حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزههای علمیه در نشست خبری کتاب سال حوزه و جشنواره مقالات علمی حوزه که امروز ۸ بهمن ماه برگزار شد، عنوان کرد: در حوزههای علمیه برای جریان سازی امر پژوهش و تحقیق برنامههای مختلفی طراحی و به مرحله اجرا درآمده است.
وی با اشاره به اجرای برنامههایی در مدارس علمیه با عنوان آموزش پژوهش و آشنایی طلاب در دوران تحصیل با مهارتهای پژوهشی و قلم زدن اظهار کرد: در کنار برنامههای ضمن تحصیل و دروس طراحی شده برگزاری جشنواره علامه حلی و کانونهای علمی در مدارس از جمله برنامههایی هستند که آشنایی طلاب در حال تحصیل را با مهارتهای پژوهش زمینهسازی میکنند تا طلاب آمادگی لازم را برای شرکت در جشنوارههای پژوهشی بدست بیاورند.
دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه ادامه داد: بخش دیگر برنامه معاونت پژوهشی معطوف به جریان سازی پژوهش کلان در حوزههای علمیه در سطح پژوهش حرفهای و پژوهشگرانی است که به بلوغ رسیدند و در این عرصه به عنوان پژوهشگر در عرصه ترویج و تولید دانش فعالیت میکنند.
وی افزود: معاونت پژوهشی، شورای هماهنگی بین مراکز را ایجاد کرده است و سیاستهای کلان مرتبط در این شورا اتخاذ میشود و تقریبا ماهانه این جلسات با برخی نهادهای پژوهشی استمرار دارد.
مقیمی حاجی بیان کرد: شورایی نیز با نشریات پژوهشی داریم و در چند نوبت سیاستهای کلان ناظر به نشریات حوزه با حضور مدیران اجرایی و سردبیران برگزار و تبادل نظرات صورت میگیرد.
مقیمی حاجی اظهار کرد: یک بخش در جریان کلان پژوهش این است که ما بتوانیم دغدغه مقام معظم رهبری را که پژوهش باید به سمت نیازهای عینی جامعه حرکت کند را محقق کنیم و این مسئله را با دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز نظام و مسائل مورد نیازجامعه اسلامی پیگیری کردیم.
وی یادآور شد: این دبیرخانه با اعلام سیاستهای کلان خود در پاسخگویی به نیازها و همچنین با احصاء نیازهای جامعه از طرق مختلف و با اعلان حمایت از پژوهشهایی که ذیل این نیازها تعریف شوند سعی دارد بتواند پژوهشهای حوزوی را به سمت عینیت بخشی و کاربردی بودن تشویق کند.
معاون پژوهش حوزههای علمیه تصریح کرد: تاکنون توفیق داشتیم از بیش از ۵۰۰ پروژه حمایت کنیم و با عنایت الهی تا امروز ۱۵۰ پروژه به نتیجه رسیده و آثار آن منتشر شده است.
وی تاکید کرد: پژوهشگاهها بر اساس سیاستهای کلان خود اداره میشوند و ما با گفتمان سازی و ایجاد هماهنگی میتوانیم بر آنها اثر گذار باشیم و مشوقهای ما در سرعت بخشی به این امر موثر است و یکی از کارهای مهم در عرصه جریان سازی پژوهش را میتوان در قالب این دبیرخانه شکل بدهیم.
مقیمی حاجی با بیان اینکه کتاب سال حوزه مرکز رصد تولید دانش در حوزههای علمیه است، عنوان کرد: یکی از کارکردهای کتاب سال حوزه در کنار تشویق و حمایت و جریان سازی، مرکز رصد تولید دانش است.
وی افزود: آثاری که پژوهشگران در طول یکسال تولید میکنند برای دبیرخانه ارسال میشود و در گروههای ۲۰ گانه دسته بندی میشود و آثار پس از ارزیابی به مرحله دوم و در نهایت به عنوان اثر منتخب معرفی خواهند شد.
مقیمی حاجی یادآور شد: در دبیرخانه کتاب سال متوجه میشویم چه موضوعاتی مورد توجه پژوهشگران قرار دارد و در چه عرصه دانشی تولیدات محدود داریم و در کدام عرصه دانش آثار با کیفیت بیشتری تولید میشود و لذا کتاب سال حوزه بانک رصد تولید آثار علمی است و به سیاست گذار اعلان میکند در چه عرصههایی توفیق داشتیم و در چه عرصه نیازمند توجه بیشتری هستیم.
وی با بیان اینکه کتاب سال حوزه جنبه هدایتگری ایجابی هم مد نظر دارد، گفت: محورهای ویژه کتاب سال به نیازهای عینی جامعه توجه دارد و ابعاد علمی بیانیه گام دوم، اقتصاد مقاومتی، علوم انسانی اسلامی، زن و خانواده، محیط زیست و هنر از جمله محورهای ویژه است و اگر مولفین در این محورها اثر تولید کنند مشمول امتیازهای ویژه این محورها خواهند شد.
معاون پژوهش حوزههای علمیه در پایان تاکید کرد: امیدواریم با شناسایی درست نیازها و رشد کیفی آثار خدمتی به معرفی معارف اهل بیت(ع) و تعالیم نورانی اسلام به جامعه ایران و جامعه جهانی داشته باشیم.
انتهای پیام
نظرات