به گزارش ایسنا، سیدمیعاد صالحی در مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازیشده به شبکه ریلی و همچنین مراسم امضای کاربرگهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، اظهار کرد: ما در سال ۱۴۰۰ وامدار میراثی از بدهیها و انباشت چند هزار میلیارد تومانی و فروکش کردن کرونا و ظاهر شدن معضلات بودیم و در این ایام سمت را بر عهده گرفتیم.
وی ادامه داد: با وجود این در دولت سیزدهم و حمایتهای وزیر راه توانستیم گامهای بلندی در جهت رفع مشکلها برداریم. در حالی که در ۱۰ سال گذشته از ۲۶ هزار واگن باری که در شبکه ریلی بودند، حدود یک سوم با شیر بسته و بدون ترمز سیر میکردند، امروز با حمایتهایی که انجام شد، دیگر هیچ قطار با واگن باری بدون ترمز در سیر نداریم.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در کنار توسعه ناوگان با حمایتهای دولت سیزدهم، به ظرفیتهای تولید داخل توجه میکنیم؛ رفع موانع ماده ۱۲ یکی از اقدامات در این راستا بود که مرداد ماه امسال قراردادها منعقد شده و امروز به حواله مالی رسیدیم که بین ما و مدیران عامل شرکتها امضا خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال این حوالهها نقد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش ما این بوده که در حوزههای مختلف به سمت داخلیسازی حرکت کنیم، گفت: در حوزه واگن باری غیر از ترمز که آن هم در تلاش برای داخلیسازیهستیم، برای بقیه اجزا نیازی به واردات خارجی نداریم، در خصوص لکوموتیو و واگن مسافری هم در تلاش برای داخلیسازی هستیم. با وجود این به نسبت خطوطی که در اختیار داریم، واگنسازی ما نقش خوبی ایفا کرده است و امیدواریم در آینده با مازاد تولید به سمت صادرات هم پیش برویم.
صالحی با اشاره به گامهای خوبی که از مسیر ماده ۱۲، تهاتر نفت و تسهیلات تبصره ۱۸ برداشته شده است، گفت: ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان بر اساس تبصره ۱۸، به ۱۰ شرکت خصوصی سرمایهگذار در تولید لکوموتیو و واگن باری اهدا خواهد شد.
به گفته او، در این مرحله مجموع ناوگان جدید توسعهیافته ۶۸۵ دستگاه ناوگان است که این تعداد شامل ۶۴۵ واگن باری نو، ۱۰ دستگاه لکوموتیو نو، پنج دستگاه لکوموتیو بازسازیشده، دو واگن مسافری نو و ۲۳ واگن مسافری بازسازیشده که این تعداد ناوگان ۱۰۰ درصد در شرکتهای داخلی تولید شده است.
انتهای پیام
نظرات