دکتر سید رضا مظهری امروز، ۲۸ بهمن درحاشیه نشست توجیهی نسخه الکترونیکی در دانشکده پزشکی آمل به خبرنگار ایسنا گفت: حجم درخواستها برای الکترونیکی شدن فرآیندها در حوزه سلامت زیاد است و موضوع نرم افزاری شدن بخشهای مختلفی از ارائه خدمات سلامت در حوزه بیمارستانی آغاز شد.
وی افزود: در دو سال گذشته با ورود فرآیندهای مرتبط با نسخه الکترونیک رشد بسیار خوبی در بخشهای مختلف و ایجاد تحول در حوزه خدمات سلامت الکترونیک کشور شده است.
رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان، با اشاره به اینکه حوزه سلامت الکترونیک به لحاظ کاربردی در سه بخش تعریف میشود، افزود: بخش اول، موضوع پرونده الکترونیک سلامت است که در این زمینه هر کدام از شهروندان یک پرونده اختصاصی سلامت که اطلاعات بهداشتی و درمانی آنها در آن ثبت شده و در دسترس پزشک معالج شان باشد، دارند.
دکتر مظهری افزود: بخش دوم، اصلاح فرآیندهای نظام سلامت است تا مسیرها به درستی مدیریت شوند؛ برای مثال مسیر نظام ارجاع به کمک فرآیندها و در قالب نرم افزارها میتواند به درستی هدایت شود.
وی ادامه داد: بخش سوم نیز مدیریت و تصمیم گیری است. تمام اطلاعات باید در نهایت به صورت آمار و داشبورد در اختیار مدیران و کارشناسان قرار گیرد تا تصمیمات صحیحتری اتخاذ شود.
وی اضافه کرد: مبداء چهارم اطلاعات، بخش خود مراقبتی است که در این بخش هنوز به بلوغ نرسیدهایم و امیدواریم در دولت فعلی به نتایج قابل قبولی برسد. در این بخش خود افراد باید آموزش ببینند تا اطلاعات مرتبط با سلامت را پس از آموزش و ارائه دسترسی در پرونده الکترونیک ثبت کنند.
ضرورت یکپارچه شدن همه بیمهگرها در نسخه الکترونیکی
رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت: امروز تکلیف مهم ما تجمیع اطلاعات این ۴ بخش و برقراری ارتباط بین آنها است تا نتایج کنار یکدیگر قابل رصد باشند.
دکتر مظهری تاکید کرد: وزارت بهداشت در تلاش است که تا پایان این دولت همه شهروندان پروفایلی داشته باشند که بتوانند پرونده الکترونیک خود را مشاهده و از این سامانه استفاده کنند و حتی امکان ویزیت از راه دور به شکل رسمی برای آنان فراهم شود.
او همچنین با بیان اینکه با توجه به گسترش نسخه نویسی الکترونیک باید امکان نسخه نویسی از راه دور به شرط اندیشیده شدن تمهیدات قانونی فراهم باشد، اضافه کرد، شاید ۵۰ درصد مراجعه بیماران به مطبها نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند و میتوان با دوراپزشکی آنها را پیگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه درحوزه دریافت دارو مبداء دوم، اطلاعات مربوط به خدمات سرپایی است که عمدتا در حوزه تشخیص و درمان و دارو متمرکز است، تصریح کرد: هرچند مشکلات زیرساختی دریافت خدمات در داروخانهها وجود دارد، که ارتباط بین بیمههای مختلف است، هر کدام ازسازمانهای بیمهگر برای خودشان درگاههای جداگانهای دارند.
رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت بیان کرد: انتظار است که این درگاهها توسط بخشهای خصوصی و شرکتهای دانش بنیانها با تولید سامانههای نسخه نویسی در یک مجموعه مستقل یکپارچه سازی شود تا بیمار و همراه بیمار در زمان مراجعه و دریافت خدمات از داروخانهها با مشکل مواجه نشود.
دکتر مظهری اضافه کرد، این مرکز به عنوان مرجع پیادهسازی فرایند الکترونیکی کردن نسخهها، به سازمان بیمه مرکزی ابلاغ کرده و بیمه مرکزی هم قول داده که از اسفندماه این فرایند را در مسیر یکپارچه شدن بیمهها شروع کند.
انتهای پیام
نظرات