• جمعه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402112014655
  • خبرنگار : 50022

نویسنده و کارگردان البرزی:

در روزهای کم‌فروغ تئاتر، چراغ شدیم

در روزهای کم‌فروغ تئاتر، چراغ شدیم

ایسنا/البرز چراغ تئاتر البرز این شب‌ها با اجرای نمایش «پچ پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل» پر فروغ شده است. تئاتر شهر کرج هر شب میزبان هنردوستان بسیاری است که ساعاتی به دور از اتفاق‌های ریز و درشت زندگی، چشم بر صحنه‌ بدوزند و از دیدن اجرایی در خور، لذت ببرند و شاد شوند.

اجرای این نمایش به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی علی بابایی از ۱۱ بهمن آغاز و تا ۲۰ بهمن ادامه دارد. بابایی در گفت وگو با ایسنا از نمایش می‌گوید.

از ایده نوشتن نمایش‌نامه‌ی نمایش «پچ‌ پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل» بگویید

نمایش قبلی من یک نمایش ایرانی، آئینی- سنتی با بازیگرانی در گونه زن‌پوش بود.

تصمیم گرفتم محوریت قصه‌ی نمایش‌نامه‌ی نمایش بعد نیز با بانوان و بازیگران زن باشد. از آنجایی که اغلب نمایش‌های آئینی سنتی، که بر پایه کمدی ساخته می‌شوند، به استخوان‌بندی و کشش و درام در آن زیاد پرداخته نمی‌شود، سعی کردم متنی را بنویسم که در کنار شیرینی نمایشنامه، چالش و گره‌های متعددی داشته باشد و مخاطب همراه خندیدن درگیر قصه هم شود.

دلیل انتخاب ژانر این نمایش چه بود؟

از جایی که من در تمام آثارم اتفاقات و آسیب‌های اجتماعی را در نظر می‌گیرم و نگاه ویژه‌ای به جامعه دارم، احساس کردم در این زمان مخاطب و مردم، تمایلی به تحلیل‌های عمیق و غمگین ندارند و نیاز زیادی به شاد شدن و دریافت حال خوب دارند و این شد که به سراغ این نمایشِ به شدت سنگین رفتم.

این نمایش دی‌ماه سال جاری در تماشاخانه سنگلج تهران و بهمن‌ماه در تئاتر شهر کرج در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت، از تفاوت‌ اجرا در دو شهر بفرمایید

تماشاخانه سنگلج قلب نمایش‌های ایرانی محسوب می‌شود و برای هر هنرمندی باعث افتخار است که در صحنه‌ای به روی صحنه برود که علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، داوود فتحعلی بیگی و سعدی افشار، بارها در آن به ایفای نقش پرداختند.

متاسفانه زیرساخت‌های فرهنگی استان البرز، فاصله‌ی زیادی با سالن‌های تهران دارد و باعث شرمندگی و ناراحتی است که سالنی در خور هنرمندان و تماشاگران البرزی در استان وجود ندارد.

در روزهایی که تماشاگر تئاتر کم شده ما تعداد زیادی مخاطب به سالن آوردیم.  ولی در سالنی که حداقل امکانات گرمایشی هم ندارد، جای مدیران ما عرق شرمندگی ریختیم.

برای برون‌رفت از شرایط موجود در حوزه فرهنگ و هنر استان البرز، چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید؟

متاسفانه برخی مدیران و مسئولانی در استان مشغول به خدمت هستند که شناخت کافی در عرصه‌های مختلف هنری ندارند و تنها به دنبال پیشرفت شخصی خود هستند. برای تقویت سبد فرهنگی خانواده‌های البرزی باید مسئول و مدیری دلسوز، هنردوست و دغدغه‌مند، بر کرسی خدمت به هنرمندان و مردم عزیز البرز بنشیند.

سخن آخر...

متاسفانه با کم‌لطفی‌هایی که در البرز در حمایت از هنرمندان تئاتر شده است، باید شاهد از دست دادن هنرمندان قدیمی و همچنین مخاطبان هنردوست و شریف کرج که مشتاق تماشای تئاتر خوب در سالن مجهز و درخوری باشد، نیز باشیم.

در پایان قدردان زحمات گروه درجه یکم هستم.

شایان ذکر است؛ نمایش «پچ پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل» از ۱۱ بهمن تا ۲۰ بهمن در تئاتر شهر کرج به روی صحنه رفت.

رویا جزینی، مژگان چارانی، علیرضا داننده‌فر، کاوه سوری، آبان صادقیان، محمدطاها عارف نژاد، شبنم عبدالهی، بهشت فراهانی، دریا قاسمی، ندا قربانیان، هانیه کریمی، حمیدرضا محتشمی و معصومه میراشه، بازیگران این نمایش هستند.

برنامه ریز:حمیده فراهانی، دستیار اول کارگردان کاوه سوری، دستیار دوم کارگردان پروانه تاجیک، گرافیست صحنه مینا پناهنده و افشین عطری، طراح گریم رها بهشتی، طراح نور علی بابایی، طراح لباس حمیده فراهانی، طراح پوستر و گرافیست داوود ابراهیمی،مصطفی خدابنده لو، مدیر صحنه میترا خردیار، آهنگساز و نوازنده تار امیر رفیعا، نوازنده کمانچه ماهان کیانی، نوازنده کوبه ای طاها اسدی، عکاس دریا قاسمی، ساخت تیزر علی بابایی و داوود ابراهیمی، نریشن تیزر علی بابایی، دستیاران لباس سارا بصیری و سامان سلمانی، دستیار صحنه سینا سلمانی، نسترن حسینی، از عوامل این اثر نمایشی هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: روز عروسی دختر حاج احمد وکیل مرحوم، داماد از گرمابه سر به نیست می‌شود. تهمینه همسر حاج وکیل برای پیدا کردن سرنخی از دامادش تمام اهالی عمارت را استنطاق می‌کند و از پچ‌پچه‌های پستوها به لایه‌های جدیدی از ماجرا می‌رسد.

در روزهای کم‌فروغ تئاتر، چراغ شدیم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha