مناظره محمود احدیان دبیر جمعیت جانبازان استان همدان و کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم منتسب به جریان اصولگرا و عباس کریمیتبار دیگر کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت مستقل، به منظور مشارکت حداکثری در رویداد سیاسی انتخابات سال ۱۴۰۲ برگزار شد.
محمود احدیان در باب داشتن مجلس قوی مطرح کرد: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به عنوان برند انقلاب مردمی سال ۵۷ به اتفاق امام راحل و مردم برای نمایان کردن ماهیت انقلاب مطرح شد که برای تحقق آن نیازمند بایدها و نبایدهای قانونی هستیم که به آن قانون اساسی گفته میشود و توسط گروهی از افراد فرهیخته، متخصص، عالم و دانشمند مورد حفاظت، اجرا و نظارت قرار میگیرد، بنابراین جایگاه مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از قوای سهگانه جمهوری اسلامی در حاکمیت نظام برای این تعریف شده است که بتواند این قانون را پیشبینی و بر اجرای آن نظارت کند.
وی افزود: معمولاً افرادی که باید در این مجموعه قرار گیرند، از آحاد، اقشار و نخبگان لایههای مختلف اجتماعی از جای جای نقاط کشور هستند و براساس تقسیمات کشوری و حوزههای انتخابیه تعریف شده باید حضور یابند، به طوری که تاکنون ۱۱ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشتهایم و در حال ورود به فاز دوازدهم هستیم که اگر بخواهیم روند مجلس را طی سالهای گذشته رصد و تحلیل کنیم به عنوان مثال در دوره یازدهم محاسن و معایبی را شاهد بودیم؛ از جمله محاسن اینکه سال ۹۸ اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان از یک طیف خاص سیاسی بودند که به جبهه انقلاب برمیگشت و یکی از ضعفهای عمده این بود که نمایندگان به شعارهایی که داده بودند و یک نمونه آن بحث شفافسازی آراء بود، عمل نکردند و این موضوع جزو کارنامه منفی آنهاست که امیدواریم در مجلس دوازدهم با حضور اعضای جدید این اتفاق شکل بگیرد.
مجلس قوی، نماینده قوی میخواهد
عباس کریمیتبار نیز در پاسخ به اینکه برای داشتن مجلس قوی چه اقداماتی باید انجام شود؟ گفت: مجلس قوی، نماینده قوی میخواهد و کاندیداهایی که تجربه و تخصص در حوزه های مختلف به ویژه در زمینه ارتقاء معیشت مردم دارند، باید وارد مجلس شوند نه اینکه نمایندهای را تنها به صرف تبلیغات فراوان با هزینه بالا در سطح شهر و روستا و در فضای مجازی برای معرفی و اثرگذاری بر افکار عمومی و بدون لحاظ عملکرد و سوابق گذشته، بخواهیم به مجلس بفرستیم که تخصص و تجربه کافی برای اثرگذاری در مجلس را ندارند، پس یکی از عوامل اصلی قدرت و قوت هر مجلسی، اعضای آن مجلس است. در واقع در هر مجلس و حوزهای، افرادی که در آن حضور دارند خود عامل تقویت این نهاد یا حوزه هستند.
احدیان: مردم باید بدانند در محل قانونگذاری چه کسی به چه چیزی رأی میدهد و در چه جایگاهی قرار دارد و اگر قرار است چند سال بعد انتخابات مجدداً برگزار شود فردی که به مجلس فرستادهاند ماهیتش چه بوده است؟
محمود احدیان در باب شفافسازی آراء نمایندگان مجلس مطرح کرد: با توجه به اینکه نمایندگان به عنوان امانتداران به مجلس راه مییابند، اگر شعار شفافسازی سرمیدهند باید حرف و نیتشان با عملشان یکی باشد، غیر از این خیانت است و در واقع صداقتی که باید در قبال مردم و نظام داشته باشیم در قبال آیندگان و نسلهای آینده تداعی پیدا نمیکند. در بحث مجلس یا شوراهای شهر مصوبات براساس رأی اکثریت حاضر در جلسات است، در مجلس هم مثلاً ممکن است تعدادی بخواهند این شفافیت اجرا شود اما چون اکثریت مخالف هستند نمیتوانند به خواستهشان برسند و این ظلم در حق مردم میشود چراکه مردم باید بدانند در محل قانونگذاری چه کسی به چه چیزی رأی میدهد و در چه جایگاهی قرار دارد و اگر قرار است چند سال بعد انتخابات مجدداً برگزار شود فردی که به مجلس فرستادهاند ماهیتش چه بوده است؟
عباس کریمیتبار نیز درباره سایر قوانین مورد نیاز مجلس به جزء شفافیت آراء نمایندگان، با اشاره به لزوم اصلاح آییننامه داخلی مجلس مطرح کرد: یکی دیگر از موارد نیاز اصلاح قانون تبلیغات نمایندگان در زمان انتخابات است به طوریکه نمایندگان فعلی از ماهها قبل میتوانند در هر مجمع، جلسه و افتتاح پروژهای شرکت و تمام مباحث تبلیغاتی خود را مطرح کرده و گاهی خیلی از پروژهها را به نزدیک برگزاری انتخابات موکول کنند که قاعدتاً این نوع افتتاح پروژه یک تبلیغ است. این قوانینی است که خود مجلس مصوب کرده و نمایندگان باید این قانون را اصلاح کنند. بنابراین یکی از ویژگیهای یک منتخب مردم در مجلس این است که قوانینی را مصوب کند که حتماً منافع و مصالح خودش در آن لحاظ نشده باشد.
به گزارش ایسنا، وی درباره عدم تصویب قانون حضور متوالی نمایندگان در انتخابات مجلس یادآور شد: شرکت متوالی کاندیدا را مغایر با اصل عدالت نمیدانم؛ نمایندهای که تجربه دارد، خوب کار میکند و میتواند کمکحال کشور باشد هیچ مشکلی ندارد که به تواتر در مجلس حضور داشته باشد اما باید قوانینی برای محدودیت سنی وجود داشته باشد و اگر خود نماینده میداند که چندین دوره شرکت کرده و هر آنچه در توان داشته ارائه کرده، باید خود را کنار بکشد و اجازه دهد دیدگاهها و افکار جدیدی وارد عرصه انتخابات شود که شاید بتوانند به جامعه کمک کنند.
خلأهای قانونی بررسی و برطرف شود
محمود احدیان در پاسخ به اینکه بهجز شفافسازی آراء چه مواردی مورد نیاز مجلس است؟ گفت: با توجه به اینکه بیش از ۳۰۰۰ قانون داریم، یکی از اقدامات نمایندگان آینده باید این باشد که قوانین اضافی و مازاد بر نیاز جامعه از قانون اساسی حذف کنند، دیگر اینکه باید براساس نظام مسائلی که توسط نخبگان ۱۴ کمیسیون مجلس مورد بررسی قرار گرفته و احصاء میشود، خلأهای قانونی بررسی و برطرف شود؛ به عنوان مثال در بحث زمین و مسکن بیشترین مشکلات را در استان همدان به ویژه شهر همدان داریم که باید این مسائل براساس مادهها و تبصرههای قانونی برطرف شود تا دست مجریان ما برای بهتر و با سرعت عمل کردن باز باشد، وقتی شکلگیری کمیسیون ماده ۵ ماهها و حتی یک سال زمان میبرد تا بتواند مشکلی از مشکلات مسکن و زمین را حل کند، اینجاست که باید برخی از مسائل براساس نظام مسائل حل شود و این امر باید در مجلس رقم بخورد.
کریمیتبار: یکی از مواردی که نیاز است در مجلس با قدرت و قوت مورد تأکید قرار گیرد، قوانین مرتبط با نظارت است تا از بروز عوامل فسادزا و رانتخواری جلوگیری کند
عباس کریمیتبار نیز درباره قوانین مورد نیاز مجلس اظهار کرد: مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیمگیریها، قانونگذاریها و برنامهریزیها است. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیمگیریها و مظهر اراده ملی است. با توجه به نقش مؤثر و مهم مجلس در نظام کشور، وظایف عمده مجلس در دو بخش قانونگذاری و نظارت خلاصه میشود. یکی از مواردی که نیاز است در مجلس با قدرت و قوت مورد تأکید قرار گیرد، قوانین مرتبط با نظارت است تا از بروز عوامل فسادزا و رانتخواری جلوگیری کند. قوانین مرتبط با شفافیت آرای نمایندگان میتواند در مبارزه با فساد و رانت در مجلس مؤثر باشد. مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از قوای اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران در فرآیند تصمیمگیریهای کشور نقشی اساسی را بر عهده دارد که این مهم در کلیه اصول فصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است. از آنجا که شفافیت آرای نمایندگان از عوامل تعیینکننده در فرآیند تصمیمگیری مجلس است، شفافیت آراء میتواند نمایندگان را در پیگیری مصوبات و قوانین مصممتر کند چراکه عملکرد آنها در نظارت و پیگیری مصوباتی که خود حامی و پیگیریکننده آن بودند در واقع دیدگاه، خط مشی و خط سیر نماینده در آینده نیز مشخص میشود. شفافیت باید در تمام فعالیتها و امور مرتبط با همه نمایندگان دیده شود، شفافیت آراء نمایندگان مجلس علاوه بر تحقق حق ذاتی مردم در آگاهی داشتن و نظارت بر وکلای خود، امکان اطلاع همه مردم از فرآیند قانونگذاری و نظارت بر آن را فراهم میآورد و سلامتی و کارآیی مجلس را تضمین میکند.
به گزارش ایسنا، وی با تأکید بر اینکه بر بسیاری از قوانین و مقرراتی که در مجلس و نهادهای قانونی مصوب میشود، نظارت کافی صورت نمیگیرد، ادامه داد: قوانین خوب کم نداریم، قانونی مصوب میشود اما اعتقادی به اجرای آن وجود ندارد. سوال این است آیا نظارتهای دقیقی بر روی آن انجام میشود؟ به طور حتم خیر چراکه اگر نظارت صورت میگرفت این مسائل و مشکلاتی که فعلاً وجود دارد و ما هر ساله نشست برگزار و در موردش صحبت میکنیم، پیش نمیآمد. بنابراین باید ضمانت اجرایی برای قوانین نظارتی و ضمانت اجرایی محکم برای گزارشات از تخلفات وجود داشته باشد اما متأسفانه چون این شفافیت وجود ندارد و مشخص نیست دیدگاه نمایندگان در این مصوبه چیست، قاعدتاً در پشت تریبونهای عمومی و براساس شرایط از قانون و مصوبهای حمایت میکنند اما وقتی به پای عمل میرسد کنار میکشند، چرا؟ چون شفافیتی وجود ندارد و مردم نمیدانند عملکرد نمایندگان در این حوزه به کجا رسیده است.
احدیان: باید از ثروت ملی کشور در رابطه با جوانان و جمعیتافزایی و رفع مشکلات آب و مسکن استفاده شود
مسکن، آب و مشکلات اجتماعی از نظام مسائل استان همدان
محمود احدیان درباره سه چالش اصلی استان در نظام مسائل مطرح کرد: در زمینه مشکلات اصلی حوزه انتخابیه ما یکی از مشکلات بحث مسکن است و خانوادههایی که با نداشتن مسکن و با هزینههای گران اجارهنشینی و رهن منزل در این وضعیت معیشتی مسائل و مشکلات زندگیشان را سپری میکنند. دومی مشکل آب شرب و کشاورزی است چراکه به علت پایین رفتن آب در سطح روستاها و استان همدان به لحاظ کشاورزی با مشکلات کمآبی مواجه هستیم و مردم همدان هم آبی میخورند که از شوری به دوغ شباهت دارد و وقتی ظرف و ظروف شسته میشود لکههایی بر روی آنها میماند که نمایانگر خراب بودن و مشکلات رسوب آن است. سومی مشکلات اجتماعی است که بیشتر دامن جوانان را گرفته و بیشتر جانب خانوادههای تازهتأسیس را شامل میشود؛ از جمله طلاق و مسائلی که در رابطه با ادامه زندگی برای زوجهای جوان است. بنابراین باید قوانین و مزیتهایی در اختیار زوجهای جوان قرار دهیم که در یک فرآیند پنج تا ۱۰ ساله زندگی آرام و خارج از دغدغه داشته باشند اما متأسفانه یکی دو سال قبل از تشکیل زندگی جوان با مشکلاتی مواجه است نظیر اینکه میگوید اگر ازدواج کنم کجا ساکن شوم؟ با چه زندگی کنم؟ امرار و معاشم از چه طریق باشد؟ همه اینها که انجام شد وقتی به بحث جمعیت رسیدیم، میگوید وقتی من یک خانواده دو نفره را نمیتوانم اداره کنم چطور دنبال موالید بروم و فرزندآوری باشم؟ بنابراین باید در مجلس دوازدهم نمایندگان برای حل این مشکلات و مسائل تدبیر کنند و با قوانینی که مصوب میکنند در این امور تسهیل کنند. باید از ثروت ملی کشور در رابطه با جوانان و جمعیتافزایی و رفع مشکلات آب و مسکن استفاده شود، یکسری یارانههای بیشتر و قوانین تسهیلکننده زندگی است که براساس ثروت ملی کشور که قابل توجه هم هست، توسط قانون و مجلس برای اجرا به قوه مجریه ابلاغ شود.
عباس کریمیتبار نیز در پاسخ به مسائل استان، با بیان اینکه باید مسائل به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد و صرف اینکه بدون مطالعه و پژوهش علمی بیایم شعار بدهیم و مشکلات جامعه و حوزه انتخابیه خود را مطرح کنیم و بگوییم میتوانیم این مشکلات را برطرف سازیم، امکان ندارد، اظهار کرد: بسیاری از کاندیداها مشکلات و مسائل حوزه انتخابیه خود را مطرح و اظهار میکنند میتوانند آنها حل کنند، قاعدتاً به دنبال بررسی فرآیند حل این مسائل نرفتهاند و اینکه آیا اصولاً حلشدنی است؟ و آیا موانع قانونی، اعتباری و آمایشی پیشرو را بررسی کردهاند؟ پنج حوزه اولویتدار استان براساس پژوهشهای علمی احصاء شده است که شامل ناترازی در منابع و مصارف آب، الگوی نامناسب کشت، سیستم نامناسب حمل و نقل عمومی، بهرهبرداری نامناسب از ظرفیتهای بالقوه گردشگری و ناترازی در منابع و مصارف انرژی(برق و گاز) است، هر چند یک نماینده قادر نیست در طول چهار سال تمام مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه خود را حل کند اما هر سال میتواند حل یک یا دو مسأله اساسی را به سرانجام برساند. در بحث ناترازی آب، الگوی کشت محصولات کشاورزی مطرح میشود اما تنها در اسم این موضوع را یدک میکشد. اگر الگوی کشت در استان همدان در حال اجراست چرا باید همچنان محصولات آببر کشت شود؟ البته شاید برنامههایی برای آن داریم اما یا اجرایی نمیشود و یا نظارت کافی بر روی آن صورت نمیگیرد و یا برنامهریزی درستی برای آن انجام نشده که همچنان بیشتر محصولات کشاورزی استان از نوع آببر است همچنین بحث چاههای غیرمجاز را داریم که باید مشخص شود چه تعداد چاه غیرمجاز در استان وجود دارد و چه تعداد براساس قانون مسدود شده است؟
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه شهری چون همدان به عنوان کلانشهر هیچگونه سیستم حملونقل عمومی بهروز و پیشرفته ندارد که بتواند ترافیک نقاط کور بسیار همدان را باز کند، خاطرنشان کرد: بحث عدم استفاده از ظرفیتهای گردشگری نیز مطرح است به طوریکه همدان از نظر قابلیتهای گردشگری، استان توانمندی است و یکی از بینظیرترین شهرهای ایران در بحث جاذبههای گردشگری طبیعی و تاریخی محسوب میشود و میتوان با یکسری اقدامات ریز و البته اصلاح قوانین که در مجلس باید صورت گیرد، بهتر از این ظرفیت بهره برد.
کریمیتبار: قوانین وجود دارد اما خیلی ضمانت اجرایی ندارد
وی در پاسخ به اینکه برای مسائل مطرح شده میتوان در مجلس قوانینی تصویب کرد؟ گفت: بله، به راحتی میشود البته قوانین وجود دارد اما خیلی ضمانت اجرایی ندارد، ضمن اینکه به هر حال بسیاری از مسائلی که در استان است منشعب از همین قوانین کلی است در حالیکه باید قوانین را برای شرایط و استانهای مختلف، متفاوت ببینیم. یکسری از قوانین که مصوب میشود به صورت ملی است، بنابراین اگر قوانین را به صورت محلی و منطقهای مصوب و ابلاغ کنیم، شاید اثرگذارتر باشد، یکسری از قوانین شاید در منطقه غرب اثرگذارتر باشد و در منطقه دیگری اثرگذاری لازم را نداشته باشد.
قوای ما نباید در کار و امورات هم دخالت کنند
محمود احدیان درباره اینکه تا چه میزان کاندیداها در برنامههای خودشان به واقعیتهای جامعه توجه میکنند؟ پاسخ داد: این یک امر نسبی است، نمیشود کلی گفت، واقعیتهایی که من مدنظر میگیرم با دیگری متفاوت است اما در اجرای واقعیتهایی که به آن میرسند و در نحوه قانونگذاری نه در نحوه اجرا. یکی از اصولی که در جمهوری و حاکمیت جمهوری اسلامی داریم و برایش حدود ۲۴۰ هزار شهید تقدیم کردیم، اصل تفکیک قوا است، قوای ما نباید در کار و امورات هم دخالت کنند البته میتوانند مشاوره و مشورت دهند و نظرسنجی کنند اما اینکه بیایند دخالت کنند این نیست. بنابراین وقتی میگوییم نمایندگان ما نسبت به مسائل چطور باید ورود کنند، پاسخ این است که باید در چهارچوب قانونگذاری و نظارت در اجرای آن قانون ورود کنند و تا آخر کار پیش روند و قانون هم ابزارهایی چون سوال از وزرا، استیضاح، تذکر، تحقیق، تفحص، نظارت رئیس مجلس بر وضع مقررات دولتی، رأی اعتماد به کابینه، کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، نظارت کمیسیونهای تخصصی، دیوان محاسبات کشور(که تحت امر مجلس است) و ناظران مجلس در شوراها، مجامع و هیأتها را به عنوان نظارت در اجرای آن دیده است. در واقع ۲۹۰ نماینده با این ابزارهای ۱۱گانه میتوانند ناظر بر اجرای قوانین باشند.
برای جوانی جمعیت نیاز به قانون نداریم، قانون زیاد داریم
عباس کریمیتبار نیز درباره قوانین مورد نیاز در راستای حمایت از خانواده و فرزندآوری یادآور شد: برای جوانی جمعیت نیاز به قانون نداریم، قانون زیاد داریم، قانون جوانی جمعیت هم ابلاغ شده است. براساس اصطلاح «دست نامریی» در علم اقتصاد اگر هر فردی منافع خودش را پیگیری کند در واقع منافع کل جامعه محقق خواهد شد. اگر شرایطی فراهم شود که خانوادهها و جوانان بتوانند حداقل نیازهای زندگی خود را فراهم کنند اصولاً نیازی به قوانین متعدد و تشویق در جامعه وجود ندارد و جامعه مسیر خود را پیدا میکند. در حال حاضر تشکیل یک خانواده با حداقلها، سرمایه بسیار بالایی نیاز دارد، حتی برای برگزاری یک مراسم ساده برای ازدواج جوانان توانایی وجود ندارد و تأمین مسکن به سختی امکانپذیر است. بنابراین اگر بتوان شرایطی را فراهم کرد که جوانان و خانوادههای ما بتوانند مسائل مالی و اشتغال جوانان را سریعتر حل کنند، اهداف جوانی جمعیت هم محقق خواهد شد.
کریمیتبار: اگر شرایطی فراهم شود که خانوادهها و جوانان بتوانند حداقل نیازهای زندگی خود را فراهم کنند اصولاً نیازی به قوانین متعدد و تشویق در جامعه وجود ندارد و جامعه مسیر خود را پیدا میکند
محمود احدیان درباره تصویب قانون افزایش سن بازنشستگی و اینکه آیا جزو نظام مسائل بود که نمایندگان به آن پرداختند؟ اظهارنظر کرد: این یک اشتباه بود، با توجه به قشر عظیم جوانانی که داریم و اکثر اینها تحصیلکرده و بیکار هستند، به جای اینکه بیایم سن استخدامی و سن بازنشستگی را کاهش دهیم، این کار را انجام میدهیم و در حقیقت جایگاه دولتی برای افراد بیشتر حفظ میشود در حالیکه ما باید گردش نیرو، جوانان و نخبگان را داشته باشیم که تصویب این قانون کار صحیحی نبود و امیدواریم در آینده تجدیدنظری در این قالب شکل گیرد. روی هم رفته مراکز دولتی، استخدامی و حتی بخش خصوصی که قسمتی از اقتصاد ما است، را باید برای پذیرش جدید جوانان تحصیلکرده بیکار مهیا کنیم و هر چه زمان این گردش را کمتر کنیم، بیشتر اتفاق میافتد و بیشتر مسائل و مشکلات جوانان حل میشود.
احدیان: قانون افزایش سن بازنشستگی با قانون جوانی جمعیت در تناقض است
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه قانون افزایش سن بازنشستگی با قانون جوانی جمعیت در تناقض است، تصریح کرد: به طور کلی در بحث خانمها و بانوان اجحاف کردهایم، مثلاً در بحث مسئولیتهایی که در ردههای مدیریتی به آنها دادهایم، در کابینه حتی یک خانم نداریم، در مجلس هم تعداد خانمها نسبت به آقایان چند درصد است که اصلاً قابل مقایسه نیست. این تبعیضها شکل گرفته و اتفاق میافتد در حالیکه در حال حاضر قسمت عمدهای از اقشار فرهیخته جامعه را بانوان تحصیلکرده تشکیل میدهند و انصافاً در طول ۲۰ سال گذشته در جایگاههایی که بانوان ما در مسند مدیریتی بودهاند اگر عملکردشان بهتر از آقایان نبوده باشد، به طور قطع کمتر هم نبوده است و شاید گاهی بهتر از آقایان هم کاری را پیش بردهاند بنابراین باید جایگاه بانوان را به منظور حل مشکلات بانوان گسترش و بسط دهیم.
تورم انتظاری در جامعه ما بسیار بالاست
عباس کریمیتبار نیز در پاسخ به اینکه برای متوقف کردن نرخ تورم مجلس چه کاری میتواند انجام دهد؟ با بیان اینکه نرخ تورم بستگی به بسیاری از عوامل و شرایط دارد به طوریکه تورم انتظاری در جامعه ما بسیار بالاست، مطرح کرد: قبل از اتمام سال و ورود به سال جدید شایعه میشود سال آینده تورم چه درصدی را خواهد داشت و این عامل به صورت تارعنکبوتی باعث میشود افراد تا پیش از پایان سال خریدهایشان را انجام دهند تا به تورم سال بعد نخورند. بنابراین تا زمانیکه این تورم انتظاری کاهش نیابد و جامعه به آرامش نرسد واقعیت این است که نمیتوان تورم را کنترل کرد. به ویژه صحبتهای برخی مسئولان و مردان سیاسی ما و کسانیکه در حوزه های مختلف مسئولیت دارند به آثار تورمی دامن میزند، گاهی بعضی از نمایندگان صحبتهایی میکنند که آثار تورمی دارد پس یکی از ویژگیهای مهم نمایندگان این است که بدانند که جزو افراد عادی جامعه نیستند و صحبت و نظرات آنها روی جامعه اثر میگذارد. ضمن اینکه باید از نظر اقتصادی تعادل بین تولید و تقاضا ایجاد کنیم اما متأسفانه به واسطه تحریمهای موجود تعادل بین عرضه و تقاضا وجود ندارد که همین موضوع باعث میشود انتظارات تورمی شکل بگیرد. وقتی میزان تقاضا از میزان عرضه بالا باشد به صورت اتوماتیک تورم و افزایش قیمتها را دامن میزند اما مهمترین مسألهای که در بحث تورم داریم موضوع عدم نظارت است، البته در سالهای گذشته نظارت قوی بر بازار وجود داشت اما در حال حاضر هر محصولی حتی در یک خیابان به قیمتهای متفاوت به فروش میرسد و این یعنی نظارت کافی نیست و ضمانت اجرایی در برخورد با گرانفروشیها وجود ندارد. البته یک ارتباط مستقیمی بین عرضه محصولات و مواد اولیه وجود دارد، وقتی مواد اولیهای که وارد کرده یا در داخل کشور تولید میکنیم وابسته به قیمت ارز است، با تمام نوسانات ارزی دچار نوسان میشود پس چه بپذیریم چه نپذیریم، مردم تمام قیمت اجناس را مرتبط با قیمت ارز میدانند. تمام بحرانهای داخلی و خارجی اثرش را روی قیمت ارز میگذارد و باعث ایجاد تورم در کشور میشود. بنابراین یکی از مسائل اساسی که باید پیگیر باشیم این است که باید نوسان اقتصادی را کاهش دهیم. چگونه؟ از طریق کنترل نوسان ارز و قوانین متغیری که وجود دارد.
احدیان: جوانان ما به لحاظ دانشگاهی و تحصیلاتی امکانات خوبی دارند اما در امر معیشت و تشکیل زندگی و جمعیتسازی مسائلشان را پیشبینی نکردهایم
محمود احدیان درباره قوانین مورد نیاز جوانان و خانواده مطرح کرد: یکی از قوانینی که حتماً باید بیشتر درباره آن فکر و اقدام شود، تسهیل در آینده جوانان است، جوانان ما به لحاظ دانشگاهی و تحصیلاتی امکانات خوبی دارند اما در امر معیشت و تشکیل زندگی و جمعیتسازی مسائلشان را پیشبینی نکردهایم که باید جزو مواردی باشد که قوانین جدید تصویب شود و باید از ثروت ملی برای مهیا کردن تسهیل زندگی این عزیزان استفاده کنیم.
عباس کریمیتبار نیز درباره مشکل مسکن جوانان در استان همدان گفت: متأسفانه همدان یکسری مسائل و مشکلات در حوزه مسکن دارد، قیمت زمین در همدان بسیار بالاست و به تبع درصد بسیار بالایی از مسکن، قیمت زمین است که این شرایط را برای احداث مسکن ارزانقیمت برای جوانان مشکل کرده، طی سالهای گذشته با حداقلها میشد مسکن حداقلی برای جوان تهیه کرد اما بحث تزریق پولهای بسیار زیاد و افزایش نقدینگی باعث شد قیمتها و تورم در حوزه مسکن به شدت افزایش یابد و تأمین مسکن برای جوانان مشکل شده و دولت هم با توجه به تحریمها و مشکلات منابع اعتباری و تسهیلاتی، توانایی و امکان سرمایهگذاری بالا در حوزه مسکن را ندارد و تا زمانیکه شرایط اقتصادی جامعه بهبود پیدا نکند و یکسری از مسائل و قوانین اصلاح نشود، واقعاً در حوزه مسکن اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
عباس کریمیتبار در پاسخ به اینکه با تحریمها باید چه کنیم؟ مطرح کرد: واقعیت این است که باید تحریمها برداشته شود، هیچ کشوری بدون اینکه بتواند به بازارهای بینالمللی دسترسی داشته باشد نمیتواند اقتصاد خود را رشد دهد، ممکن است به صورت مقطعی رشد اقتصادی اتفاق بیفتد اما به رشد اقتصادی پایدار نیاز داریم پس باید تحریمها برداشته شود، چطور؟ باید سعی کنیم ارتباطات را با حوزه کشورهای همسایه و خلیج فارس و در سطح بینالمللی با همه کشورها به جز چند کشور برقرار سازیم چراکه تأمین منافع ملی در گرو ارتباط با همه کشورها است. یعنی اگر بتوانیم روی منافع ملی و مردم تأکید کنیم میتوانیم تحریمها را بشکنیم و شکستن تحریم یعنی رشد، ورود سرمایه، بالا رفتن قدرت خرید کرد. در عصری هستیم که باید به سمت هوش مصنوعی و دولت الکترونیک برویم. بنابراین باید با تمام دنیا در ارتباط باشیم و با قدرت و با اصلاح قوانین و مصوبات مجلس هر چه سریعتر تحریمهای ظالمانه را بشکنیم. تحریم هزینههای مبادلات را بسیار افزایش میدهد. لذا اگر بخواهیم از مسیرهای بینالمللی و قانونی با کشورهای دیگر تبادل ارز و کالا و پرداختها را داشته باشیم، هزینهها کاهش مییابد اما اعمال تحریمها به شدت هزینههای سرمایهگذاری را افزایش میدهد و قاعدتاً این هزینهها به سبد خانوار، تولیدکننده و عرضهکننده منتقل میشود.
مجلس نباید در وظایف قوه مجریه دخالت کند
وی درباره اینکه چه میزان به همکاری دولت و مجلس برای فائق شدن به مشکلات اعتقاد دارید؟ پاسخ داد: مجلس نباید در وظایف قوه مجریه دخالت کند، وظیفه مجلس قانونگذاری و اصلاح فرآیندها و قوانین است اما متأسفانه نمایندگان خود را درگیر مسائل اجرا میکنند و از آن وظیفه اصلی خود که استفاده از متخصصان و اساتید دانشگاهی برای بررسی مسائل و مشکلات و اصلاح قوانین است، دور شدهاند بنابراین میطلبد نمایندگان مجلس کاری با قوه مجریه نداشته باشند و قوانینشان را مصوب و ابلاغ کنند و قوه مجریه هم ظیفه دارد وارد وظایف اجرایی شود. در ضمن بسیاری از نمایندگان در بحث انتصابات دولت دخالت میکنند و بدین صورت مسئولی که منتخب نماینده است، به مسئول ارشد پاسخگو نیست و مسئول ارشد استان نمیتواند از او عملکرد بخواهد و بازخواستش کند و همین امر باعث میشود کارها خوب پیش نرود بنابراین باید تفکیک قوا صورت گیرد و هر کس به وظیفه خود عمل کند که اگر چنین شود تعامل رخ میدهد و هر دو قوه تقویت میشوند.
کریمیتبار: بسیاری از نمایندگان در بحث انتصابات دولت دخالت میکنند و بدین صورت مسئولی که منتخب نماینده است، به مسئول ارشد پاسخگو نیست
عباس کریمیتبار در پاسخ به اینکه مجلس چگونه میتواند در حمایت از زنان خانهدار وارد شود؟ مطرح کرد: همه زنان خانهدار نیاز به حمایت ندارند، بیشتر این زنان سرپرست خانوار هستند که نیازمند حمایت هستند چراکه بیشتر زنان ما تحصیلکرده شده و وارد بازارکار شدهاند و نیاز به حمایت دولت ندارند، اگر خیلی از دخالتها در حوزه بانوان کم شود شاید خود بانوان خیلی موفقتر در پیگیری اموراتشان عمل کنند. در بحث سرپرست خانوار نیز اگر بحث خوداشتغالی که در گذشته پیگیری میشد، تقویت شود میتوان با سیاستهایی خوداشتغالی و حتی اشتغال خانمها در منزل را با ارائه تسهیلات و اصلاح قوانین و مقررات تقویت کرد و مهمتر از همه بحث فضا و بازارهای مجازی است که نیاز است گشایشی ایجاد شود که خانمها در منزل بتوانند محصولات و تولیدات خود را که در نتیجه خوداشتغالی است، در بازارهای مجازی به فروش برسانند. شاید با کوچکترین تغییرات در قوانین و گشایشی که در فضای مجازی و دولت الکترونیک صورت میگیرد، بتوان به خانمهای خانهدار و سرپرست خانوار کمک کرد.
انتهای پیام
نظرات