• پنجشنبه / ۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402110403351
  • خبرنگار : 71974

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا:

مشارکت بالا پشتوانه محکم در تصمیم‌گیری مجلس شورای اسلامی و خبرگان است

مشارکت بالا پشتوانه محکم در تصمیم‌گیری مجلس شورای اسلامی و خبرگان است

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه میزان مشارکت بالای در انتخابات باعث افزایش توان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان خواهد شد، گفت: انتخاب نمایندگان مجلس و نمایندگان خبرگان با رأی بالای پشتوانه محکمی برای تصمیمات بزرگ است، اگر جامعه از نهادهای سیاسی توقع دارد که تصمیمات محکم و اثرگذاری بگیرند، باید در انتخابات شرکت کنند.

روح‌الله اسلامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت مشارکت در انتخابات اظهار کرد: انتخابات سازوکار جدیدی در دنیای مدرن است که امکان توزیع قدرت به‌صورت مسالمت‌آمیز را فراهم می‌کند، بنابراین یکی از روش‌های توسعه سیاسی در کشور شرکت در انتخابات است و جامعه باید به انتخابات به‌عنوان یک فرصت سیاسی نگاه کند.

وی با بیان اینکه عدم وجود صندوق رأی برای مشارکت در تصمیمات سیاسی کشور را به سمت خشونت خیابانی سوق می‌دهد، افزود: ماهیت تصمیم‌گیری در نظام جمهوری اسلامی بر اساس خواست و اراده مردم است و برگزاری ۴۰ انتخابات نیز گواه این موضوع است، مشارکت در انتخابات یک تصمیم مدنی برای تغییر وضع موجود است.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به عوامل تأثیرگذار بر مشارکت در انتخابات بیان کرد: تعداد بالای نامزدهای انتخاباتی و نمایندگی متعدد آرا و افکار در کشور می‌تواند منجر به افزایش مشارکت در انتخابات شود به طور مثال فردی که می‌خواهد پای صندوق رأی حاضر شود باید نماینده نزدیک به جریان فکری خود را پیدا کند، دراین‌خصوص مقام معظم رهبری نیز نکاتی را به شورای نگهبان گوشزد کرده که نتایج تأیید صلاحیت‌ها نیز نشان می‌دهد که تعدد نامزدهای انتخاباتی در شرایط مناسبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته میزان مشارکت درحال‌رشد است، بیان کرد: تبلیغات منفی فراوانی در خصوص مشارکت در انتخابات مجلس صورت‌گرفته است؛ بااین‌حال باید اذعان کرد که با نزدیک‌شدن به ایام انتخابات و افزایش تبلیغات نامزدهای انتخاباتی ضریب مشارکت روبه‌افزایش خواهد رفت.

اسلامی با بیان اینکه میزان مشارکت بالای در انتخابات باعث افزایش توان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان خواهد شد، عنوان کرد: انتخاب نمایندگان مجلس و نمایندگان خبرگان بارأی بالای پشتوانه محکمی برای تصمیمات بزرگ است، اگر جامعه از نهادهای سیاسی توقع دارد که تصمیمات محکم و اثرگذاری بگیرند، باید در انتخابات شرکت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۱-۰۶ ۰۶:۳۵

پشتوانه محکم یعنی تصویب قانون بازنشستگی