به گزارش ایسنا، احمد وحیدی روز شنبه - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - در همایش روابط عمومی استانداریها و سازمانهای تابعه وزارت کشور افزود: در دنیایی به سر می بریم که هم اطلاع رسانی و هم چگونگی روایت از موضوعات، بخش زیادی از فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی را به خود اختصاص داده است.نقش روابط عمومیها متناسب با تغییر شرایط، تاثیر اطلاع رسانی و چگونگی ادارکسازی درست، با توجه به تغییر سطح مداوم دشمن که به دنبال اشغال ذهن ها و جنگ شناختی است، اهمیت بسیاری دارد.
وزیر کشور با بیان اینکه «جنگ شناختی بر بستر اطلاع رسانی و خبر انجام میشود» ادامه داد: بستهای ارائه میدهند که گاهی یک امر پسندیده، به یک مساله نکوهیده تبدیل شود. مبارزه جمهوری اسلامی ایران با فساد از مسایل پسندیده است اما رسانههای معاند به گونهای دیگر روایتسازی می کنند و با آن، نظام را مورد هجمه قرار میدهند.
وی، روابط عمومی را دانشی توصیف کرد که با مردم شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی، ادبیات و علم ارتباطات در ارتباط است، گفت: این علم در کنار خلاقیت و ابتکار، فضای مناسبی را برای مخاطب ایجاد می کند تا واقعیات را دریابد. از سوی دیگر، روابط عمومی فضای واقعی جامعه را به مدیران و مسئولان منعکس می سازد و یک جریان دو جانبه است.
وی با بیان اینکه «برخی می خواهند دولت را وارد حاشیهسازی کنند و قوای کشور را از مسیر اصلی خود که مسیر پیشرفت کشور است، دور سازند»، اظهار کرد: این ها باعث اتلاف انرژی هایی می شود که میتواند مردم را امیدوار کند.
وزیر کشور یادآور شد: دولت در بخش اقتصادی، عمکرد بسیار خوبی داشته است، برخی طرح ها که ۱۵ تا ۲۰ سال معطل مانده بود، در حال اتمام یا در این دولت به اتمام رسیده است. نرخ رشد اقتصادی کشور حد مطلوبی داشته است اما این اخبار خوب در لابه لای مسایل حاشیهای گم می شود. اینجا هنر روابط عمومی است که باید این خدمات را به مردم بگوید، مسئولیت روابط عمومی به خصوص در این شرایط سنگین است چرا که دشمن به دنبال آن است تا اتفاقات مثبت بیان نشود و به شدت روی این موضوع فعالیت دارد.
وی بر آگاهی سریع روابط عمومی از موضوعات و مسایل و انتقال روایت صحیح به دیگران تاکید کرد و افزود: ما به هیچ وجه به دنبال بیان غیر واقعی مسایل نیستیم، اگر در جایی ضعفی وجود دارد، بیان می کنیم و به دنبال راه حلی برای آن خواهیم بود. مدیریت خوب اطلاع رسانی به معنای خبر نرساندن نیست، بلکه در حد اندازه و ارزش آن، اطلاع رسانی شدن است. دیده می شود گاهی یک مساله کوچک در رسانه ای به یک مساله ملی تبدیل می شود و بعد هم به آن ضریب می دهند در حالیکه باید هر خبر به اندازه اهمیت و تاثیر آن، بیان شود.
وی همچنین از روابط عمومی ها خواست تا با ایجاد فضای لازم، از ظرفیت اقشار، گروه ها و جریان های مختلف برای پیشرفت استان استفاده شود و تاکید کرد: ایجاد فضای غیرواقعی به نفع کسی نیست.
وحیدی درباره نقش روابط عمومی ها در مساله انتخابات هم گفت: دشمن تلاش دارد مشارکت به حداقل ممکن تقلیل یابد. کسانی که ادعای دموکراسی و طرفداری از آن را دارند که البته دروغ می گویند، تبلیغ عدم مشارکت میکنند. این یک تضاد آشکار است. مگر مردم سالاری بدون حضور مردم شکل میگیرد؟ از طرفی داعیه طرفداری مردم سالاری دارند و از سوی دیگر از تحریم انتخابات دم می زنند.
وی با یادآوری اینکه «بیش از ۱۱ هزار نفر در انتخابات به عنوان داوطلب حضور دارند»، گفت: صرف داشتن برچسب اصولگرا یا اصلاح طلب به معنای حضور همه سلایق در انتخابات نیست، بلکه برنامههای داوطلبان اهمیت دارد و افراد مستقل زیادی هم هستند که از جایگاه و منزلت برخوردارند و در این انتخابات ثبت نام کردهاند.
وی یکی از وظایف قطعی روابط عمومی ها را هماهنگی با استانداران برای ایجاد زمینه های مشارکت مردم در انتخابات برشمرد و تصریح کرد: شناسایی امکانات دولتی در هماهنگی با استانداران که بتواند به صورت عادلانه و مساوی در اختیار داوطلبان قرار گیرد، از وظایف روابط عمومیهای استانداریها است. هماهنگی با صدا و سیما برای اختصاص ظرفیت تبلیغاتی به داوطلبان هم دیگر مسئولیت شما است. این کار هم از وامدار شدن داوطلبان جلوگیری می کند و هم فضا را برای کسانی که از امکانات مالی برخوردار نیستند، فراهم میسازد. این اقدام که در قانون جدید انتخابات آمده است، تاثیر پول بر انتخابات را در تبلیغ داوطلبان به حداقل می رساند.
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان در ۱۱ اسفندماه امسال برگزار می شود.
انتهای پیام
نظرات