• شنبه / ۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402120502963
  • خبرنگار : 50182

رییس دفتر شورای نگهبان در استان:

۶۶۰۰ ناظر انتخابات کرمانشاه را رصد می‌کنند

۶۶۰۰ ناظر انتخابات کرمانشاه را رصد می‌کنند

ایسنا/کرمانشاه رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه از نظارت ۶۶۰۰ ناظر بر انتخابات پیش رو در استان خبر داد.

حجت الاسلام محسن مفید در نشست خبری امروز (۵ اسفند) یکی از مهم ترین دستاوردهای نظام را حق تعیین سرنوشت به دست خود مردم عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که خود را به رای مردم گذاشته و تمام ارکان آن بواسطه رای مردم انتخاب می شوند و همین امر نشان دهنده جایگاه والای مردم در نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: در طول بیش از چهار دهه گذشته بیش از ۴۰ انتخابات در کشور برگزار شده که نشانه مهم مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به دو انتخابات مهم پیش رو گفت: امسال دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم که از حساسیت بالایی برخوردار هستند. ضمن اینکه در انتخابات این دوره قانون انتخابات هم تغییراتی داشته که اعمال شده است.

وی با اشاره به ثبت نام قطعی ۵۶۱ داوطلب نمایندگی مجلس در این دوره انتخابات در استان گفت: با بررسی صلاحیت داوطلبان توسط هیات های اجرایی، در نهایت اسامی ۴۹۶ داوطلب به هیات نظارت استان، هیات مرکزی نظات و شورای نگهبان جهت بررسی صلاحیت ها تحویل شد.

مفید گفت: با بررسی صورت گرفته در نهایت ۲۹۵ داوطلب تایید صلاحیت شده، ۱۴۷ نفر رد صلاحیت شدند، ۲۶ نفر عدم احراز صلاحیت شدند، یازده نفر فاقد شرایط ثبت نام شناخته شده و ۱۷ نفر هم انصراف دادند.

وی خاطرنشان کرد: از ۲۹۵ داوطلب تایید صلاحیت شده تاکنون تعدادی انصراف داده اند و هنوز هم زمان برای انصراف از رقابت انتخابات وجود دارد.

گزارش مستندی که منجر به رد صلاحیت کاندیدایی شود نداشته ایم

رییس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه از نظارت ۶۶۰۰ ناظر بر این دوره انتخابات خبر داد و افزود: این ناظران آموزش های لازم را دیده اند و مانورهایی هم برای آنان برگزار شده و در روز انتخابات نظارت بر فرآیند انتخابات را برعهده خواهند داشت.

مفید گفت: انتخابات در ایران هم توسط مردم اجرا می شود و هم مردم ناظر آن هستند، چرا که هیات هایی اجرایی معتمدین مردم از محلات مختلف هستند و هیات های نظارت هم باز مردمی هستند که فراخوان داده ایم و خودشان اعلام آمادگی کرده اند و بعد هم تحت آموزش قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر نظارت بر رفتار تبلیغاتی کاندیداها گفت: هرگونه توهین و تخریب دیگر کاندیداها، خرید و فروش رای و نصب اقلام تبلیغاتی در اماکن ممنوعه از جمله تخلفات و جرائم انتخاباتی است که قطعا با آن برخورد خواهد شد.

مفید گفت: گزارش این تخلفات به مراجع قضایی ارسال می شود و در نهایت با رای دستگاه قضا امکان رد صلاحیت برای داوطلبان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری افراد برخی تخلفات را گزارش می کنند اما آنچه این میان مهم است این است که این تخلفات باید مستند باشد، چرا که ما بدون مدرک و سند نمی توانیم با کاندیدایی برخورد کنیم.

مفید گفت: خوشبختانه در قانون جدید برخی تخلفات تا حدی شفاف سازی شده است از جمله کمک کاندیداها به نهادهای حمایتی و مراکز آموزشی و... و این کار مصداق خرید و فروش رای محسوب شده و در پرونده داوطلب ثبت می شود.

وی تاکید کرد: هنوز هیچ سندی که بتواند منجر به رد صلاحیت کاندیدایی شود، به دست ما نرسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha