• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1402111410250
  • منبع : مطبوعات

در خدمت و خیانت شیخ‌نشین‌ها!

در خدمت و خیانت شیخ‌نشین‌ها!

جنگ فلسطین سبب شده اسرائیل با واسطه‌گری امارات و آمریکا، اجرای کریدور زمینی را سرعت دهد و بدون عادی‌سازی روابط با عربستان، همکاری‌های اقتصادی با کشورهای عربی را آغاز کند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش و درست در اوج حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن به اهداف رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، انتشار تصویری، نگاه ناظران تحولات بین‌الملل را به خود جلب کرد. عکس منتشر شده چندین مقام اسرائیلی را در حالی به نمایش می‌گذاشت که قاب بزرگی روبه‌روی آن‌ها قرار داشت که در آن مسیری زمینی از امارات تا عربستان سعودی و سپس اردن و فلسطین اشغالی را نشان می‌داد و آن‌ها در حال بحث و گفت‌وگو بر سر این موضوع بودند. همان هنگام، بسیاری از دسیسه جدید ریاض و ابوظبی و همکاری پشت پرده آن‌ها با تل‌آویو برای دور زدن محاصره اعمال شده توسط رزمندگان یمنی در دریای سرخ پرده برداشتند. 
اما این خون‌فروشی و همکاری خیانت‌بار چند کشور عربی با رژیم صهیونیستی آن هم در اوج جنایات اشغالگران در غزه برای بسیاری غیرقابل باور بود. با این حال، اکنون همه شواهد از همکاری این محور عربی با رژیم صهیونیستی برای خلاصی تل‌آویو از فشارهای اقتصادی ناشی از حملات مقاومت حکایت دارد.

بازی در زمین دشمن
رسانه‌های عبری تاکنون چندین بار به این موضوع پرداخته و نوشته‌اند اسرائیل در شرایطی که «حوثی‌ها» مانع حرکت کشتی‌ها به سمت بندر ایلات می‌شوند، کمک سعودی‌ها و اماراتی‌ها را یک موهبت می‌داند. در آخرین مورد، خبرنگار شبکه ۱۳ اسرائیل روز گذشته برای تهیه گزارشی میدانی به مرز اردن رفته؛ گذرگاه «شیخ حسین/ نهر الاردن» گذرگاهی که اردن را به کرانه باختری متصل می‌کند. به گفته گزارشگر این شبکه، اینجا اتفاقی به شکل محرمانه در حال رخ دادن است، جایی که ده‌ها کامیون به فلسطین اشغالی کالا وارد می‌کنند. این رسانه تصاویری از ده‌ها کامیون حامل کالا از مقصد بنادر امارات و عربستان سعودی به مقصد فلسطین اشغالی را به تصویر می‌کشد، آن هم نه برای کمک‌ به غزه، بلکه برای شکستن محاصره‌ای که یمنی‌ها در دریای سرخ بر اسرائیل تحمیل کرده‌اند!

گذر از روی خون

به‌طور دقیق مشخص نیست روزانه چه تعداد کامیون از این گذرگاه وارد اسرائیل می‌شود، اما چندی پیش «حنان فریدمن» رئیس شرکت «تراکنت» اسرائیل که اداره این گذرگاه را در دست دارد به روزنامه یدیعوت آحارانوت گفته بود این گذرگاه ظرفیت پذیرش روزانه ۳۰۰ کامیون را داراست.
اوایل ماه جاری میلادی، شرکت حمل و نقل اسرائیلی تراکنت قراردادی با اماراتی‌ها منعقد کرد. در جریان این توافق، به منظور آسانی حمل‌ونقل بار توسط کامیون‌ها یک جاده زمینی دوطرفه، بنادر دبی و بحرین را با گذر از عربستان سعودی و اردن به بندر حیفا و مصر متصل می‌کند؛ جایی که محموله‌ها می‌توانند ادامه مسیر خود را به سمت اروپا طی کنند. 

با حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که عازم بندر ایلات هستند، فشار اقتصادی شدیدی متوجه تل‌آویو شده است، اما به قول روزنامه یدیعوت آحارانوت، ریاض و ابوظبی تلاش دارند برای کاهش فشار اقتصادی و دور زدن محاصره یمنی‌ها در دریای سرخ به اسرائیل کمک کنند. شرکت‌های کشتیرانی اسرائیلی به جای دور زدن آفریقا و رسیدن به فلسطین اشغالی از طریق یک مسیر طولانی و گرانقیمت، محموله‌های خود را در بنادر امارات و عربستان در خلیج‌فارس پیاده می‌کنند و از آنجا کالاها با کامیون از طریق خاک عربستان و سپس اردن به سمت فلسطین اشغالی منتقل می‌شوند. تا پیش از حملات یمنی‌ها، هزینه هر کانتینر به مقصد فلسطین اشغالی ۲هزار دلار بود و اما اکنون به ۸هزار دلار افزایش یافته است و اگر پیش از این، کشتی‌ها یک ماهه خود را به سرزمین‌های اشغالی می‌رساندند، اکنون این زمان دو برابر شده است. در این میان حمل کانتینرهای یک کشتی از عربستان یا بحرین و امارات به فلسطین اشغالی بین ۱۵ تا ۲۰ روز طول می‌کشد. 

قدس نوشت: گفتنی است، طرح ایجاد کریدور زمینی از کشورهای عربی به فلسطین اشغالی، پیش از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی مطرح شده بود اما نبود روابط دیپلماتیک عربستان با اسرائیل منجر به موانعی در اجرای آن شده بود. به نظر، جنگ فلسطین سبب شده اسرائیل با واسطه‌گری امارات و آمریکا، اجرای کریدور زمینی را سرعت دهد و بدون عادی‌سازی روابط با عربستان، همکاری‌های اقتصادی با کشورهای عربی را آغاز کند. در این میان، شیخ‌نشین‌های عربی هم بی‌تفاوت به جنایات اتفاق افتاده در غزه، در مسیر طراحی شده غربی عبری گام می‌نهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha