• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402112417023
  • خبرنگار : 30147

هنری که دخالت هیچ بیگانه‌ای در آن وجود ندارد

هنری که دخالت هیچ بیگانه‌ای در آن وجود ندارد

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد خوشنویس گفت: به عنوان یک نستعلیق نویس مفتخر هستم بگویم این خط زائیده، اندیشه و تفکر یک ایرانی محض مطلق است و دخالت هیچ بیگانه‌ای در آن وجود ندارد.

استاد هادی دربان حسینی در گفت و گو با ایسنا در تعریف هنر خوشنویسی گفت: جامعیتی که می‌شود به عنوان یک جمله کامل در خصوص این هنر بیان کرد اینکه خوشنویسی هنری است در حوزه هنرهای تجسمی که علاوه بر اینکه هنرهای هفتگانه را در خود کاملاً مستتر دارد به عنوان یک عنصر فوق‌العاده بصری نقش‌آفرینی بسیاری در جامعه و تاریخ خود تاکنون ایفا کرده است.

وی بیان کرد: اینکه بگوییم آیا نظام‌ها، حکومت‌ها و سیاست‌ها در کل تاریخ تاکنون حامی این هنر بوده‌اند یا نه به هیچ عنوان در هیچ عصر و زمانی از ۷۰۰ سال قبل تاکنون حامی این هنر نبودند. متأسفانه باید گفت از این هنر هیچگاه دفاع نشده و هنرمند در تمامی طول تاریخ و عمرش مظلوم بوده و ارزش‌ها و پویایی گم کرده‌ای در وجود خود دارد.

این استاد خوشنویس با بیان اینکه مردم از این هنر بسیار استقبال می‌کنند، اذعان کرد: جامعه تشنه امروز ما درمانده از دردها و فشارها بوده و راهکاری برای تخلیه این فشارها ندارد حتی خود هنرمندان هم بدین منظور با هنر عجین شده و همه به دل مشغوله‌ای به نام هنر پناه می‌آورند.

وی افزود: هنرمند کاری به سیاست و حوزه اقتصاد نداشته و با هنر و خلاقیت‌ها در طول تاریخ عاشقی کرده است، آثار فراوانی را از خود به جای گذاشته به طوری که خاندان وصال در زمانی که صنعت چاپ نبوده هزار قرآن را با دست نوشته‌اند و بدون شک این خاندان با این اقدام ارزشمند دین خود را  به تاریخ، فرهنگ قرآنی و مبانی الهی ادا می‌کنند.

دربان حسینی با تأکید بر اینکه نه تنها خط هرگز به فراموشی سپرده نمی‌شود، بلکه گویاترین، پویاترین و پرتحرک‌ترین هنر اکنون هنر خوشنویسی است، تصریح کرد: معتقدم جمعیت هنرمندان عرصه خوشنویسی امروز از جمعیت سینماگران بسیار بیشتر است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی برای این هنر افتاده که گاهی آثار هنرمندان از حراجی‌های کشورهای خارج سر در می‌آورد؟ گفت: وقتی مدیران این حوزه نظارت دقیقی بر این هنر ندارند و به نوعی باید گفت تعصبی روی هنر اصیل ایرانی اسلامی ندارند باید هم شاهد این اتفاقات باشیم، در عصر صفویه هم همین گونه بوده به طوری که وقتی میرعماد کشته می‌شود پادشاه هند می‌آید و از وی و ارزش این هنر تعریف می‌کند.

این هنرمند خوشنویس افزود: متأسفانه هیچگاه مسئولان قدر هنرمندان خاک ایران زمین با همه جوهره گوهر خیز و هنر پَرورش را ندانسته و این گلایه‌ای است که همه هنرمندان خوشنویس در طول عمر خود داشته و دارند.

وی با اظهار تأسف از اینکه برخی هنرمندان امروز برای پول مرکب خود مانده اند، بیان کرد: هنرمندی که حاشیه‌ها، صفحات پررونق و پر بهای هنر خوشنویسی را ورق می‌زند و در لابه لای تاریخ می‌ماند چرا باید برای پول یک برگ کاغذی که می‌خواهد اثر خود را به شکل فاخرتری ارائه کند بماند.

دربان حسینی اذعان کرد: به رغم اینکه هنرمندان خوشنویس می‌توانند جلوی یک جریان سونامی گونه تهاجم فرهنگی را بگیرند و ستون‌های محکم یک نظام و حکومت را در جامعه خود تا درازای تاریخ نگه دارند اما هیچ توجهی به این قشر نشده است.

خوشنویسی هنر خلوت است

وی خاطرنشان کرد: خوشنویس غیر از نوشتن کتاب قرآن و مطالبی غیر از الهیات کار دیگری نمی‌کند، کدام خوشنویس در طول تاریخ است که یک کلمه ناسزا، نوشته باشد، تمام هنرها به ابطال کشیده شدند اما هنر خوشنویسی همچنان قداست دارد، اگر می‌گویم هنر قدسی است چون تا کنون در آن رخنه‌های غیراخلاقی نشده پس این حق یک هنرمند است که دستش را بگیرند.

این هنرمند خوشنویس در پاسخ به اینکه چرا به این هنر بی‌توجهی می‌شود؟ گفت: شاید چون این هنر تریبونی و فریادی نبوده، خوشنویسی هنر خلوت است ما به جای فریاد زدن در خلوت خود راز و نیاز کرده و می‌نویسیم لذا این تریبون نداشتن هنرمند ابزاری برای محکوم بودنش شده است.

وی با اعلام اینکه هنر خوشنویسی حافظه، هویت و پیشینه فرهنگی تاریخ ایران است، افزود: من به عنوان یک نستعلیق نویس مفتخر هستم بگویم این خط زائیده، اندیشه و تفکر یک ایرانی محض مطلق است و دخالت هیچ بیگانه‌ای در آن وجود ندارد، به نوعی باید گفت، این هنر  دارای هندسه روحانی است و از روحانیت بالایی برخوردار است.

دربان حسینی همچنین در خصوص جایگاه این هنر اصیل و ارزشمند بیان کرد: در حوزه ارائه آثار جایگاه بسیار والایی دارد و باورهای هنرمندان امروز فوق‌العاده قوی است که در طول تاریخ شاید کمتر این نخبگی دیده شود، با این تعداد و آمار بالایی که از هنرمندان درجه یک داریم برخی آثار با تاریخ گذشتگان برابری می‌کند، اما باید گله کرد که چرا در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که لبریز از هنرمند است ولی هیچ جا کمکی به این هنرمندان صورت نگرفته است.

دلالی در هنر خوشنویسی

وی در ادامه از دلالی در هنر خوشنویسی خبر داد و گفت: متأسفانه در این حوزه هم دلالی فراوان است، وقتی کار استاد محمد احصایی چند سال قبل در یک حراجی به  قیمت بالای یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون به فروش می‌رسد ولی کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان به دست خود استاد می‌رسد این یعنی باقی این پول خرج دلالی شده است.

این استاد خوشنویس افزود: حتی چند سال قبل ۲۰۰ اثر از استاد قائم مقامی ارائه شد ولی از کانال‌هایی که مسیر دلالی را باید طی می‌کرد. در واقع برند واقعی دلال‌ها هستند نه هنرمند و متأسفانه باید گفت وضعیت کاذبی در حوزه دلالان هنر وجود دارد.

وی اظهار کرد: دلالان ضربه به روح هنرمند وارد می‌کنند. هنرمند با تمام وجودش بانی خلقت یک اثر می‌شود، روح روان و پاکیزه‌ای دارد که الهام‌بخش آن فقط منبع الهی است، ولی وقتی مورد هجمه دلالان قرار می‌گیرد چگونه می‌توان توقع داشت که هنرمند در سال دوم هم مبادرت به این کار کند اگر عشق فردی خودش نباشد امروز هنر هیچی ندارد.

دربان حسینی در پاسخ به این سؤال که می‌شود به هنر خطاطی نگاه اقتصادی داشت؟ گفت: باید نگاه اقتصادی داشت، هنر خوشنویسی از سینما کامل‌تر است، کسانی که هنر خوشنویسی را یک هنر ایران شمول می‌دانند و آن را جهانی نمی‌بینند چون فهم درستی از این هنر ندارند و ارزش آن را نمی‌دانند.

وی افزود: میرعماد شدن در تاریخ یعنی ۸۰ سال خون دل خوردن به رغم اینکه بر طیف وسیع هنرمند در طول تاریخ تاکنون ظلم فراوان شده ولی صداها را فقط خودشان شنیده‌اند و خدای خودشان. امروز من به حال دل میرعماد گریه می‌کنم زیرا میرعماد درد بسیاری کشیده؛ درد هنرمند در طول تاریخ هرگز التیام نگرفته و نخواهد گرفت و من هم منتظر معجزه نیستم.

 آسیب‌ها و مشکلات پیش روی هنر خوشنویسی 

این استاد خوشنویس ادامه داد: عدم باور در سطح کلان مهمترین مشکل پیش روی این هنر است، مسئولان باید این هنر را باور کنند و بپذیرند این هنر، یک کالای ایرانی است و بپذیرند که این ایرانی است که در حوزه هنر خود، فخر آینده و تاریخ فردا را می‌سازد.

وی گفت: من به عنوان یک هنرمند ایرانی تاکنون بیش از 5000 جوان را با این هنر آشنا کرده‌ام و به مسیری آن‌ها را برده‌ام که فردا می‌توانند پرچمداران هنر خوشنویسی باشند.

دربان حسینی با بیان اینکه هنر خوشنویسی هویت و پیشینه فرهنگی تاریخ ایران است، افزود: خوشنویسی را می‌توان شاخص‌ترین هنر در پهنه سرزمین‌های اسلامی و به مثابه زبان هنری مشترک برای تمامی مسلمانان دانست.

وی خاطرنشان کرد: این هنر همواره برای مسلمانان ارزش ویژه داشته‌است؛ چراکه در بنیاد، آن را هنر تجسم کلام وحی می‌دانسته‌اند، آن‌ها خط زیبا را نه تنها در نسخه‌پردازی قرآن، بلکه در بیشتر هنرها به کار می‌بردند.

این استاد خوشنویس اظهار کرد: این هنر از دیرباز تاکنون در زمره گرانمایه‌ترین هنرهای اصیل ایرانی قلمداد می‌شده که دارای پیشینه طولانی است و  در ایران به یمن حضور هنرمندان برجسته کارنامه‌ای درخشان و قابل اعتنا دارد.

وی گفت: به رغم تمامی درخشش‌هایی که این هنر به عنوان هنری مقدس و معصوم داشته اما همچنان با چالش‌های بسیاری روبه‌روست، معضلاتی که با دخالت‌های جانبدارانه برخی نهادهای دولتی پیکره و جان این هنر قدسی را به فرسودگی کشانده و تا به حال چاره‌ای بر آن اندیشیده نشده است.

هرچند خوشنویسی، سال‌های زیادی است که در کشورمان، راه پرفراز و نشیب خود را به آرامی و به دور از هیچ جنجالی سپری می‌کند و همواره به عنوان سفیر فرهنگی مقدسی، فرهنگ و باورهای این سرزمین اساطیری را به جهانیان عرضه می‌دارد اما این روزها حال عمومی آن چندان خوش نیست و با مسائل و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha