ناهموار ماه گرفت. بنابراین، فرودگر واژگون شد و ظاهرا به صورت افقی روی یک صخره قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
فرضیه مدیران اینتویتیو مشینز این است که سرعت فرودگر هنگام فرود، تقریبا دو برابر سریعتر از حد انتظار بوده و همین ممکن است عامل واژگونی آن باشد اما مشخص نیست که آیا استفاده کردن از مسافتیاب لیزری اصلی ممکن است تفاوتی را ایجاد کرده باشد یا خیر.
وضعیت فرود اودیسیوس، میزان قرار گرفتن پنلهای خورشیدی آن در معرض نور خورشید را که برای شارژ مجدد باتریها ضروری است، به اندازه قابل توجهی محدود کرد. اینتویتیو مشینز روز جمعه گفت که علاوه بر این، دو آنتن فرودگر به سمت سطح ماه قرار گرفتند و این امر مانع از ارتباط آنها با فرودگر شد.
مدیران اینتویتیو مشینز گفتند که گروههای مهندسی شرکت به زمان بیشتری نیاز دارند تا چگونگی تأثیرگذاری مشکل را بر کل مأموریت ارزیابی کنند.
اینتویتیو مشینز روز دوشنبه گفت: کنترلکنندههای پرواز قصد دارند تا زمانی که پنلهای خورشیدی فرودگر دیگر در معرض نور قرار نگیرند، دادهها را جمعآوری کنند. براساس موقعیتیابی زمین و ماه، ما معتقدیم که کنترلکنندههای پرواز تا صبح سهشنبه یعنی پنج روز پس از فرود، به برقراری ارتباط با اودیسیوس ادامه خواهند داد.
ناسا که تجهیزات علمی متعددی را روی این فرودگر دارد، پیشتر گفته بود که این محمولهها برای کار کردن به مدت هفت روز با انرژی خورشیدی پیش از غروب خورشید بر فراز محل فرود در نزدیکی قطب جنوب ماه طراحی شدهاند.
با وجود فرود نه چندان ایدهآل، اودیسیوس اولین فرودگر آمریکاست که از زمان آخرین مأموریت سرنشیندار «آپولو»(Apollo) ناسا توانست روی سطح ماه بنشیند. همچنین، این اولین فرود یک وسیله نقلیه فضایی تجاری و عملیاتی روی ماه و اولین فرود تحت برنامه «آرتمیس»(Artemis) ناسا بود که هدف آن بازگرداندن فضانوردان به ماه در دهه جاری میلادی است.
اینتویتیو مشینز پیشتر گفت که تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار برای فرودگر اودیسیوس هزینه کرده و ۱۱۸ میلیون دلار را از ناسا تحت برنامه «خدمات تجاری باربری به ماه»(CLPS) آن دریافت کرده است.
انتهای پیام
نظرات