رضا نقیزاده کاشانی شامگاه جمعه ۲۶ بهمنماه در اولین رویداد بهمرسانی با رویکرد استفاده از ظرفیتهای خالی کسبوکارهای پوشاک خراسان رضوی که همزمان با دومین روز از نمایشگاه صنایع نساجی، پوشاک و منسوجات خانگی در محل سالن همایشهای نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خوشه پوشاک خراسان رضوی توسط شرکت شهرکهای صنعتی، به عنوان یکی از معاونتهای وزارت صنایع از سال گذشته آغاز به کار کرد و ۶ ماه نخست این پروژه صرف مطالعات شناختی در این زمینه شد، زیرا در زمینه صنعت پوشاک کار جدی مطالعاتی انجام نشده و ما سند مکتوبی در این زمینه نداشتیم.
وی افزود: در این مطالعات یکسری گلوگاههایی در این صنعت شناسایی شد، دو مسئله ارزش افزوده و طراحی، بازاریابی و برند از مهمترین مسائلاند. علاوه بر آن تحریمها و مسائلی که عدم به روزرسانی صنعت را موجب شده و همچنین دشواری دسترسی به مواد اولیه نیز از سوی دیگر مطرح هستند.
عامل توسعه خوشه کسبوکار پوشاک خراسان رضوی تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که به کمک خود ذینفعان اصلی پوشاک، تولیدکنندگان، فروشندگان و تامینکنندگان مواد اولیه، بهویژه شرکتهای تولیدی نساجی بتوانیم زیرساختهایی را فراهم آوریم تا برخی موانع و مشکلات را تا حدودی مرتفع کنیم.
نقیزاده کاشانی با تاکید بر لزوم ارتباطات با خوشه پوشاک، بیان کرد: هدف از برگزاری این رویداد این است که یکسری ظرفیتهای خالی از جمله تجهیزات و نیروی انسانی در واحدهای تولیدی داریم که به طور کامل مورد استفاده قرار نمیگیرد، زیرا میزان فروش آنقدر نیست که بتواند از تمام این ظرفیت استفاده کند. از طرف دیگر تولیدکنندگانی داریم که چون در سالهای اخیر بر موضوع برندسازی کار کردهاند، میزان سفارشی که دریافت میکنند، بیش از ظرفیتی است که دارند و نیاز دارند از ظرفیت خالی سایر مجموعهها استفاده کنند.
وی افزود: در این رویداد این اتفاق را تشویق میکنیم که به جای اینکه واحد تولیدی جدیدی ایجاد شود، در درجه اول واحدهای موجود را تقویت کنیم. در این زمینه کمیسیون تولید بدون کارخانه که اتاق بازرگانی خراسان رضوی پیشرو آن است، ظرفیت بسیار خوبی است.
عامل توسعه خوشه کسبوکار پوشاک خراسان رضوی خاطرنشان کرد: صنایع پوشاک ما عمدتاً تولیدکنندگان صنفی هستند، یعنی پروانههای صنفی دارند و حمایتها عمدتا از واحدهایی انجام میشود که از سازمان صمت مجوز دارند و صنعتی مطرح میشوند. خوشه پوشاک تعریف شده تا این حمایت بتواند در کل زیست بوم پوشاک که واحدهای صنفی را نیز شامل میشود، صورت گیرد.
نقیزاده کاشانی اضافه کرد: جهت فراهمآوری شرایط حضور در نمایشگاههای داخلی و نمایشگاههای خارجی، تا ۵۰ درصد هزینهها توسط شرکت شهرکهای صنعتی تامین میشود، همچنین برگزاری دورههای آموزشی، بازدیدهای صنعتی از جمله خدمات و حمایتهای ارائه شده در این خوشه است و این رویداد آغاز شکلگیری ارتباط و شبکهسازی میان فعالان این حوزه است که از سوی این خوشه در طی سال پیگیری خواهد شد.
اشتغال ۸۰ هزار نفر در نواحی و شهرکهای صنعتی خراسان رضوی
در ادامه محمد مهدیزاده، معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی اظهار کرد: این معاونت با هدف توسعه صنعتی و تامین مالی صنایع کوچک و متوسط ایجاد شده است.
وی افزود: شرکت شهرکهای صنعتی ۴۸ ناحیه و شهرک صنعتی در خراسان رضوی و ۵۶۰۰ قرارداد در نواحی صنعتی دارد. حدود ۲۸۰۰ واحد صنعتی فعال در شهرکهای صنعتی خراسان رضوی وجود داشته و حدود ۸۰ هزار نفر در این نواحی مشغول به کار هستند.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی تصریح کرد: از جمله اتفاقاتی که در حوزه خوشهها در خراسان رضوی افتاده است، استقرار دو تا سه گروه از خوشههای قبلی در شهرکها است، همچون صنعت چوب از خوشه مبلمان و فعالان زعفران از خوشه زعفران. همچنین بر جانمایی و استقرار طلا و جواهر، چاپ و نشر و تراشکاران غرب مشهد کار میکنیم و امیدواریم خوشه صنعتی پوشاک نیز به این اتفاق ختم شود.
مهدیزاده عنوان کرد: موضوع اول در شرکت شهرکهای صنعتی تامین زیرساخت و تهیه زمین، آب، برق و ... برای استقرار واحدهای صنعتی است. وظیفه معاونت صنایع کوچک کمک به صنایع خرد، کوچک و متوسط و تسهیل برای رشد و افزایش بهرهوری این صنایع است.
وی ادامه داد: این کمک در حوزههای مختلف شامل توسعه فناوری با شناسایی و رفع نیازها، توسعه بازار، حمایت از حضور واحدهای تولیدی داخلی در نمایشگاههای داخلی و خارجی، آموزش پرسنل واحدهای صنعتی و تامین مالی در برخی حوزهها میشود.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: حدود ۱۳۰ مشاور خبره در تمامی زمینههای حقوقی، بازرگانی و ... در این شرکت حضور دارند تا به تولیدکنندگان خدمات لازم را ارائه کنند. یکی از راههای توانمندسازی واحدهای صنعتی کوچک، ایجاد خوشه است. ظرفیتهایی که تجمیع آنها ایجاد میکند، افزایش قدرت چانهزنی و رسیدن به حلقه مفقوده در زنجیره ارزش و شناسایی نقاط ضعف است.
برندسازی هنوز برای تولیدکنندگان جا نیفتاده است
فاطمه جمیلی، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از این رویداد اظهار کرد: فروش و برندسازی، بحث بسیار مهمی است که هنوز برای تولیدکنندگان جا نیفتاده است. بسیاری از برندهای مشهور در دنیا ممکن است کارخانه تولیدی نداشته باشند. برای انجام تولید بدون کارخانه باید وقت بیشتری بر تحقیق و توسعه گذاشت. همچنین خلاقیت و بهروز بودن در این عرصه اهمیت دارد. علاوه بر آن وجود دانشجویان طراحی لباس در دانشگاهها ظرفیت ویژهای است که برای داشتن برند پوشاک ملی باید دیده شود.
وی افزود: خوشه پوشاک که در مشهد با حمایت شرکت شهرکهای صنعتی به وجود آمده است، با کمک سازمان صمت و اتاق بازرگانی میتواند در ایجاد ارتباطات موثر باشد تا افرادی که خلاقیت دارند، بتوانند با کمترین امکانات و بدون هزینه ثابت کار خود را پیش ببرند.
جمیلی یادآور شد: امروزه تولید بدون کارخانه یک استراتژی رایج برای بسیاری از شرکتهای پوشاک اروپایی بوده که نیاز به تولید مقادیر زیادی از لباسها به سرعت و ارزان دارند. در واقع تولید بدون کارخانه به آنها امکان میدهد از هزینههای تولید کمتر، ظرفیت تولید بالاتر و تنوع بیشتر مهارتها و مواد موجود در کشورهایی مانند چین، بنگلادش، ترکیه و مراکش استفاده کنند. تولید بدون کارخانه همچنین آنها را قادر میسازد تا سفارشات خود را مطابق با تقاضای در حال تغییر بازار تنظیم کنند و از خطرات و مسئولیتهای مربوط به مالکیت و راهاندازی کارخانهها اجتناب کنند.
رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با ذکر نمونههایی از برندهای مشهور اروپایی به بیان مزایای تولید بدون کارخانه در صنایع پوشاک و نساجی اروپا پرداخت و گفت: کاهش هزینههای سربار و هزینههای عملیاتی با انتقال تولید به کشورهایی با هزینههای کمتر نیروی کار و مواد ارزانتر، افزایش انعطافپذیری و توانایی پاسخگویی به نوسانات تقاضا، کاهش ضایعات و انتشار آلایندههای مرتبط با روشهای تولید از مهمترین مزایای این اتفاق بوده است.
انتهای پیام
نظرات