حجتالاسلام والمسلمین صفدر الهیراد، استاد مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره)، شامگاه گذشته در دومین نشست منشور روحانیت، با انتقاد از تفکرات اسلام سکولاریسم و انجمن حجیته که سیاستگریز هستند، گفت: کسانی که میگویند ما با سیاست و اجتماع کاری نداریم، واقعاً چه نسبتی میان آنها و سیره امیرالمؤمنین(ع) وجود دارد که در وسط میدان مبارزه و معرکه است.
وی افزود: چه معنایی دارد که فاطمیه در کشور این همه رونق بگیرد و آن وقت برخی در همین هیئتها بگویند ما کاری با سیاست و انقلاب اسلامی و آمریکا و غزه و ... نداریم؛ پس ما در مورد کدام اسلام در این مجالس سخن میگوییم؟ فاطمیه سراسر پر از روضههای سیاسی علیه غاصبان خلافت حق امیرالمؤمینن(ع) است و آن وقت ما روضه و عزاداری میگیریم ولی کسی جرأت نمیکند سخن از سیاست به میان بیاورد.
الهیراد افزود: دختر نبی مکرم اسلام(ص) برای دفاع از ولایت حضرت امیر(ع) که یک حرکت سیاسی بود، بین در و دیوار مورد ضرب و شتم قرار گرفت و آن همه رنج و زحمت را متقبل شد، آن وقت ما روضه میگیریم و میگوییم کاری با سیاست نداریم و این همان خطر اصلی است لذا حضرت امام خمینی(ره) فرمودند خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی دیگران نخورده است.
وی ادامه داد: وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان، غرقشدن در احکام فردی و عبادی شد و قطعاً فقیه هم مجاز نبود از این حصار بیرون برود و در سیاست دخالت کند، حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد. امام این کار را حماقت برشمردهاند؛ به زعم امام روحانیت زمانی قابل تکریم و احترام بود که حماقت از سر و روی او ببارد وگرنه عالم سیاست و روحانی زیرک کاسهای زیر نیمکاسه داشت؛ اینها درددلهای امام در منشور روحانیت بود.
استاد مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام در اواخر عمر شریفشان براساس مطالب جلد ۲۱ صحیفه نور به مسئله دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی اشاره کردند، گفت: اسلام ناب همان قرآن کریم و سیره پیامبر و امام علی(ع) است که این سیره، فقط سجدههای طولانی و نماز شب و عبادت نبود بلکه مجموعهای از معارف ناب اسلامی از جمله جهاد و مبارزه و سیاست است.
وی افزود: اسلام ناب یعنی سیره فاطمه زهرا(س) و امام حسین(ع) که ایشان در کربلا قیام کرد و فرمود من قصد اصلاح امت جدم را دارم. در برابر این اسلام، اسلام آمریکایی قرار دارد، اسلامی که در آن روزه و نماز اول وقت، تهجد، صدقه، ختم صلوات و سفره امالبنین هست ولی کاری به استکبار و انقلاب و اسرائیل و غزه ندارند و پرچم فلسطین نباید وارد هیئت شود.
الهیراد با بیان اینکه اراده الهی برای سپردن حکومت به دست مستضعفان، پشتوانه انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: امروز دشمنان با خیلی از کشورهای اسلامی کاری ندارند؛ خانه خدا و حرم رسولالله(ص) و بقیع در عربستان است ولی چرا دشمنان با آنجا کاری ندارند؟ چون مخرج مشترک با استکبار دارد، سفره افطاری میاندازد و قرآن چاپ میکند ولی در راستای سیاستهای استکبار در حال حرکت است.
وی افزود: اسلام آمریکایی یعنی پیداکردن منافع مشترک با آمریکا، آمریکا از نماز شب و روزه و صدقه و عبادت ما هراسی ندارد چون برای او دردسر ندارد. آمریکا از اسلامی هراس دارد که میگوید من اجازه نمیدهم منافع من به غارت برود و در کشور من طغیانگری شود. اسلام ناب یعنی من اجازه توحش به هیچ فرد و کشوری را در دنیا نمیدهم. امام فرمودند ما اگر قدرت داشته باشیم، همه استکبار را از بین خواهیم برد و این سیاست کاملاً مبتنی بر قرآن کریم است.
پژوهشگر و استاد مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه اسلام آمریکایی، اسلامی است که میگوید من کاری با دشمنان ندارم و با خودیها و جبهه حق هم کاری ندارم و آمدهام چند صباحی در دنیا زندگی کنم، اظهار کرد: این نوع اسلام به معنای سیبزمینی بودن است که با روایات و آیات سازگار نیست؛ امام فرمودند ما اسلامی میخواهیم که دشمنان را به خاک مذلت بنشاند وگرنه اگر کاری کنیم که آمریکا خوشش بیاید، در این صورت شعبهای از آمریکا خواهیم بود و دلیلی برای جنگ و تحریم ما ندارد زیرا کسی با مجموعه وابسته به خود نمیجنگد.
در عرصه روابط بین الملل به دنبال عدالت هستیم
الهیراد با بیان اینکه اسلام سکولار و التقاطی از کفر خطرناکتر است، اضافه کرد: قرآن کریم فتنه را از قتل بدتر معرفی کرده است. همچنین نفاق براساس قرآن از کفر بدتر است زیرا کافر خود را کافر میداند ولی منافق قرآن در دست دارد و در مسیر استکبار حرکت میکند لذا خطر این جریان بیشتر است.
استاد مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امروز در غزه، طرف اصلی منازعه، آمریکا است، افزود: این همه فرزند و زن را به شهادت رساندند و حمایت تمام قد از اسرائیل دارد لذا بنای آمریکا بر شرارت در دنیاست و مسلمانی که در برابر این مسئله سکوت و یا حمایت کند، پیرو اسلام آمریکایی و سکولار است.
الهیراد در پاسخ به این پرسش که ما در عرصه روابط بینالملل دنبال عدالت هستیم و با استکبار به خاطر ظلمشان میجنگیم ولی در داخل کشور هم بیعدالتی و تبعیض کم نیست، آیا این دو در تناقض با یکدیگر نیست؟ افزود: امام خمینی(ره) از ابتدای انقلاب فرمودند نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی؛ البته مراد امام و رهبری این نبوده و نیست که ما از تکنولوژی و علم شرق و غرب استفاده نکنیم بلکه منظور از نه به این دو طیف، نه به مکتب فکری و اعتقادی آنان است؛ ما از علم در هر کجا باشد، بهره میبریم، بنابراین بحث بر سر جهانبینی و مکتب فکری و اعتقادی است. امروز حتی اگر کسی بخواهد در عرصه علمی و تکنولوژی با غرب و آمریکا مذاکره کند، کسی مانع نیست ولی مسئله بین ما و غرب، دعوا بر سر مکتب است.
وی افزود: غرب میگوید ما میخواهیم شما و مکتب شما را از بین ببریم و طبیعتاً ما هم باید از خود دفاع کنیم، البته شرق امروز این دعوا را با ما ندارد. این فضای ژورنالیستی که آمریکا بد شد و چین و روسیه خوب هستند! حرف نادرستی است زیرا مسئله ما مسئله مکتب است نه صرفاً شرق و غرب. الان یکنفر از مسئولان کشور ما با وجود رابطه خوب با چین و روسیه، مکتب و عقاید آنان را قبول ندارد.
وی در مورد این شبهه که ما نباید خودمان را با دوران امام علی(ع) قیاس کنیم، افزود: البته بزرگترین شخصیتهای مذهبی ما مانند امام هم افتخار خادمی ائمه(ع) را داشتند ولی این مسئله به معنای الگو نگرفتن نیست و ما باید از حکومت امام علی(ع) الگو بگیریم.
الهیراد با بیان اینکه اندیشه سیاسی ما مبتنی بر محکمات قرآن، سنت و عقل است، تصریح کرد: این اندیشه در اصل مبتنی بر توحید است و لازمه آن تشکیل حکومت اسلامی است وگرنه سر از شرک درخواهیم آورد کما اینکه ابلیس به این مسئله مبتلا شد، بنابراین اینکه حکومت باید در دوران غیبت هم وجود داشته باشد، مبتنی بر سنت، عقل و قرآن کریم است.
وجود ناهنجاری های اجتماعی در زمان امام معصوم
استاد حوزه علمیه بیان کرد: در دوره پیامبر(ص)، ۱۲ نفر منافق وجود داشتند که ایشان فرمودند هرگز وارد بهشت نخواهند شد یا در دوره امیرالمؤمنین(ع) ایشان کسانی را به استانداری مراکز نصب فرمودند که بعداً مورد نهیب ایشان قرار گرفتند و از رفتار آنان به شدت ابراز ناراحتی کردند. همچنین در حکومت پیامبر(ص) و امام علی(ع) هم دزد و غارتگر بیتالمال وجود داشته است.
وی همچنین در مور د وضعیت حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه با همه پیشرفتهایی که داشته است، با وضع مطلوب فاصله دارد لذا بنده جزء منتقدان حوزه هستم؛ از جمله اینکه ما هنوز طلبه متخصص برای ایجاد اقناع فکری در نخبگان کشور تربیت نکردهایم.
انتهای پیام
نظرات