• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402111813306
  • خبرنگار : 50441

گزارشی از دومین شب جشنواره فیلم فجر در شیراز؛

آثار افخمی و شعیبی هم چنگی به دل شیرازی‌ها نزد

آثار افخمی و شعیبی هم چنگی به دل شیرازی‌ها نزد

ایسنا/فارس در دومین شب جشنواره فیلم فجر در تالار حافظ شیراز، باز هم فیلم‌ها نتوانستند رضایت منتقدان و مخاطبان شیرازی را به خود جلب کنند.

سه‌شنبه شب، ۱۷ بهمن‌ماه ابتدا فیلم «آغوش باز» ساخته بهروز شعیبی در سالن سبز اکران شد. اثری متفاوت با آنچه در گذشته از شعیبی دیده بودیم.

در جلسه نقد این شب که در سالن غزل تالار حافظ برگزار شد، منتقدان و مخاطبان نارضایتی خود را از آغوش باز، به صراحت اعلام کردند.

منتقد شیرازی سینما صحبت‌های خود را با لحن تند این‌چنینی آغاز کرد: در مورد این فیلم صحبت کردن سخت است. اگر به خاطر حضور در جلسه نقد نبود، خیلی زودتر از پایان فیلم، سالن را ترک می‌کردم.

سعید ذوالنوریان گفت: اولین نکته منفی و آزاردهنده فیلم، بی‌توجهی کارگردان به بحث زمان بود. وقتی در ابتدای فیلم، نشانه‌ای مثل برج آزادی را می‌بینیم و متوجه می‌شویم شهر تهران به عنوان یک شخصیت در فیلم حضور دارد، دیگر درک نمی‌کنیم که چطور در طول کمتر از ۲۴ ساعت که کل فیلم در این بازه زمانی می‌گذرد، شخصیت‌های فیلم این‌همه در رفت و آمد بین نقاط مختلف این شهر بزرگ هستند.

وی افزود: اینطور به نظر می‌رسید که فیلم در همین فسا یا داراب خودمان می‌گذرد!

ذوالنوریان با بیان اینکه فیلم‌های قبلی شعیبی از جمله «بدون قرار قبلی» به مراتب فیلم بهتری نسبت به آغوش باز بود، دومین نکته منفی این فیلم را فاصله داشتن فضای فیلم با جامعه امروز عنوان کرد و گفت: متاسفانه بوی ناخوشایند بورژوازی از بسیاری از آثار سینمای ما بلند شده است.

از نگاه این سینماگر، تنها نکته قابل اعتنای فیلم، پرداختن به مساله آلزایمر بود که خیلی از مردم امروز با آن سر و کار دارند.

آثار افخمی و شعیبی هم چنگی به دل شیرازی‌ها نزد

دیگر منتقد حاضر در سالن غزل نیز با بیان اینکه از اول تا آخر با فیلمی سانتی‌مانتال مواجه بودیم، افزود: در ابتدا تصور کردیم با فیلمی از ژانر موسیقی مواجه هستیم، اما در ادامه به یک درام خانوداگی کاملا سطح پایین تبدیل شد.

مسعود احمدی گفت: این فیلم ماقبل نقد بود و حرفی برای گفتن نداشت. فیلمی که فقط برای گیشه ساخته شده است و جشنواره پسند نیست. سیر تحول شخصیت اصلی خیلی دم دستی و باورناپذیر بود.

همچنین در این نشست، در خصوص فیلم «صبح اعدام» ساخته بهروز افخمی که دوشنبه‌ شب اکران شده بود نیز صحبت شد.

احمدی گفت: افخمی را کارگردان باهوشی می‌دانم و این از سوژه نابی که برای این فیلم انتخاب کرده، مشخص است.

وی از استفاده نادرست از آرشیو، محدود کردن فضا به یک اتاق و عدم استفاده از بازیگران حرفه‌ای را از جمله اشکالات فیلم عنوان کرد و گفت: به عنوان یک مخاطب که تا حدودی با قصه زندگی طیب حاج‌رضایی آشنا بودم، فکر می‌کنم این فیلم نتوانست چیزی به دانسته‌های من در این مورد اضافه کند.

آثار افخمی و شعیبی هم چنگی به دل شیرازی‌ها نزد

منتقد شیرازی، یکی از معدود نقاط مثبت فیلم را پرداختن به یک قهرمان عنوان کرد و گفت: قهرمان پروری چندسالی است که در سینمای ما کمرنگ شده است. هر چند در این فیلم‌ هم انتظار داشتیم خیلی بیشتر به شخصیت‌های قهرمان می‌پرداخت و سرسری از آنها نمی‌گذشت.

نظر مخاطبان حاضر در جلسه نقد نیز نسبت به هر دو فیلم عمدتا منفی بود.

سه‌شنبه شب فیلم سینمایی «نبودنت» نیز در سالن سبز تالار حافظ به نمایش درآمد که باز هم نتوانست توجه مخاطبان را آنطور که باید و شاید به خود جلب کند.

آثار افخمی و شعیبی هم چنگی به دل شیرازی‌ها نزد

به گزارش ایسنا، در سومین شب جشنواره فیلم فجر شیراز امشب، ۱۸ بهمن‌ماه دو فیلم «مجنون» و «آپاراتچی» در تالار حافظ شیراز نمایش داده می‌شوند. فیلم‌های «شکار حلزون» و «قلب رقه» در پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب و «صبح اعدام» و «شه سوار» در سینما شیراز اکران خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha