• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402111712775
  • خبرنگار : 50159

/دستاوردهای دولت سیزدهم/

احیای صنایع راکد، اهدای رونق تولید به زنجان

احیای صنایع راکد، اهدای رونق تولید به زنجان

ایسنا/زنجان احیای صنایع راکد در استان زنجان یکی از برکات ارزشمند دولت در ۲ سال گذشته است که به اعتقاد فعالان این عرصه، رونق تولید را در این منطقه ایجاد کرده است.

آمار عملکردی دولت سیزدهم در حوزه صنایع حاکی از آن است که دولت رئیسی توانسته با احیای ۴۰۱۰ واحد صنعتی در کشور از زمان روی کار آمدن، ظرفیت ۴۹۰۲ واحد صنعتی را افزایش دهد که مجموع این اقدامات و برآیند کار که مهم‌ترین دغدغه در این زمینه به‌شمار می‌رود، بیانگر آن است که با اقداماتی که دولت در این حوزه انجام داده، برای ۹۲ هزار و ۵۲۵ نفر شغل ایجاد شده است.

فراموش نکنیم که احیای واحدهای صنعتی راکد و ایجاد اشتغال برای تعداد قابل توجهی از مردم، یک روی سکه است و در آن روی سکه شاهد سرمایه‌گذاری ۵۵۷ میلیارد و ۱۰۵ میلیون ریالی به واسطه احیای این تعداد واحد صنعتی راکد توسط دولت سیزدهم بودیم که طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است تا پایان این دولت ۳۶۸۰ واحد صنعتی راکد دیگر نیز در کشور احیا شود.

حال که بیش از نیمی از عمر دولت سیزدهم سپری شده، برآیند عملکرد این دولت به‌ویژه در استان‌ها حاکی از آن است که رئیس‌ جمهور و دولت‌مردان تلاش دارند با احیای واحدهای صنعتی راکد، با یک تیر چند نشان را هدف قرار دهند، چراکه کارشناسان حوزه اقتصاد معترف‌اند عرصه صنعت بیشترین میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال نیروی انسانی را به خود اختصاص داده و احیای آن ضروری است.

۲ سال خدمت، ۲ سفر استانی به زنجان

از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از رویکردها و برنامه‌های اولویت‌دار رئیسی، انجام سفرهای استانی با هدف تسریع در تحقق طرح‌های مختلف و نیز قرار گرفتن - از نزدیک - دولت‌مردان در جریان امور بود که سهم استان زنجان از این سفرها انجام ۲ سفر در ۲۷ آبان ۱۴۰۰ و ۱۵ دی ۱۴۰۲ بوده، سفرهایی که براساس آمارها و اظهار نظرهای مسؤولان استانی، برکات زیادی برای منطقه به‌دنبال داشته است.

احیای صنایع راکد، اهدای رونق تولید به زنجان

تحقق ۹۰ درصد تعهدات دور نخست سفر هیأت دولت به استان زنجان، حاکی از رونق تولید به معنای واقعی بود، چرا که در بین تعهدات دور اول سفر، حوزه صنایع سهم قابل توجهی به خود اختصاص داد و همین موضوع بیانگر خارج شدن بخشی از واحدهای صنعتی از حالت رکود بود، رکودی که رئیس‌ جمهور در سفر سال ۱۳۹۸ به‌عنوان رئیس قوه قضائیه با آن آشنا شده بود.

پروژه‌محور بودن دور اول سفر دولت سیزدهم به استان زنجان باعث شد تا نگاه ویژه‌ای به موضوعاتی مانند احیای واحدهای صنعتی راکد در استان شود که نتیجه این اقدام، احیای چند واحد صنعتی راکد در استان زنجان در سال اول روی کار آمدن دولت سیزدهم بود. هرچند این اقدام در ادوار بعدی با شتاب بیشتری انجام و به یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت تبدیل شد.

شتاب احیای واحدهای صنعتی راکد در استان زنجان

با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و معدن، توجه دولت سیزدهم به احیای واحدهای صنعتی در استان‌ها بیش از پیش در اولویت قرار گرفت، تا جایی که یکی از برنامه‌های اصلی دور دوم سفر هیأت دولت به استان، احیای واحدهای صنعتی راکد و رونق بخشیدن به عرصه تولید در بخش صنعت و معدن بود. در همین راستا شاهد راه‌اندازی چند واحد صنعتی راکد بزرگ در استان بودیم.

احیای صنایع راکد، اهدای رونق تولید به زنجان

نماینده عالی دولت در استان زنجان قبل از تحقق دور دوم سفر هیأت دولت به استان، تاکید زیادی بر روایت مناسب از موضوع‌ها و به حاشیه رانده نشدن زمان داشت، چراکه معتقد بود باید در این سفر تلاش کنیم اتفاق‌های خوبی برای مردم استان رخ دهد و یکی از این اتفاق‌ها، احیای چند واحد صنعتی راکد و البته بزرگ و مهم در استان بود تا بتواند رونق تولید را به‌عنوان شعار این دولت محقق کند.

خروجی صحبت‌های محسن افشارچی در نشست خبری بیانگر آن بود که در دور دوم سفر هیأت دولت به استان، احیای ۶۶ واحد تولیدی در دستور کار قرار داشت و مهم‌ترین واحدهای احیاشده نیز شامل گروه نساجی سرجین‌بافت که با دستور مستقیم رئیس‌ جمهور مشکل این واحد شد و به چرخه تولید بازگشت و واحدهای مربوط به تولید فولاد در استان زنجان بود.

بازگشت ۶۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید

احیای ۶۰ واحد صنعتی در استان زنجان با اشتغال‌زایی ۲۳۹۲ نفر و سرمایه‌گذاری ۷۴۳۹ میلیارد تومان همراه احیای ۳۶ واحدهای معدنی با اشتغال‌زایی ۱۹۲ نفر و سرمایه‌گذاری ۲۹۰ میلیارد تومان از دستاوردهای دولت سیزدهم در استان زنجان به‌شمار می‌رود. آماری که مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان آن را اعلام کرد و خبر از اجرای ۱۰۰ طرح صنعتی در استان داد.

احیای صنایع راکد، اهدای رونق تولید به زنجان

مجید گلشنی در تکمیل صحبت‌های خود با یادآوری اینکه استان زنجان بیش از ۱۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی داشته و اکنون ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر در واحدهای صنعتی استان مشغول به کارند، گفت: شرکت سرجین بافت، واحد فولاد آسین، واحد آندیا فولاد، مجتمع فولاد البرز غرب، واحد سیمین نخ ظریف، واحد شیشه زنگان پارس و واحد میعاد نگین برنا در دولت سیزدهم احیا شدند.

خارج شدن تعداد قابل توجهی از واحدهای صنعتی از حالت رکود در استان، موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. تجربه نشان داده است که بیشتر دولت‌ها مشکلات موجود را میراث ماندگار دولت‌های قبلی تلقی می‌کنند و تلاش چندانی برای سر و سامان دادن به این میراث نمی‌کنند؛ اما آمار احیای واحدهای صنعتی در استان زنجان گویای انجام کارهای بر زمین مانده در دولت سیزدهم است.

رونق واحدهای صنعتی همگام با تولید دانش‌بنیان

آمار مختلفی از وضعیت صنایع استان زنجان به‌ویژه صنایع راکدی که در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشت ارائه شد، اما باید توجه داشت که اکتفا کردن به این موضوع و نگاه تک‌بعدی و سنتی در این عرصه می‌تواند در آینده آفتی برای صنعت زنجان در حوزه صادرات و رقابت در بازارهای جهانی باشد، چراکه برای جهانی شدن در این عرصه باید جهانی اندیشید و جهانی تولید کرد.

احیای صنایع راکد، اهدای رونق تولید به زنجان

برخی اساتید دانشگاه گفته‌اند که آینده‌نگری در تولیدات صنعتی یک امر اجتناب‌ناپذیر است و برای جلوگیری از رکود مجدد واحدهای صنعتی احیاشده باید به این سمت حرکت کرد که لازمه تحقق این امر نیز تولید دانش‌بنیان مرتبط با فعالیت‌های صنعتی است و این به آن معنی است که با چنین رویکردی می‌توان از توانمندی جوانان با استعداد استان به‌ویژه در حوزه دانش‌بنیان استفاده کرد.

استاندار زنجان که پیش از حضور در ساختمان استانداری، ریاست دانشگاه زنجان را عهده‌دار بود و دغدغه دانش‌بنیانی دارد، این موضوع را به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان به حوزه صنعت تسری داد و گفت: راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد در مسیر شکل‌دهی ساختار صنعتی استان در اولویت بوده است و باید از ظرفیت جوانان برای توسعه این بخش و سوق به سمت دانش‌بنیان استفاده کرد.

احیای صنایع راکد، اهدای رونق تولید به زنجان

با روی کار آمدن دولت سیزدهم در مردادماه ۱۴۰۰ با شعار «دولت مردمی؛ ایران قوی» تلاش دولت‌مردان برای انجام اقدامات شاخص و از همه مهم‌تر عملی کردن وعده‌های بر زمین دولت‌های قبلی بود، چراکه سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد بود دولت باید مردمی باشد و اگر مردم به واسطه دولت‌های قبلی با مشکلاتی مواجه شده‌اند، وظیفه دولت فعلی رفع موانع ایجادشده است.

احیای صنایع راکد، اهدای رونق تولید به زنجان

از مرداد ۱۴۰۰ تا امروز اتفاق‌های خوشایند زیادی در استان زنجان به واسطه اقدامات دولت سیزدهم رخ داده که مهم‌ترین آنها در بخش‌های مسکن، راه، آب و البته احیای واحدهای صنعتی راکد بود. نیم‌نگاهی به این اقدامات در حوزه صنعت بیانگر آن است که استان در این زمینه توانسته حرکت رو به جلو و به سمت توسعه صنعتی داشته باشد، موضوعی که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود.

رصد آمار در دولت سیزدهم بیانگر آن است که صنعتی شدن زنجان به‌ویژه با احیای واحدهای راکد در این بخش شتاب بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته و این خود نشان‌دهنده آن است که زنجان به‌عنوان یک استان صنعتی و معدنی می‌تواند از این ظرفیت استفاده دوچندان داشته باشد، تا جایی که امروز شاهد احیای واحدهای صنعتی راکد که در اصل هستیم.

آینده صنعت زنجان در یک نگاه

مهم‌ترین طرح‌های صنعتی استان زنجان که بیشتر آنها قرار است تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسند:

- «نساجی مه‌ریس» با ۲۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت اشتغال ۲۰۰۰ نفر
- «نیک ریس» با ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت استغال ۵۷۰ نفر
- «ذوب‌آهن فرآیندکاران نورین» با ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت استغال ۲۰۰ نفر
- طرح توسعه «مجتمع البرز غرب» با ۷۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت اشتغال ۲۵۰ نفر
- ‌طرح توسعه «صنایع کاغذسازی» با ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت استغال ۳۰۰ نفر
- فاز دوم «سرجین بافت» با ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت اشتغال ۱۰۰۰ نفر
- «شیشه زنگان پارس» با ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت اشتغال ۲۰۰ نفر
- ‌شرکت بسته‌بندی «کیلوس» با ۵۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت اشتغال ۷۰ نفر
- «آنا شیشه زنگان» با ۸۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت اشتغال ۵۰ نفر
- «پویا تحریر» با ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت اشتغال ۱۰۰ نفر
- «فولاد آرنیکا» با ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت اشتغال ۷۰ نفر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha