سیدعادل عربی در نشست ایسنا با موضوع «بررسی وضعیت کیفیت هوای استان همدان» به مناسبت هفته هوای پاک، با بیان اینکه علاوه بر اصل ۵۰ قانون اساسی و سیاستهای کلی محیط زیست، قانون هوای پاک به طور مستقیم به موضوع هوا اشاره دارد و یکی از قوانین مترقی محیط زیستی در حوزه هوا به شمار میآید، اظهار کرد: خوشبختانه امسال در مقایسه با سنوات گذشته آلودگی هوای فصل سرد استان به ویژه در شهر همدان کمتر شده و شاید علتش گرمتر شدن هوا به نسبت سالهای گذشته بوده و همین امر پدیده وارونگی دما و به دنبال آن حبس و انباشت آلایندهها را کمدوام کرده است.
وی با بیان اینکه امسال به علت گرمی هوا، اگر آلودگی و وارونگی دما هم اتفاق بیفتد تا ساعت ۱۰- ۱۱ صبح بیشتر دوام نمیآورد و از بین میرود، خاطرنشان کرد: در سالجاری میانگین ۲۴ ساعت آلودگی هوا به ویژه در شهر همدان خیلی کمتر از سال قبل بوده به طوری که طی سال ۱۴۰۲، چهار روز ناسالم برای گروههای حساس ناشی از فصل سرد از آذرماه تاکنون ثبت شده است.
طی سال ۱۴۰۲، چهار روز ناسالم برای گروههای حساس ناشی از فصل سرد از آذرماه تاکنون ثبت شده است
عربی با اشاره به تأثیر طرح زوج و فرد در کاهش آلودگی هوای شهر همدان مطرح کرد: این طرح هر چند به صورت ناقص در حال اجراست و امکان اجرای کاملتر این طرح در سطح شهر همدان وجود داشت، علاوه بر روانسازی ترافیک، حتماً در بحث کاهش آلودگی هوا هم مؤثر بوده است.
وی در ادامه درباره روی کاغذ ماندن قانون هوای پاک اینگونه اظهارنظر کرد: خلاصه آسیبشناسی انجام شده توسط محیط زیست درباره قانون هوای پاک این است که عمده موادی که در قانون هست و اجرا نمیشود، علتش کمبود اعتبارت و مسائل اقتصادی است. یکی از محورهای اجرا نشده قانون یا ضعف در اجرا، موضوع جایگزینی خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده است که به علت کمبود اعتبار و لزوم تأمین تسهیلات بانکی به درستی و کامل انجام نگرفت.
عربی ادامه داد: موضوع بعدی، بحث استانداردسازی سوخت است که مهمترین علت در آلودگی هوای شهرها نوع سوخت چه بنزین و چه نفتگاز میتواند باشد همچنین در بحث نیروگاههای تجدیدپذیر که در قانون آمده، وزارت نیرو مکلف است نسبت به توسعه، تولید و عرضه انرژیهای تجدیدپذیر و پاک بهینه بهنحوی اقدام کند که حداقل ۳۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز برق کشور از انرژیهای تجدیدپذیر تأمین شود و توسعه ناوگان حملونقل عمومی نیز در این قانون دیده شده که متأسفانه این مسائل پیشرفت خوبی نداشته است.
معاون محیط زیست انسانی ادارهکل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در حوزه تثبت کانونهای مولد گردوغبار داخلی و ایجاد کمربندی سبز شهرها و روستاها پیشرفت خوبی حاصل نشده اما از سال گذشته شروع خوبی در بحث کمربندی سبز با طرح سازمان جنگلها و مراتع که کاشت حدود یک میلیارد درخت است، داشتهایم و سه دستگاه شهرداری، شرکت آب منطقهای و سازمان جهادکشاورزی در این طرح مسئولیت مهمی دارند و آب مورد نیاز این طرح نیز باید از محل پساب تصفیهخانهها تأمین شود.
وی با تأکید بر اینکه فعلاً کمربندی سبز مناسب و چشمگیری ایجاد نشده است اما طرح فوق شروع خوبی محسوب میشود، یادآور شد: بحث جایگزینی خودروها و موتورسیکلتها فرسوده نیز اگر نگوییم صفر اما نزدیک به صفر بوده است. هر چند در قانون ماده ۸، سن فرسودگی خودروها اصلاح و مهلتی برای تحقق این امر داده شد اما هنوز هم در بحث جایگزینی وضعیت خوبی نداریم و با خودروهای فرسوده دارای مشکل احتراق ناقص مواجه هستیم که قاعدتاً با ایجاد دود و انتشار گازهای آلاینده سهم بسزایی در بحث آلودگی هوای شهرها به ویژه کلانشهرها دارند.
عربی با بیان اینکه متأسفانه در بحث استانداردسازی سوخت هم به اندازه کافی سوخت بنزین یورو در شهرها توزیع نشد و اولویت با شهرهای آلوده و کلانشهرهایی چون تهران، تبریز، اصفهان، اراک و اهواز است، اظهار کرد: اگر تحقق این امر برای تمام شهرها میسر بود، خیلی در بحث کاهش آلودگی هوا مؤثر میبود.
تا آنجا که اطلاع دارم عملاً در استان همدان هیچ سوخت یورویی توزیع نمیشود
وی اضافه کرد: تا آنجا که اطلاع دارم عملاً در استان همدان هیچ سوخت یورویی توزیع نمیشود اما حسب اعلام مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی، این شرکت ذخیرهای برای ایامی که ممکن است هوا خیلی آلوده باشد، دارد تا در برخی از جایگاههای شهر همدان توزیع و کمکی به کاهش آلودگی هوا کند.
وی درباره راهکارهای کنترل و کاهش آلودگیها اعلام کرد: پاسخ این سوال یک کلمه نیست بلکه مجموعه عواملی است که در حوزه آلودگی هوا باید اقدام شود؛ به عنوان مثال در شهر همدان آلودگی هوا در فصول سرد سال اتفاق میافتد که قابل مدیریت است چرا که عاملش به طور مستقیم انسان است. سادهترین راهکار، اجرای طرح زوج و فرد بود که میتواند باکیفیتتر و بهتر پیاده شود بنابراین پیشنهاد میکنم دامنه این محدوده بیشتر شود تا روانسازی ترافیک در شریانها و خیابانهای اصلی شهر صورت گیرد و در کنار مباحث مدیریتی، برخورد در حوزه نحوه ورود و خروج خودروها انجام و شناسایی منابع آلاینده و خودروهای دودزا با جدیت بیشتری پیگیری شود.
عربی اضافه کرد: ماده ۶ قانون هوای پاک هم در چند تبصره مفصل به موضوع معاینه فنی اشاره کرده که در حال حاضر صرفاً با زحمات شبانهروزی پرسنل پلیس راهور به صورت دستی و سنتی اعمال میشود در ضمن نباید نقش معاینه فنی را نادیده بگیریم که متأسفانه نادیده گرفته شده است که با هوشمندسازی و راهاندازی دوربینهای متصل به سامانه «سیمفا» بسیاری از نواقص رفع و طرح تکمیلتر شده و با کیفیت پیش میرود.
باید محدودیتهای نوعی را هم در طرح زوج و فرد اجرا و اعمال کنیم، یعنی اجازه تردد بعضی خودروها را در خیابانهای سطح شهر ندهیم
وی با تأکید بر اینکه محدودیتهای زمانی و مکانی در طرح زوج و فرد دیده شده اما باید محدودیتهای نوعی را هم اجرا و اعمال کنیم، یعنی اجازه تردد بعضی خودروها را در خیابانهای سطح شهر ندهیم، یادآور شد: در حوزه منابع ثابت هم خیلی کارها میشود انجام داد که عمده وظایف بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و تحریم اینجا خیلی اثر گذاشته است؛ به عنوان مثال در بخشی از قانون به پایش آنلاین صنایع اشاره شده یعنی بتوانیم پشت میز وضعیت آلایندگی صنایع را به صورت لحظهای و برخط رصد کنیم اما عمده تجهیزات سیستم پایش خارجی است و امکان وارد کردنش به کشور سخت و خیلی گران است.
معاون محیط زیست انسانی ادارهکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه باید برای مبحث ناترازی انرژی -برق و گاز- در کشور فکری کرد، گفت: سهم استان همدان در تولید انرژی تجدیدپذیر ۴۸.۹ مگاوات معادل ۱۱ درصد کشور است که با هدفگذاری امسال ۱۲۵ مگاوات هم به این عدد اضافه خواهد شد.
وی اضافه کرد: همدان از نظر زاویه تابش جزو استانهای خوب است، اراضی کم نداریم و میتوانیم با استقرار نیروگاههای خورشیدی و فتوسلها علاوه بر جذب و تولید انرژی، خاک را هم حفاظت کنیم؛ یعنی اگر ما بتوانیم با یک طرح هوشمندانه همین فتوسلها و نیروگاههای خورشیدی را در دشتهایی که منشأ گردوغبار در استان هستند و مساحتشان در حدود ۴۸ هزار و ۸۰۰ هکتار است، مستقر کنیم هم خاک حفظ شده و هم باعث کاهش انتشار گردوغبار میشود و هم انرژی تولید خواهد شد.
وی مطرح کرد: راهحل ساده و مشخص است اما همتی میطلبد که به سمت انرژیهای تجدیدپذیر برویم و از این ناترازی انرژی خارج شویم. قاعدتاً میتوانیم خودروهای برقی را گسترش دهیم اما کارشناسان نقدی به این موضوع میآوردند که اگر خودروهای برقی را افزایش دهیم، برق از کجا بیاوریم؟ در این صورت باید به نیروگاهها فشار بیاوریم که مازوتسوزی کنند و برق تولید شود که خودروها را شارژ کنیم؟ این موارد همه سلسلهوار بهم متصل هستند.
عربی درباره وضعیت هوای استان همدان طی سالجاری اظهار کرد: تا ۱۹ دیماه سالجاری ۸۰ روز پاک، ۱۹۵ روز قابل قبول، ۱۸۷ روز ناسالم برای گروههای حساس که ۱۴ روز مربوط به بحث گردوغبار بوده، یک روز ناسالم برای همه گروهها که در حوزه گردوغبار بوده و یک روز خطرناک که در حوزه گردوغبار بوده، در شهر همدان داشتیم.
وی با بیان اینکه در شهر ملایر نیز ۷۲ روز پاک، ۲۰۴ روز قابل قبول، ۱۵ روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز ناسالم به ثبت رسیده است، افزود: در شهر نهاوند ۲۶ روز هوای پاک، ۲۱۲ روز قابل قبول، ۵۲ روز ناسالم برای گروههای حساس و چهار روز ناسالم، در اسدآباد ۴۷ روز پاک، ۲۳۳ روز قابل قبول، ۱۱ روز ناسالم برای گروههای حساس و سه روز ناسالم و در کبودراهنگ ۹۰ روز هوای پاک، ۱۷۸ روز قابل قبول، ۱۲ روز ناسالم برای گروههای حساس و شش روز هوای ناسالم داشتهایم.
عربی تعداد صنایع آلاینده شناسایی شده در فصل پاییز را ۱۹ مورد برشمرد که از این تعداد هشت موردش مربوط به هواست، یادآور شد: ۲۱ مورد از صنایع هم کاندیدای صنایع سبز شدند که سه مورد برگزیده کشوری بودند.
وی مشکلات موجود در شهرک صنعتی بهار را هم مصداق آلودگی هوا دانست و گفت: آلودگی صوت، بو و اشعه هم در قانون پیشبینی شده و اقداماتی هم در این راستا صورت گرفته است به طوری که به تازگی در زمینه تشعشع و امواج کارگروهی تشکیل شده و روی این موضوع کار میشود.
رئیس اداره ارزیابی زیستمحیطی ادارهکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: قانون هوای پاک توسط دستگاههای نظارتی و قضایی به شدت در استان پیگیری میشود و تکالیف و وظایف دستگاهها در کارگروههای استانی مورد بررسی قرار میگیرد و کمکاری به دستگاههای مربوطه اطلاعرسانی میشود.
رضا عبداللهی به آسیبشناسی قانون هوای پاک توسط سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: این آسیبشناسی برای بررسی نواقص و مشکلات قانون فوق انجام شده و برای دستگاههای نظارتی ارسال شده و امیدواریم با پیگیریهای لازم موارد بر زمین مانده انجام و مشکلات برطرف شود.
در جانمایی مسکن ملی و نیز بازنگری طرحهای جامع و هادی، از گسترش شهرها و روستاها به سمت واحدها، نواحی و شهرکهای صنعتی خودداری شود
وی به بحث تأثیرات آلودگی هوا بر گسترش شهرها و روستاها اشاره و مطرح کرد: در جانمایی مسکن ملی و نیز بازنگری طرحهای جامع و هادی شهرها و روستاها، درخواست ما از ارگانهای ذیربط این است که از گسترش شهرها و روستاها به سمت واحدها، نواحی و شهرکهای صنعتی خودداری کنند چرا که خواه ناخواه، آلودگی هوا و بوی نامطبوع در این موارد بر بحثهای روانی و سلامت ساکنان کاربریهای جدید مسکونی تأثیر میگذارد.
انتهای پیام
نظرات