• چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402102015013
  • خبرنگار : 71592

بیانیه اجلاس سران اردن، مصر و فلسطین: مخالفت با کوچ اجباری و اعمال فشار برای توقف جنگ غزه

سران اردن، مصر و فلسطین شامگاه چهارشنبه در نشست سه جانبه در شهر العقبه اردن بر ضرورت ادامه فشار برای توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، «عبدالله دوم» پادشاه اردن، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست سه جانبه با صدور بیانیه‌ای بر لزوم مقابله با طرح‌های کوچ اجباری مردم فلسطین تاکید کردند.

این رهبران در بیانیه خود نسبت به ایجاد مناطق امن در غزه هشدار داده و بر لزوم فراهم کردن بستر بازگشت مردم فلسطین به خانه‌های خود تاکید کردند.

سران اردن، مصر و فلسطین تلاش رژیم صهیونیستی برای نابودی فلسطین و جدایی نوار غزه و کرانه باختری را که امتداد کشور فلسطین است، رد کردند.

در این بیانیه آمده است باید برای توقف جنگ غزه فشارها علیه رژیم صهیونیستی ادامه یابد و جامعه جهانی تلاش‌های این رژیم برای کوچ اجباری مردم فلسطین را محکوم و با آن مقابله کند.

در ادامه این بیانیه آمده است باید برای پیدا کردن یک چشم‌انداز سیاسی برای مساله فلسطین با هدف دستیابی به صلح عادلانه و جامع تلاش شود.

سه مقام هشدار دادند اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری تنش در منطقه را افزایش داده و ممکن است به خارج شدن اوضاع از کنترل منجر شود. آنها نسبت به هرگونه تنشی که ممکن است جنگ غزه را گسترش داده و مانع از تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه شود، هشدار دادند.

سران اردن، مصر و فلسطین در ادامه بیانیه خود اعلام کردند کمک‌های انسانی انتقالی به نوار غزه برای حفاظت از این منطقه در برابر فاجعه کافی نیست‌. آنچه در غزه اتفاق می‌افتد مستلزم اتخاذ موضع قاطع جامعه بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس است. آتش بس در غزه ضامن تنش زدایی در منطقه است.

سران کشورهای مذکور همچنین هرگونه طرحی برای جدایی نوار غزه از کرانه باختری را رد کردند.

آنها تاکید کردند باید تلاش مشترک کشورهای عربی و کشورهای بانفوذ برای اجرای راهکار تشکیل دو دولت براساس مشروعیت بین‌المللی ادامه یابد.

در همین راستا، «احمد فهمی»، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری مصر اعلام کرد این اجلاس در شرایط حساس منطقه عربی برگزار می‌شود و رئیس جمهور مایل بود مواضع خود را با سران اردن و فلسطین هماهنگ کند تا سه طرف در موضع‌گیری‌ها متحد باشند به گونه‌ای که امنیت و ثبات مردم منطقه را حفظ کند.

وی افزود السیسی در این نشست تلاش‌های مصر درباره گفتگو با همه طرف‌ها جهت برقراری آتش‌بس فوری در غزه را مطرح کرد و اینکه مصر خواهان ارائه، هماهنگی و انتقال کمک‌های فوری به مردم غزه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha