• چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402120200884
  • خبرنگار : 50659

حضور مردم در انتخابات نشانگر نگاه هدفمند و راهبردی به آینده خود می‌باشد

حضور مردم در انتخابات نشانگر نگاه هدفمند و راهبردی به آینده خود می‌باشد

ایسنا/اردبیل مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: حضور مردم در انتخابات نشانگر اهمیت دادن به سرنوشت خود و فرزندانشان و در یک کلام گستره نگاه هدفمند و راهبردی مردم یک جامعه به آینده خود نیز می‌باشد.

حجت‌الاسلام مهدی جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت «انتخابات»، در خصوص اینکه انتخاب هوشمندانه و گزینش نامزدهای اصلح به چه طریقی میسر است؟(شاخص، معیار و ویژگیهای شخصیتی کاندیداهای مجلس از دیدگاه شما) اظهار کرد: پیش از پرداخت به شاخص ها باید تکلیف خودمان را با مبادی روشن کنیم. مبادی شامل انسان شناسی و نوع نگاه ما به انسان است. آیا تنها بعد مالی برای انسان قائل هستیم یا بعد مادی و معنوی توامان هستند؟ اگر هستند کدام در اولویت قرار دارند؟ با پاسخ به این نگاه انسان شناختی است که می توانیم فرد اصلح برای تحقق این خواسته را تعیین کنیم. اگر نگاه ما صرفا مادی باشد اصلح کسی خواهد بود که ما را به سود مادی برساند. اما اگر معنوی تنها باشد هر کسی که معنویت ما را تسهیل کند گزینه خوب خواهد بود و اگر توامان باشد باید کسی باشد که پیشرفت همه جانبه مادی و معنوی فرد و جامعه و تمدن اسلامی هدف ما باشد و کاندیدای مطرح باید بتواند گام هر چند کوچکی در این مسیر بردارد.

وی در مورد اینکه حضور مردم در انتخابات نشانه چیست و راهکار افزایش حضور حداکثری چیست؟ پاسخ داد: حضور مردم در انتخابات چند نشانه دارد. یکی از آنها نشان دهنده تایید نظام از سوی رای دهندگان است. هر چند عدم حضور لزوما نشان عدم تایید نیست و تایید و رد یک نظام از سوی شهروندان می تواند با راه های گوناگونی انجام شود. ضمن این که نشانگر اهمیت دادن مردم به سرنوشت خود و فرزندانشان و در یک کلام گستره نگاه هدفمند و راهبردی مردم یک جامعه به آینده خود نیز می باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل افزود: حضور حداکثری در انتخابات زمانی میسر خواهد شد که اکثریت بتوانند سلیقه های خودشان را در مجلس ببینند و گام های رو به جلوی تحقق خواسته هایشان را نیز مشاهده کنند. هر چند حضور حداکثری در مردم سالاری یک روند دائمی می طلبد و نه لزوما دو ماه منتهی به انتخابات.

وی ادامه داد: نوع ارتباط نماینده مجلس با نخبگان و خواص حوزه انتخابی در طول مسئولیت، دسترس بودن برای توده مردم، نظر خواهی از نخبگان برای دفاع از حقوق عمومی و خصوصی موکلین و بهره مندی از ایشان در تصمیم سازی مجلس در بلند مدت باعث حضور حداکثری می گردد.

سهم دادن به نخبگان حوزه انتخابی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی

حجت الاسلام جلیلی با اشاره به نقش و وظیفه دولت و مسئولان در ایجاد انگیزه و شرکت عمومی در انتخابات بیان کرد: مسئولان وظایف متعددی دارند اما از نظر من سهم دادن به نخبگان حوزه انتخابی در تصمیم گیری و تصمیم سازی باعث بهره مندی از سرمایه اجتماعی ایشان در میان عموم مردم شده و ضرورت سهیم شدن مردم و نخبگان در قدرت را برایشان اثبات خواهد کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در خصوص ارزیابی خود از عملکرد شورای نگهبان در تعیین صلاحیتها گفت: نفس وجود شورای نگهبان در فرایند انتخابات را کاملا تایید می کنم. به سلامت اخلاقی و دینی ایشان نیز ایمان دارم. اما بزرگترین چالش جامعه و نخبگان با شورای نگهبان در عدم اعلام دلایل رد صلاحیت ایشان هست. خودشان هم نتوانند حکم شرعی پیدا کنند باید از مراجع استعلام کنند. باید حکم فقهی لازم برای شیشه ای شدن تصمیمات و خروج از محرمانگی های بی مورد تولید و ابلاغ و اجرا شود. این مساله به مرور باعث دوری نخبگان و عموم مردم از این نهاد ارزشمند می شود. هر چند این محرمانگی و خفا در تصمیم را در بسیاری از ارگان ها شاهد هستیم و نمی توان صرفا از شورای نگهبان توقع شفافیت داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha