• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402112518263
  • خبرنگار : 50618

«تورم، منبع درآمدی دولت‌ها» موضوع مناظره دانشجویان مازندرانی

«تورم، منبع درآمدی دولت‌ها» موضوع مناظره دانشجویان مازندرانی

ایسنا/مازندران مناظره مرحله نیمه‌نهایی میان دو تیم شهید مفتح از دانشگاه مازندران و شهید فتحی شقاقی از دانشگاه آزاد بهشهر، پیام نور ساری و آمل با گزاره "تورم بالا به منبع درآمدی برای دولت‌ها تبدیل شده‌است" در ادامه مسابقات ملی مناظره دانشجویی، برگزار شد.

مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، امروز، ۲۵ بهمن ماه با رقابت ۱۰ تیم از دانشگاه‌های استان مازندران به‌صورت هم‌زمان در دو سالن آمفی‌تئاتر و سالن باقرالعلوم دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران آغاز به کار کرد و رقابت میان تیم‌های شرکت‌کننده تا عصر امروز ادامه دارد.

شمسی سخنران گروه شهید مفتح در این مناظره ضمن تعریف تورم گفت: بخش عمده صنایع در دست دولت‌ها است و با این وجود محصول صنایع را با قیمت بالاتر به مخاطب عرضه می‌کند و از وضع تورم برای کسب درآمد به‌صورت غیرعیان بهره می‌برد.

نماینده تیم مخالف از تیم فتحی شقاقی اظهار کرد: تورم مساله‌ای پولی است که با سیاست‌ها مدیریت یا مهار می‌شود. یکی از ابزارهای کنترل آن بالا بردن نرخ بهره بانکی است که سبب کاهش نقدینگی و میل به مصرف خواهد شد.

وی ادامه داد: برهم زدن قیمت‌های نسبی، ایجاد عدم‌اطمینان در سرمایه‌گذاری، افزایش فشار بر اقشار ضعیف از عواقب تورم است.

«تورم، منبع درآمدی دولت‌ها» موضوع مناظره دانشجویان مازندرانی

عباس‌پور نماینده تیم موافق با بیان اینکه دولت‌ها اقتصاد صفر اعمال نمی‌کنند تا تولیدکننده ضرر نکند، افزود: انتقال اسناد، تعرفه‌های گمرک و موارد دیگر نمونه‌های مالیات پنهان است که به جیب دولت می‌رود. بالا بردن نرخ بهره بانکی با سرمایه‌گذاری نسبت عکس دارد و سبب افزایش تورم می‌شود. فاکتور بسیار مهم کسری بودجه دولت است که به دلیل عدم هماهنگی درآمدها و مخارج دولت است.

سعیدی‌منش از تیم مخالف گفت: ما با منبع درآمدی بودن تورم مشکلی نداریم، این که چگونه به منبع درآمد تبدیل می‌شود اهمیت دارد. تورم سطح سرمایه‌گذاری و کارایی فاکتورهای تولید را بنا بر آمار کاهش داده است.

سخنران بعدی تیم مفتح گفت: تورم منفی با تورم صفر متفاوت است، تورم منفی قابل‌ قبول است اما صفر به معنای رکود اقتصاد است.

این دانشجوی مازندرانی در مقابل حریف مناظره خود تصریح کرد: جمع‌آوری پول از سطح بازار درصورتی ارزشمند است که صرف تولید شود نه دلالی.

شمسی درباره تورم بالا بیان کرد: دولت‌ها به دلیل کسب درآمد، میل به مهار تورم ندارند.

محمدی سخنران تیم مخالف اظهار کرد: دولت با ایجاد تورم و افزایش تورم، از شهروندان مالیات می‌گیرد و در راس این پدیده دولت قرار دارد اما مخصوص دولت‌هایی است که تورم مثبت دارند.

نماینده تیم فتحی‌شقاقی گفت: نرخ تورم تابع عوامل گسترده‌ای است و هیچ دولتی نمی‌تواند ادعای نگه داشتن عدد تورم روی نقطه خاصی را داشته باشد. اگر تورم منفی باشد نمی‌توان از آن درآمدی هم حاصل شود. با افزایش تورم گروه بدهکار جامعه به کاهش ارزش بدهی منجر می‌شود و در این شرایط بدهکاران بزرگ منافع بیشتری می‌برند و به همین دلیل با توجه به این که دولت‌ها بزرگ‌ترین بدهکاران هستند، به نفع آنها است.

شمسی از تیم مقابل در پاسخ گفت: درباره دولت‌هایی با تورم بالا که تمایل به کاهش آن ندارند صحبت می‌کنیم و بخش بزرگی از بودجه سال آینده بر این مبنا برنامه‌ریزی شده‌ است. دولت‌ بدهی خود به مردم را با پول خود مردم در قالب مالیات پنهان یا آشکار ادا می‌کند.

«تورم، منبع درآمدی دولت‌ها» موضوع مناظره دانشجویان مازندرانی

محمدی از تیم مخالف با ابراز عقیده از اینکه ماهیت مخارج دولت از جمله عواملی است که می‌تواند بستر تورم باشد، گفت: افزایش مخارج دولتی با افزایش مخارج جاری با توجه به این که باعث افزایش تقاضا می‌شود، تورم ایجاد می‌کند که نمونه آن افزایش قیمت ارز و طلا است. اگر ماهیت مخارج دولت خصلت مصرفی داشته باشد، تورم بالا منجر به درآمدزایی نخواهد شد.

عباس‌پور سخنران تیم مفتح با این ادعا که تورم ساختاری، نمونه مناسبی برای دوام تورم در جامعه است، خاطرنشان کرد: هزینه‌های داخلی دولت به ریال است، دولت غیر مستقیم و  بصورت پنهان از جیب مردم مالیات دریافت می‌کند که مورد تایید بزرگ‌ترین اقتصاددانان نیز هست.

پس از داوری تیم شهید مفتح از سوی داوران به‌عنوان برنده این مرحله معرفی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha