به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی در نشست تخصصی چالشهای توسعه حملونقل ریلی نقش آن بر رشد متوازن اقتصاد ملی، با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی هر کشور تعریف زیرساختهای آن است، گفت: در هیچ کشوری رشد اقتصادی بدون تعریف زیرساختها وجود ندارد. کشور ما هم از این قانون سراسری مستثنی نیست؛ اما کشور ما از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است.
وی ادامه داد: ما بهعنوان پل ارتباطاتی بین شرق و غرب دنیا عمل کرده و بخشی از توسعه اقتصادی اجتماعی کشور از این موقعیت جغرافیای بوده است. زمانی هر کشوری برای برقراری تجارت از ایران عبور میکرد. در سفر به روسیه، نقشهای از صد سال پیش به من نشان داده شد که نشان میداد ما از دیرباز مسیر ارتباطاتی بودیم. برای حفظ این نقش باید زیرساختهای حملونقلی را بهبود ببخشید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه زیرساخت بهینه حمل و نقل در خشکی ریل است، گفت: در کشور ما بیش از ۱۰ درصد حمل و نقل ریلی نداریم و در ترانزیت هم این عدد کمتر است. در حال حاضر تنها ۵۰ میلیون تن بار از طریق ریل عبور میکند. در حوزه ترانزیت هم سهم ما ۱.۷ درصد بوده است. این یعنی یا زیرساخت ما بهینه نیست یا بهخوبی از آن استفاده نمیکنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شرایط حاضر تناسبی بین تقاضا و ناوگان نداریم، گفت: جایی که بار داریم، ریل نداریم و جایی که ریل داریم، یا واگن و ناوگان نداریم یا در آن مسیر تعریف نکردیم. نتیجه این کار در بخش مهندسی نشان میدهد که تناسبی در این زمینه وجود ندارد. دلیل هم این است که یارانه ای به اسم نفت از جیب مردم میدهیم. اگر این یارانه قطع شود، بسیاری از شرایط حمل و نقلی ایران به هم میخورد.
خادمی با بیان اینکه منافع اقتصادی و ضرر اقتصادی این آمار حملونقلی باید مشخص شود، گفت: زمانی تا ۴۰ درصد درآمد کشور صرف هزینههای عمرانی میشد، اما اکنون این عدد بسیار کاهش یافته، این یعنی منابع ما بسیار کم است. سال ۱۳۸۵، ۱۰ پروژه ریلی داشتیم اما امروز ۳۷ پروژه عمرانی داریم که برای تکمیل آنها به ۱۰۰۰ همت به قیمت امروز نیاز داریم، درحالی که عدد عمرانی ما یک همت است و همه هم در اولویت است.
وی ادامه داد: چالش دوم این است که در بحث داخلی، یک جا ۷۰ میایون تن ظرفیت بندری داریم و ظرفیت ریل ما سه میلیون تن است، یعنی زیرساخت نداریم و باید زیرساخت ایجاد کنیم. در بخش برونمرزی برای حفظ موقعیت جغرافیایی، حداقل ۱۵ میلیون تن ظرفیت داریم که به ریل منتقل نمیشود و ممکن است به زیرساخت و ناوگان هم مرتبط نباشد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور خاطرنشان کرد: زمانی ما توان مهندسی کمی داشتیم و باید از خارج از کشور نیرو میکردیم، اما امروز به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال توان اجرایی در داخل کشور داریم و منابع در اختیار ما ۲۰ هزار میلیارد است و یکپنجم توان مهندسی را استفاده میکنیم. اگر قرار باشد به توسعه اقتصادی مصوب در برنامههای توسعه برسیم، باید زیرساختها را از ناوگان و ریل توسعه دهیم.
انتهای پیام
نظرات