• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402102719200
  • خبرنگار : 71516

بلینکن: اگر غزه مجددا ویران شود کشورهای عربی در بازسازی آن شرکت نمی‌کنند

بلینکن: اگر غزه مجددا ویران شود کشورهای عربی در بازسازی آن شرکت نمی‌کنند

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد اگر غزه مجددا ویران شود کشورهای عربی در بازسازی آن شرکت نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: کشورهای عربی از جمله عربستان آماده اتخاذ اقدامات زیادی درباره روابطشان با اسرائیل هستند درحالی که قبلا آماده چنین اقداماتی نبودند.

وی در مصاحبه با CNBC در اجلاس اقتصادی داووس گفت: آن‌ها آماده دادن ضمانت‌ها و تعهدات امنیتی هستند که قبلا نمی‌توانستند این ضمانت‌ها را بدهند. آن‌ها همان اندازه به تشکیل کشور فلسطین اهمیت می‌دهند چراکه آن‌ها و همچنین ما نیز معتقدیم که تا زمانی که این مسئله حل نشود صلح و ثباتی وجود نخواهد داشت و اسرائیل نیز هیچ وقت طعم امنیت واقعی را نخواهد چشید.

بلینکن گفت: کشورهای عربی می‌گویند باید مساله فلسطین را حل کنید. آن‌ها می‌گویند ما در چیزی مداخله نمی‌کنیم. به عنوان مثال اگر غزه ظرف یک تا پنج سال آینده مجددا ویران شود و مجددا از ما خواسته شود در بازسازی آن شرکت کنیم شرکت نخواهیم کرد.

بلینکن طی نشست‌های اخیر خود در تل‌آویو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز بر این نکات تأکید کرد.

بلینکن در دیدار اخیر خود با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله بر موضع ثابت واشنگتن درباره تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل تأکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین برای اولین بار علنا اذعان کرد وزارت خارجه شکایت‌هایی را درباره تعامل دولت جو بایدن با جنگ غزه دریافت می‌کند.

وی گفت: ما افرادی در وزارت خارجه داریم که سؤالاتی را مطرح می‌کنند، از نگرانی‌هایشان و انتقاداتشان از سیاست‌های آمریکا درباره اسرائیل می‌گویند. ما کانال مخالفانی داریم که به هر فردی در وزارتخانه اجازه می‌دهد نگرانی‌های خود را بیان کند. من همه را می‌خوانم.

پیشتر شبکه سی ان ان اعلام کرده بود کارمندان دولت آمریکا از سیاست این دولت در قبال جنگ غزه با افزایش کشته شدن غیرنظامیان ناخرسند هستند. یک مسؤول وزارت خارجه در اعتراض به این مساله استعفا کرده است.

آنتونی بلینکن تأکید کرد: باید یک قدرت فلسطینی قابل بازسازی و اصلاح وجود داشته باشد. بدون به رسمیت شناختن کشور فلسطین، هیچ اتحاد و یکپارچگی وجود نخواهد داشت. باید یک قدرت فلسطینی ایجاد شود که بتواند به مردمش توجه کند. قدرت فلسطینی که مورد حمایت اسرائیل نباشد نمی‌تواند شراکت بین دو طرف را محقق کند. چالش کنونی درباره میزان آمادگی جامعه اسرائیل برای همکاری جهت تحقق چشم‌انداز جدیدی با منطقه و ملت‌های آن است.

بلینکن گفت: کشورهای عربی و اسلامی هستند که برای اولین بار تمایل خود را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل و به رسمیت شناختن آن اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha