• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402111410540
  • منبع : اتاق بازرگانی و صنایع

احداث خط تجارت عربی در تجارت کشورهای منطقه چه نتایجی دارد؟

احداث خط تجارت عربی در تجارت کشورهای منطقه چه نتایجی دارد؟

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت که با احداث خط تجاری عربی، کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب ایران تحت تأثر قرار خواهد گرفت، اما در عین حال این مسیر می‌تواند برای گسترش تجارت با کشورهای منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های عراق وزارتخانه‌های حمل و نقل مصر و اردن از آغاز اجرای کار خط تجارت عربی در سطح بین المللی برای کمک به حمل و نقل کالا بین مصر، اردن، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق زمینی خبر دادند.

در این رابطه جهانبخش سنجابی شیرازی در خصوص احداث این خط تجاری، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات منتشره این پروژه از یک خط ریلی که از اردن و امان تا منطقه عقبه امتداد می‌یابد از بنادر طابا و نویبع در جنوب مصر می‌گذرد و سپس از طریق زمینی در جهت شمال غربی تا استان پورت سعید حرکت می‌کند. این مسیر جدید عربی توسط یک شرکت کشتیرانی متعلق به مصر، اردن و عراق به نام شرکت ناوبری پل عربی اجرا می شود. شرکت مجری اعلام کرده است قصد دارد به عنوان خط جایگزین خط عربی را آغاز کند و این مسیر تجاری مهم روند حمل و نقل کالا بین کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی را تسهیل خواهد کرد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: تجارت اردن در حال حاضر از طریق بندر نویبع به مصر و در آینده به العریش منتقل می شود تا برای تکمیل کار مسیر تجاری عربی بین کشورهای عضو آماده شود.

سنجابی ادامه داد: وزیر حمل و نقل عراق با همکاری مصر در مسیر اتصال کشورهای عربی موافقت کرده و آمادگی خود را برای آغاز کار توسعه بین دو کشور اعلام کرده است. وزارت حمل و نقل مصر نیز کار در این مسیر را با اجرا و توسعه خط بندر دریایی العریش و خط راه آهن (الفردان-بئر العبد-العریش-طابا-بندر سعید شرقی) آغاز کرد. در نهایت بندر دریایی طابا علاوه بر اجرای جاده نخل-عریش به رفح برای استفاده زمینی و توسعه تمامی محورهای توسعه برای اتصال بندر الفاو در خلیج فارس در جنوب و حرکت به موصل و ترکیه در شمال به هم وصل خواهد نمود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: این بخشی از مسیر یک کمربند و یک جاده است که هدف آن احیای مسیرهای تجاری زمینی و دریایی باستانی با هدف بهبود اتصال و همکاری در مقیاس وسیع در سراسر قاره‌ها است. مصر هم در حال کار بر روی ایده توسعه یک خط راه آهن جدید است که العریش، طابا و بندر سعید شرقی را به هم متصل می‌کند.

سنجابی شیرازی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه با تکمیل این پروژه کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب کشورمان تحت تأثر قرار خواهد گرفت در عین حال این مسیر می تواند برای گسترش تجارت با کشورهای منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha