به گزارش ایسنا، به گفته منابع آگاه، رژیم صهیونیستی سیستمهای تکنولوژیکی را برای تأثیر جمعی خریداری کردهاست و این سامانهها قادر به تولید محتوایی همسو با کمپینهای تبلیغات از طریق اینترنت هستند. این بخشی از تلاش گستردهتری برای تعامل با شکست رسانههای صهیونیست است که در هفت اکتبر این شکست آشکار شد و این مساله میتواند قدرت ارتش رژیم صهیونیستی برای فعالیت علیه حماس را دشوار کند.
بر اساس گزارش روزنامه هاآرتص، این سیستمها از سوی یک دفتر دولتی راه اندازی شدهاست و برای جنگ روانی و تأثیر اطلاعاتی استفاده میشود.
به گفته منابع اسرائیلی، هدف رژیم صهیونیستی از دستیابی به این سیستمها از بین بردن فضای خصمانه علیه رژیم صهیونیستی در شبکههای اجتماعی به ویژه بین جوانان در غرب است.
این روزنامه نوشت: در حال حاضر نیاز شدیدی به تأثیر گذاشتن بر افکار عمومی جهانی برای تحقق اهداف جنگ توسط ارتش به رغم قتل گسترده و تصاویر بیرحمانه از جنگ در غزه وجود دارد.
در ساعات اولیه حمله هفت اکتبر مشخص شد که نهاد امنیتی اسرائیل آماده استفاده از جبهه شبکههای اجتماعی از جمله تلگرام نیست. در آن زمان نیازهای اطلاعاتی فوری به وجود آمد و در نتیجه از کارکنان بخش تکنولوژی و شرکتهای تکنولوژی برای کمک به پر کردن این شکاف کمک گرفته شد.
این روزنامه نوشت: نهاد امنیتی و نظامی به ویژه دستگاههای اطلاعاتی معتقدند که اسرائیل نیاز شدیدی به تأثیر گذاشتن در شبکههای اجتماعی برای پاسخ به جنبش حماس دارد.
بن یاکوب، تحلیلگر صهیونیست گفت: از زمان جنگ، حماس شبکه تبلیغات گستردهای را مدیریت میکند که اسرائیل را غافلگیر کردهاست و اسرائیل آماده مقابله با آن نیست. جنبش حماس همچنین کانالی را از طریق تلگرام که میلیونها فالوور دارد به عنوان یک شبکه تقریبا رسمی برای انتشار تبلیغات و اطلاعات استفاده میکند.
منابع اسرائیلی اعلام کردند: کسانی که در روند خرید سیستمهای هوش مصنوعی شرکت کردهاند معتقدند وزارت خارجه و دستگاه رسانه داخلی راهکارهای مناسبی را برای نیازهای نهادهای امنیتی و نظامی ارائه نکردهاند. همچنین قدرت دفتر سخنگوی ارتش اسرائیل برای پاسخ فعال به تبلیغات بیپایان جنبش حماس محدود است.
بن یاکوب گفت: اسرائیل هفت اکتبر غافلگیر شد و به هیچ وجه آماده نبود.
هاآرتص نوشت: شک و تردیدهای روز افزون در اسناد و استدلالهای سخنگوی ارتش اسرائیل باعث شده تا هرگونه تلاش رسمی اسرائیل برای پاسخ به تبلیغات جنبش حماس تاثیر عکس داشته باشد. آنچه اتفاق میافتد جنگی درباره مشروعیت خود اسرائیل است. از این نظر حماس پیروز شدهاست. دستگاههای امنیتی و اتاق عملیات غیرنظامی درک کردهاند که اسرائیل روش فعالی را برای جنگ در عرصه نبرد آگاهی ندارد و شکست باعث میشود فعالیت برای ارتش اسرائیل در میدان دشوار شود. دامنه اطلاعاتی که گروههای حامی فلسطین در شبکه تلگرام منتشر میکنند بسیار گسترده است. اسرائیل با دشواریهایی در مهار کردن موج حمایت بینالمللی از حماس مواجه است. همچنین در اراضی اشغالی معتقدند که جنگ روانی حماس از جمله انتشار صحنههای سربازان اسرائیلی باعث پایین آمدن روحیه ارتش میشود.
این روزنامه نوشت بعد از اینکه مشخص شد که رسانههای رژیم صهیونیستی در نبرد تأثیر گذاشتن بر افکار عمومی جهانی شکست خوردهاند مسابقه استفاده از منابع دیجیتال برای انتشار اطلاعات و محتوا را شروع کردند. ویدیوها و تصاویر گرفته شده توسط سربازان رژیم صهیونیستی در غزه از طریق کانالهای غیر رسمی در تلگرام منتشر شد. همچنین بخش تأثیرگذاری بر افکار عمومی در شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی که مسؤول عملیات جنگ روانی علیه فلسطین است اداره کانالی را به زبان عربی برای منتشر کردن تصاویر اجساد فسطینیها شروع کرد تا نشان بدهد که چه کاری با فلسطینیها میکند.
بعد از اینکه مسؤولان رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیدند که باید پاسخ گستردهای علیه تبلیغات حماس بدهند یک انجمن رسانه با مشارکت وزارت خارجه و وارتخانههای دیگر و شرکتهای تکنولوژی، صاحبان طرحهای مدنی، سازمانهای یهودی، هیئتهای امنیتی مثل ارتش، شاباک و شورای امنیت داخلی تشکیل شد و این انجمن هر هفته جلسهای را برای هماهنگی اهداف برگزار میکند.
هاآرتص نوشت: اسرائیل تصمیم گرفت تا به جای ارتقای تکنولوژیهای خود به صورت مستقل به تکنولوژیهای موجود در بازار دست یابد. برای همین تعدادی از ابزارهای غیرنظامی را خریداری کرد که برای حملات سیاسی و تجاری ارتقا یافتهاند که از جمله آنها سامانههایی است که قادر به باز کردن خودکار وبگاهها و تولید محتوای مناسب و سامانه نظارتی و سامانههای دیگر است. رژیم صهیونیستی با این اقدامات به دنبال ایجاد حمایت بینالمللی در چارچوب تحقق اهداف خود است.
منابع اسرائیلی اعلام کردند نهاد امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی خطر دستیابی به این تکنولوژی را درک میکنند. گزارشهای رژیم صهیونیستی حاکی از این است که یک هیئت امنیتی مهم قرار بود این مساله را مدیریت کند اما مخالفت و ابراز نگرانی کرد که ممکن است از این سامانه برای اهداف سیاسی داخلی در اسرائیل استفاده شود.
هاآرتص نوشت: قرار بود یک هیئت دولتی اسرائیلی اداره این سامانه را به جای یک هیئت امنیتی در دست بگیرد. در حال حاضر کمپین نخست از طریق اینترنت با زبان خارجی راه اندازی شدهاست و هدف از آن مبارزه با یهود ستیزی است. به گفته منابع هنوز مشخص نیست که چه مرکزی در اسرائیل نظارت بر فعالیت این سامانه را بر عهده خواهد داشت و بعد از پایان جنگ چه اتفاقی برای منابع دیجیتالی که خریداری شدهاست، خواهد افتاد.
یک منبع آگاه اعلام کرد: تأثیر گذاشتن بر افکار عمومی جهانی به یک موضوع استراتژیک تبدیل شدهاست. اسرائیل باید قبلا این را درک میکرد اما نه مسؤولان سیاسی و نه ارتش آن را درک نکرده بودند. اسرائیل هیچگاه به این جبهه به عنوان یک جنگ واقعی نگاه نکرد. به نظر میرسد که اسرائیل اینترنت را در هفت اکتبر؛ روز عملیات طوفان الاقصی کشف کرد.
انتهای پیام
نظرات