در ادوار گذشته چاپخانهها همواره یکی از مهرههای اصلی در حوزه تبلیغات کاندیداها بودند اما به نظر میرسد دستدرازی دلالان و واسطهها در کار چاپ، دست چاپخانهداران را کوتاه کرده است و یک کاندیدا به جای حمایت از مشاغل حوزه انتخابیه خود، در گام نخست سفارشات تبلیغاتیاش را به چاپخانههای خارج از شهر میسپارد.
به گفته رئیس اتحادیه چاپخانهداران و فروشندگان لوازمالتحریر ملایر، در این دوره از انتخابات، حضور واسطهها و عدم حمایت از چاپخانههای بومی بیشتر و محسوستر شده است.
حمیدرضا زمانی در گفتوگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه کاندیداها میتوانند از چاپخانهداران به عنوان مشاور تبلیغاتی استفاده کنند، مطرح کرد: سفارشات تبلیغاتی برخی کاندیداها توسط دلالان و واسطهها در خارج از شهرستان به چاپ میرسد یعنی تبلیغات کاندیدایی که قرار است در محل حوزه انتخابیه خود رأی بیاورد و تبلیغات کند، در شهرهایی از جمله اراک، قم، تهران و اصفهان چاپ میشود.
وی با بیان اینکه ملایر دارای بزرگترین امکانات در حوزه چاپ استان است، افزود: عوارض و مالیات را باید چاپخانهها پرداخت کنند اما سفارشات چاپی به دلالها و واسطهها میرسد که آنها نیز سفارشات را در خارج از شهرستان چاپ میکنند.
حدود دو سوم چاپخانههای ملایر بیکار هستند
به گفته زمانی، در حال حاضر حدود دو سوم چاپخانههای ملایر بیکار هستند چرا که چاپخانهداران باتجربهتر و مسنتر در شأن خود نمیبینند که برای گرفتن سفارشات تبلیغاتی به نامزدها مراجعه کنند و این امر سبب شده برخی واسطهها که مجوز چاپ ندارند، سفارش بگیرند و برای چاپ سفارشات را به خارج از شهرستان بفرستند.
وی با بیان اینکه در این دوره حضور واسطهها و عدم حمایت از چاپخانههای بومی بیشتر و محسوستر شده است، تصریح کرد: اگر ۶۲ نامزد انتخاباتی همه سفارشات تبلیغاتی خود را به چاپخانههای داخلی میدادند علاوه بر صرفه اقتصادی برای شهرستان، چاپخانهها تلاش میکردند تا دستگاههای خود را برای دورههای بعد بهروزتر و با کیفیتتر کنند اما در حال حاضر عدم حمایت نامزدهای انتخاباتی از این صنعت سبب خرید دستگاههای مستهلک و استوک توسط چاپخانهداران شده است.
کانونهای تبلیغاتی تنها در حوزه طراحی ورود کنند نه چاپ تبلیغات
زمانی با تأکید بر اینکه کانونهای تبلیغاتی تنها در حوزه طراحی میتوانند ورود کنند، گفت: متأسفانه این مراکز علاوه بر طراحی، کار چاپ هم انجام میدهند و این سفارشها در خارج از شهرستان و شهرهای اطراف به چاپ میرسد.
وی اظهار کرد: یک نامزد انتخاباتی با سفارش کار به چاپخانههای بومی شهر خود، در نخستین گام ثابت میکند قلبش برای شهرش میتپد و به دنبال تقویت صنعت و اقتصاد حوزه انتخابیه خود است.
به گفته زمانی، در حال حاضر بیشتر هدایای تبلیغاتی و چاپی نامزدهای انتخاباتی خارج از شهرستان به چاپ میرسد و تعداد محدودی هم که در شهرستان چاپ شده، به علت کمبود وقت مجبور شدند.
وی با تأکید بر اینکه چاپخانهها مغفول ماندند و غیرتخصصی با این صنف برخورد شده است، مطرح کرد: در حال حاضر چاپ دیجیتال که باید بنر چاپ کند، کار چاپ افست روی کاغذ تحریر و چاپی انجام میدهد.
برگزاری جلسات دم انتخاباتی با چاپخانهداران
رئیس اتحادیه چاپخانهداران و فروشندگان لوازمالتحریر ملایر ادامه داد: هر چهار سال یکبار و نزدیک برگزاری انتخابات، دستگاههای نظارتی جلسهای با حضور چاپخانهداران برگزار میکنند که تنها فرمایشی است.
وی پیشنهاد داد: این نوع جلسات تنها در زمان انتخابات نباشد بلکه مدیران مربوطه از درددلهای چاپخانهداران آگاه باشند و حداقل سه ماه یکبار این جلسات با محوریت اداره ارشاد و معاونت سیاسی و اجتماعی فرمانداری ملایر برگزار شود چرا که چاپخانهها میتوانند نقش بسزایی در حوزههای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شهر داشته باشند.
زمانی در ادامه به نظارت بر چاپخانهها و تعطیلی مراکز چاپ و تکثیر غیرمجاز و تشدید نظارتها در زمان انتخابات اشاره و مطرح کرد: در حال حاضر حدود ۹۸ درصد مراکز چاپ ملایر دارای مجوز هستند و طی چند ماه اخیر مراکز فاقد مجوز شناسایی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شده است همچنین از آنها دعوت کردیم که برای اخذ مجوز اقدام کنند.
ضرورت رعایت فرهنگ تبلیغات توسط کاندیداها
یکی از چاپخانهداران ملایر نیز در ادامه پیشنهاد کرد: شهرداری با هدف افزایش مشارکت در انتخابات و ایجاد حال و هوای انتخاباتی در سطح شهر، بدون گرفتن هزینه، مکانهای سیاری برای نصب بنرها و پوسترهای تبلیغاتی کاندیداها درنظر بگیرد و هزینه چاپ این تبلیغات به عهده خود کاندیداها باشد.
محمدرضا محمودی تصریح کرد: تبلیغات بیش از حد یک کاندیدا، سبب عبور از مرزها و حدود شناختی افرادی که قرار است به او رأی دهند، میشود و ممکن است اسراف و عدم مدیریت را به او نسبت دهند و ابهاماتی در رابطه با منبع هزینههای هنگفت تبلیغاتی برای مخاطب ایجاد شود بنابراین ضروری است کاندیداها در حوزه تبلیغات برنامهریزی دقیق و کاملی داشته باشند.
تبلیغات کاندیداها با تکنولوژی روز سازگار شود
وی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی بر ضرورت تغییر نگاه و زوایای کار در نحوه تبلیغات و سازگاری با تکنولوژی و تمرکز بیشتر، بر بحث تولید محتوا در شبکههای اجتماعی به جای هزینههای هنگفت چاپهای کاغذی تأکید کرد.
محمودی گفت: کاندیداهای هنجارشکن در حوزه تبلیغات که سبب تخریب سیمای شهر میشوند، در حال حاضر به حقوق دیگران احترام نمیگذارند، وای به حال اینکه رأی بیاورند و نماینده مردم یک شهر شوند.
وی مطرح کرد: در حال حاضر حداکثر اندازه پوسترهای تبلیغاتی ۱۰۰ در ۷۰ است این در حالیست که اگر این اندازه به ۲۰ در ۱۵ کاهش یابد، ۱۸ برابر در مصرف کاغذ و هزینههای دیگر صرفهجویی خواهد شد.
محمودی با تأکید بر استفاده از پوسترها و بنرهای تبلیغاتی با ابعاد کوچکتر و بهینهتر در تبلیغات گفت: با توجه به تعلق گرفتن ارز دولتی به کاغذهایی که در زمان انتخابات برای تبلیغات نامزدها استفاده میشود، با مصرف بهینه میتوان این کاغذها را برای چاپ کتاب و مباحث آموزشی استفاده کرد.
لیست چاپخانههای شناسنامهدار در اختیار نامزدها قرار گیرد
وی بیان کرد: بهتر است مدیران در زمان انتخابات لیستی از واسطهها و چاپخانههای چاپ افست به صورت شناسنامهدار و مشخص شده در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار دهند تا شفافیتی برای آنها ایجاد شود و تبلیغات خود را در مراکزی که از نظر هزینه، کیفیت و کمیت به صرفه باشد، چاپ کنند.
وی با اشاره به لزوم برنامهریزی نامزدهای انتخاباتی در حوزه نوع و تعداد تبلیغات خود گفت: اگر نامزد انتخاباتی در این حوزه مدیریت نداشته باشد، علاوه بر صرف هزینههای بیشتر، بهرهوری کاهش مییابد بنابراین ضروری است نامزدها نسبت به شهر و حوزه انتخابیه خود شناخت کافی داشته باشند و از فرصتهای شهرشان و نه خارج از شهر برای تبلیغات استفاده کنند.
به گفته محمودی، خلاقیت شهرداریها در تولید گاهنامه و ویژهنامه انتخاباتی به صورت یکپارچه میتواند سبب کاهش هزینهها و اطلاعرسانی بهتر شود همچنین ضروری است که یک دوره آموزشی به صورت ویدیو کنفرانس از سوی وزارت کشور برگزار شود و نحوه تبلیغات صحیح به کاندیداها آموزش داده شود تا فریب کاسبان انتخاباتی را نخورند.
اهمیت نظارت پیشگیرانه محتوای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی
وی به اهمیت نظارت پیشگیرانه محتوای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی اشاره و مطرح کرد: با توجه به محدودیت زمان نامزدها برای چاپ و آمادهسازی محتواهای تبلیغاتی، اغلب اتفاق میافتد که محتواها بدون بررسی دقیق به چاپ میرسد که تبعات بدی در سطح جامعه دارد و گاهی سبب سوءاستفاده رسانههای بیگانه شده و یا شکایت و پیگیری قضایی صورت میگیرد.
محمودی گفت: به یاد دارم در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۸۸ درخواست تأیید متنی را از واحد نظارت چاپخانههای اداره ارشاد داشتم؛ در این متن مطالبی بیان شده بود که بخشی از آن نیاز به تشخیص صحت و سقم و بخشی نیز در راستای تضعیف رقیب انتخاباتی بود اما پس یک روز بلاتکلیفی، با فشار زیاد از طرف ستاد نامزد انتخابات و محکوم کردن بنده به عنوان کارشکنی و تهدیدهای فراوان (پرداخت نکردن حسابهای قبل و …) به نتیجه نرسیدم و به ستاد اجرایی انتخابات ارجاع شدم، در آن شلوغی بعد از چند ساعت تلاش زیاد با دفتر معاونت سیاسی و اجتماعی فرمانداری ارتباط گرفتم و مشکل را بیان کردم که به صراحت گفتند: «با مسئولیت خودت اقدام کن».
اطلاعات نامزدهای انتخاباتی در سایتی جامع در اختیار حوزه تبلیغات قرار بگیرد
این چاپخانهدار با تأکید بر اینکه چاپخانهها در حوزه تاریخ و سیاست تخصصی ندارند، پیشنهاد کرد: پس از تأیید نامزدهای انتخاباتی اطلاعات آنها از جمله زندگینامه، تحصیلات، سوابق، اهداف و برنامهها دریافت و پس از تأیید در سایتی جامع در اختیار حوزه تبلیغات و عموم مردم قرار بگیرد، این کار علاوه بر اینکه صحت و سقم اطلاعات هر نامزد را تأیید میکند راهی کمهزینه و بدون تنش برای معرفی آنها به مردم است.
زمان تبلیغات رسمی کاندیداهای انتخابات به یک ماه افزایش یابد
محمودی همچنین پیشنهاد داد: زمان تبلیغات رسمی کاندیداهای انتخابات به یک ماه افزایش یابد چرا که نامزدهای انتخاباتی در هر صورت از یک ماه قبل تبلیغات خود را آغاز میکنند و با اینکار فرصت بیشتری برای حضور در بین مردم و تشریح برنامهها و اهداف خود دارند البته این اتفاق میتواند در دو بازه زمانی ۱۵ روزه انجام شود که ۱۵ روز اول بدون چاپ تراکت و پوستر و صرفاً حضور در بین مردم و ۱۵ روز دوم، تبلیغات همراه با چاپ کاغذی باشد.
به گفته وی فرصت یک هفتهای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی سبب فشردگی کار چاپخانهها شده و کاندیداها نیز باید هزینههای بیشتری پرداخت کنند.
۲۸ واحد چاپی در ملایر و اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر
در ادامه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر به وجود ۲۸ واحد چاپی در ملایر و اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم در این واحدها اشاره و مطرح کرد: این چاپخانهها شامل ۱۰ واحد چاپ افست، ۱۶ واحد چاپ دیجیتال و بنر و دو واحد چاپ سیلک است.
فرشاد کشاورزیان در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به نقش چاپخانهها در برپایی انتخاباتی پرشور و افزایش مشارکت در انتخابات اظهار کرد: با توجه به مراجعات مردم به چاپخانهها، این واحدها میتوانند از طریق ارتباطات چهره به چهره با مردم ضرورت شرکت در انتخابات را تبیین کنند.
کشاورزیان رعایت اخلاق انتخاباتی برای برگزاری انتخاباتی سالم و اخلاقمدار توسط کاندیداها را از دیگر وظایف چاپخانهها برشمرد که باید در هنگام مراجعه نامزدهای انتخاباتی برای طراحی و چاپ تبلیغات به آنها گوشزد کنند.
وی همچنین بر اهمیت رعایت موارد قانونی در مورد چاپ تبلیغات در ایام انتخابات توسط چاپخانهها تأکید و بیان کرد: چاپخانهها از نظر قیمت و کیفیت سفارشات تبلیغاتی انتخابات شامل بنرها، پوسترها و تراکت موارد و نکات قانونی را رعایت کنند.
حداکثر اندازه پوسترهای تبلیغاتی به صورت بنر یا کاغذ باید۵۰ در ۷۰ باشد
کشاورزیان ادامه داد: حداکثر اندازه پوسترهای تبلیغاتی که به صورت بنر یا کاغذ در سطح شهر نصب میشود، باید ۵۰ در ۷۰ باشد البته نامزد انتخاباتی میتواند درب ستاد خود که شامل یک ستاد اصلی و یک ستاد فرعی است، در هر ابعادی بنر نصب کند.
وی به تمهیدات شهرداری مبنی بر آماده کردن سازههایی برای نصب تبلیغات نامزدها در بیش از ۴۰ نقطه شهر و بخشهای تابعه اشاره و خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با حضور چاپخانهداران شهر و با هدف تبیین تبلیغات انتخاباتی برگزار و از آنها خواسته شده است برای حمایت از صنف چاپخانهداران در صورتی که خودشان قادر به چاپ تبلیغات نامزدها نیستند، فرد متقاضی را به سایر چاپخانهها معرفی کنند و به خارج از شهرستان سفارشی را نفرستند.
نقش انتخابات در اقتصاد شهر
کشاورزیان تصریح کرد: انتخابات میتواند در اقتصاد شهرستان نقش بسزایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد به ویژه اینکه امسال تعداد نامزدهای انتخاباتی نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته و سبب پویایی اقتصاد شهرستان خواهد شد.
وی اجاره ستادهای تبلیغاتی توسط نامزدهای انتخاباتی و طراحی و چاپ تبلیغات آنها را از جمله اقداماتی برشمرد که برای شهرستان نفع اقتصادی دارد و سبب پویایی و شکوفایی چاپخانهها و کانونهای آگهی و تبلیغاتی خواهد شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با تأکید بر اینکه هر چاپخانه موظف است هنگام مراجعه نامزد انتخاباتی، یک درخواست کتبی از نامزد مورد نظر دریافت کند، گفت: نام و مشخصات چاپخانه باید در قسمت پایین تبلیغات درج شود تا در صورت بروز مشکل بتوان آن را پیگیری کرد.
ممنوعیت چاپ اسماء متبرکه روی تبلیغات کوچک و تراکت
کشاورزیان اضافه کرد: برای حفظ حرمت اسماء متبرکه، چاپخانهها از چاپ این اسماء روی تبلیغات کوچکتر و تراکت که برای مطالعه مردم چاپ میشوند، منع شدند.
وی یادآور شد: چاپخانهها تلاش کنند از چاپ پرچم مقدس جمهوری اسلامی و اسماء متبرکه در تبلیغاتی که برای پخش بین مردم است، خودداری کنند البته چاپ این موارد برای تبلیغات بنر و پوسترهای بزرگ مانعی ندارد.
انتهای پیام
نظرات