به گزارش ایسنا، محمدمهدی طهرانچی در نمایشگاه رسانههای ایران با حضور در غرفه ایسنا، اظهار کرد: یکی از مطالبات جامعه، پاسخگویی دانشگاه به نیازهای جامعه چه در قالب حکمرانی و چه در قالب سبک زندگی است. دانشگاه باید ماموریتپذیر شود و هنگامی که ماموریتپذیر میشود، ماموریتپذیری باید در تمام ارکان آن ظهور و بروز کند.
وی با بیان اینکه مفاهیم «میانرشتهای»، «بینرشتهای» و «فرا رشتهای» طی دو دهه اخیر مطرح شده، افزود: این مفاهیم حاصل مبسوط کردن یک رشته نیست. من بر این باور هستم، دانشکدهای که مختص یک رشته است، نمیتواند میانرشتهایها را خلق کند. در چنین شرایطی، باید فضایی ایجاد کنیم که کنش فرارشتهای و بینرشتهای در دانشگاهها ایجاد شود.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه ایجاد دانشکدههای موضوعی براساس گروههای دانشی میتواند تحول ایجاد کند، ظهار کرد: ما با مسائل و موضوعات مختلفی مانند صنعت ساختمان مواجه هستیم و کشور در ادامه حیات خود با صنعت ساختمان و جایگاه آن در محیطزیست و شهرسازی مواجه است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ساختمان در محیط زیست و شهرسازی شامل حوزههای مختلفی مانند مسائل حقوقی، تاسیسات، مکانیک و موارد دیگر میشود. هنگامی که این موارد در کنار یکدیگر قرار میگیرند به یک فرارشتهای یا میانرشتهای تبدیل میشوند.
وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی در بینرشتهای و میانرشتهایها میتواند پاسخگوی حل مساله باشد. دانشگاه حل مساله، یک شعار نیست؛ بلکه یک ساختار نوین به حساب میآید که به آن توجه شده است.
*امیدآفرینی یک موضوع واقعی است
طهرانچی با بیان اینکه امیدآفرینی یک موضوع واقعی است، اظهار کرد: امیدآفرینی با گفتوگودرمانی و گفتماندرمانی حاصل نمیشود؛ بلکه باید فضا را باز کرد. ما به مفهوم امیدآفرینی در دانشگاه توجه کردهایم و به همین منظور، پاسخ به پرسش«چرا امید دانشجو گرفته شود؟» را بررسی کردهایم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هنگامی که دانشجو، خود را موثر قلمداد نکند و آیندهاش را از علمی که آن را کسب میکند بیتاثیر بداند، امید خود را از دست میدهد. بزرگترین مولفهای که موجب امیدآفرینی انسانها میشود، سرمایهگذاری برای اثرگذاری است. افزایش ضریب تاثیر از اهمیت زیادی برخوردار است و این موضوع مبتنی بر واقعگرا کردن دانشجو است. اگر دانشجو را در محیط ایدهآل حفظ کنیم هیچگاه امیدآفرینی در این قشر خلق نمیشود.
وی درباره اقدامات دانشگاه آزاد در راستای واقعگرا شدن دانشجویان گفت: رویداد صنعت، دانشگاه و راه اشتغال (صدرا)، سراهای نوآوری، برنامه تحول نظام آموزش، برنامههای فرهنگی نشر امید و برنامههای آزاداندیشی را در دانشگاهها اجرا میکنیم. آزاد اندیشی به دانشجویان این جرات را القا میکند که خود را موثر بداند.
طهرانچی با بیان اینکه امید آفرینی باید در کانون توجه قرار گیرد و برنامههای متعددی برای آن لحاظ شود، افزود: کسانی نمیخواهند این کشور به جایگاه واقعی خود برسد؛ به همین دلیل علاوه بر دفع آثار مخرب باید در زمینه امیدآفرینی گام برداریم. نقش مدیران نظام آموزش عالی در زمینه امیدآفرینی بسیار حائز اهمیت است.
وی درباره اعتباربخشی دانشکدههای پرشکی دانشگاه آزاد گفت: اعتباربخشی دانشکدههای پزشکی دانشگاه آزاد از وضعیت خوبی برخوردار است؛ به نحوی که برخی از دانشکدههای این مرکز آموزشی که به صورت مشروط اعتبار بخشی شده بودند، اعتباربخشی دو ساله به دست آوردهاند.
انتهای پیام
نظرات