به گزارش ایسنا، رسول محمدقلی با بیان اینکه در تمام دوران فعالیتهای نخبگانی، استعدادهای مهارتی، مدیریتی، ادبی و هنری مورد غفلت قرار گرفتهاند، افزود: تا به امروز تنها تعداد محدودی در حوزه ادبی شناسایی شدند، درحالیکه کشور به هنرمند جریانساز، ادیب گفتمانساز و صنعتگر کارآفرین و ثروتآفرین نیز نیاز دارد. این موارد نشاندهنده خلأ بزرگ در فرایندها است.
وی تاکید کرد: در بانک اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان در تمام این سالها، فقط ۶۲ هزار نفر به عنوان دانشجوی مستعد برتر شناسایی شدهاند و متاسفانه انطباقی بین جمعیت کشور و استعدادهای شناسایی شده وجود ندارد؛ چراکه بسیاری از استعدادهای کشور در این فرایندها شرکت نکرده و از آنها غفلت شده است.
محمدقلی گفت: این آفت به دلیل این است که فعالیتهای بنیاد عمدتاً تقاضامحور بوده است و اگر فرد مستعد برتر تقاضایی نداشته باشد، مورد شناسایی قرار نمیگرفته است. همه این موارد نشان میدهد سازوکارهای شناسایی و حمایت از نخبگان و مستعدان باید اصلاح شود.
وی با اشاره به لزوم افزایش مهارتهای فردی مستعدان برتر حوزه دانشجویی، گفت: مستعد برتر نباید دچار رشد تک بعدی و کاریکاتوری شود، چراکه برای تبدیل شدن به فرد اثرگذار، وی باید علاوه بر حوزههای تخصصی و پژوهشی، مهارتهای فردی و اجتماعی بالایی نیز داشته باشد. متاسفانه در این بخش چالشهای زیادی در فضای نخبگانی کشور وجود دارد و همین فقدان مهارتهای فردی سبب شده در اغلب موارد به جای اینکه نخبگان تصمیم بگیرند، دیگران برای نخبگان تصمیم بگیرند و در نتیجه نخبگان نتوانند جریانسازی کنند.
معاون مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به طرح مسیر نخبگی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در طرح مسیر نخبگی فرد مستعد برتر با یک برنامه مشخص و منعطف زیر نظر یک استاد امین، مسیر نخبگی خود را ذیل یک هسته علمی و فرهنگی طی میکند تا هم به اثرگذاری بالا برسد و هم به توانمندی لازم برای حل مسائل کشور دست یابد. بنیاد ملی نخبگان باور دارد رسیدن فرد به این نقطه نهتنها میل مهاجرت را در او کاهش میدهد؛ بلکه میل به اثربخشی در حل مسائل کشور را نیز در فرد افزایش خواهد داد.
محمدقلی اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از مستعدان برتر در مهارتهایی مانند فن مذاکره و کار گروهی و موارد مرتبط با حوزه عملیاتی دچار چالش هستند که تلاش میشود در مسیر نخبگی و با راهبری یک استاد امین که علاوه بر حوزه تخصصی، در ابعاد فرهنگی نیز شخصی سرآمد است، در قالب کارگاهها بازدیدها و نشستهای مختلف و متنوع به این توانمندیها نایل شوند.
به نقل از پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان، وی گفت: بنیاد ملی نخبگان نیز از این برنامهها حمایت میکند تا دانشجو در پایان دوران تحصیل ضمن حفظ تراز تحصیلی نخبگانی خود افق حرفهای از زمینه اثرگذاری ترسیم کرده باشد. نیل به این هدف نیازمند گسترش ارتباطات، آگاهی از چالشها و نیازهای کشور و همچنین توانمندی فعالیت در زمینههای بینرشتهای و صد البته برخورداری از انگیزه و امید است.
انتهای پیام
نظرات