طی این مدت از مجموع ۵ شنارو تخلیه و بارگیری شده در مجتمع بندری کاسپین ۳ کشتی جنرال گارکو، یک شناور تانکر روغن خام خوراکی و یک فروند کشتی کانتینری بود که از این میزان ۸۳۳۶ تن کالای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی-صنعتی تخلیه و ۴۶۳۲ تن کالا جهت صادرات به کشورهای حاشیه دریای کاسپین بارگیری شد.
به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد انزلی، در راستای تأمین مواد اولیه مصرفی کارخانجات داخلی کالاهای وارداتی به اسکلههای مجتمع بندری کاسپین شامل روغن خام خوراکی، ذرت و جو و همچنین لوازم یدکی بوده و در عین حال سبد کالاهای صادر شده نیز مشتمل بر مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی(سنگ گرانیت، سنگ تراورن،گرانول، کاشی و آجر نسوز، کامپونت، پلی اتیلن، کربنات کلسیم، کیسه خالی)، پودر نمک و نمک کلوخهای بود که به بازارهای مصرف کشورهای حاشیه دریای کاسپین و اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شدند.
از نکات جالب توجه حد نصاب به دست آمده توسط مجتمع بندری کاسپین تقارن زمانی این رکورد با افتتاح قریب الوقوع طرح اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری است که در آینده نزدیک با وصل شدن به شبکه ریل داخلی نه تنها شاهد متصل شدن دو دریای شمالی و جنوبی ایران به یکدیگر خواهیم بود؛ بلکه مهمترین زیرساخت فعال سازی کریدور شمال جنوب تکمیل شده و زمینه مناسب برای توسعه همکاری های اقتصادی اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فرآهم می شود.
گفتنی است توسعه زیرساخت های بندری و ایفای نقش بیشتر در دیپلماسی اقتصادی و ترانزیت بین المللی از سوی بنادر انزلی و کاسپین به عنوان دو بندر محدوده این منطقه با هم افزایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی بوده که در سال های اخیر موجبات شکوفایی تجارت از طریق بنادر گیلان را پدیدار کرده و این دو بندر با بهرهمندی از مزیت های رقابتی قانونی مناطق آزاد نقش ویژه ای در توسعه مناسبات تجاری کشورمان با اوراسیا همچنین فعال سازی کریدور شمال جنوب با استفاده از حمل و نقل ترکیبی ایفا کردهاند.
انتهای پیام
نظرات