• سه‌شنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402102618417
  • خبرنگار : 71129

معاون سابق رئیس جمهور اوکراین: زلنسکی توافق قابل قبول صلح با روسیه را نپذیرفت

معاون سابق رئیس جمهور اوکراین: زلنسکی توافق قابل قبول صلح با روسیه را نپذیرفت
معاون سابق زلنسکی

معاون سابق زلنسکی در مصاحبه‌ای گفت اوکراین فرصت برقراری صلح را در مذاکرات ۲۰۲۲ استانبول داشت اما بعضی چیزها یا بعضی افراد نظر رئیس جمهوری اوکراین را تغییر دادند.

به گزارش ایسنا، "الکسی آرستوویچ" معاون سابق ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای با سردبیر یک خبرنامه انگلیسی به نام " UnHerd" گفت که نظر رئیس جمهوری اوکراین را یکسری مسائل یا برخی افراد درباره توافق صلح ۲۰۲۲ در ترکیه عوض کردند.

این گفته‌ها یک سال پس از آن مطرح شده که آرستوویچ دولت اوکراین را ترک کرد و از آن زمان در آمریکا به سر می‌برد.

وی افزود، کی‌یف می‌خواست او را به اتهام یکسری مسائل سیاسی دستگیر کند.

آرستووچ ادامه داد: روند استانبول را به یاد دارم و این قابل قبولترین و بهترین توافقی بود که می‌شد داشته باشیم. هیات اوکراینی شرکت کننده در این نشست پس از بازگشت به کشور باور داشتند که توافقی انجام شده است.

به گفته معاون سابق زلنسکی، زمانی که رئیس جمهوری اوکراین مذاکرات را لغو کرد، پروتکل‌ها ۹۰ درصد برای دیدار مستقیم بین او و ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه آماده شده بودند.

رد مذاکرات توسط زلنسکی به طور گسترده به "قتل عام بوچا" نسبت داده می‌شود که اوکراین، روسیه را به آن متهم کرد، اما آرستوویچ گفته نمی‌داند این مسائل با هم مرتبط باشند یا خیر.

معاون سابق زلنسکی در ادامه گفت: چیزی کاملا نظر زلنسکی را تغییر داد و مورخین باید پاسخی برای آنچه اتفاق افتاده است، بیابند.

این مقام سابق دولت کی‌یف ادامه داد: افراد بسیاری گفتند که بوریس جانسون، نخست وزیر سابق انگلیس بود که به کی‌یف آمد و این روند مذاکرات را با روسیه متوقف کرد. دقیقا نمی‌دانم آیا این حرف‌ها درست است یا خیر. او به کی‌یف آمد اما کسی نمی‌داند که دقیقا درباره چه مسائلی با زلنسکی صحبت کرد.

نقش جانسون در توقف مذاکرات صلح استانبول اوایل مه ۲۰۲۲ در خبرنامه Ukrainska Pravda منتشر شد. به نوشته این خبرنامه، نخست وزیر سابق انگلیس با دو پیام شفاف و واضح به کی‌یف آمد که پوتین یک جنایتکار جنگی است که نباید با او مذاکره کرد و حتی اگر اوکراین آماده امضای یک نوعی از توافق با روسیه باشد، غرب خواهان این روند نیست.

در این میان، "دیوید آراخامیان" رهبر حزب زلنسکی در پارلمان اوکراین مساله سفر جانسون را به کی‌یف در مصاحبه نوامبر گذشته میلادی خود مطرح کرد و پیام جانسون را اینطور بیان کرد که او به اوکراینی‌ها گفته "بیایید به جنگیدن ادامه بدهیم."

جانسون در نهایت به این اظهارات همین اواخر واکنش نشان داد و گفت، تنها به زلنسکی گفته که انگلیس به صورت کامل از اوکراین حمایت می‌کند و هرگونه توافق احتمالی بین کی‌یف و مسکو بسیار زشت خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد که به کسی برای انجام کاری دستوری نداده است.

به گفته آرستوویچ، درگیری بین اوکراین و روسیه اکنون فراتر از اینهاست و غرب جمعی را علیه جنوب جهانی قرار داده است.

وی همچنین اعلام کرد ناتو باید با روسیه درباره اینکه چه چیزی برای تضمین عدم استفاده از نیروی نظامی در اروپا برای تصمیم گیری در مورد مسائل سیاسی لازم است، گفت‌وگو کند.

این مقام مسئول سابق دولت کی‌یف خاطرنشان کرد: ما باید برای یک سیستم امنیتی کاملا جدید برای اروپا و مسئول دانستن تمامی طرف‌های این مشکل مذاکره کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha