به گزارش ایسنا، مصرف بنزین در کشور به رقم نگران کننده ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده که تا ۱۲۵ میلیون لیتر در ایام پیک مصرف نیز افزایش مییابد. این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش در مصرف را نشان میدهد.
تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت فعال در کشور حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون دستگاه است که روزانه و به طور متوسط ۲۵ میلیون لیتر بیش از حد میانگین جهانی مصرف میکنند. آمارهای رسمی نشان میدهد که سالانه حدودا ۲ میلیون خودرو به تعداد خودروهای فعال در کشور اضافه میشود و این یعنی اضافه شدن ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف روزانه بنزین.
در واقع یکی از مهمترین دلایل بالا بودن مصرف بنزین در کشور، کیفیت پایین خودروهای داخلی است.
نورنیوز نوشت، علاوه بر این به دلیل فرسودگی ناوگان حمل نقل عمومی و مصرف بالای سوخت در این شبکه، بخش زیادی از سوخت تولیدی در پالایشگاههای کشور نیز در شبکه حمل و نقل عمومی زائل میشود.
بر اساس اعلام شرکت پخش فرآوردههای نفتی کشور بررسی تراکنش کارتهای سوخت نشان میدهد که مصرف سوخت خودروهای جدیدی نیز که در داخل کشور تولید میشود نیز بالاست و از اینرو حتی نوسازی ناوگان خودروهای عمومی و شخصی با جایگزینی خودروهایی که در حال حاضر با تکنولوژی قدیمی در کشور تولید میشوند هم کمکی به رفع مشکل مصرف بالای سوخت در کشور نخواهد کرد.
به گفته سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران پالایشگاههای ۱۰ گانه کشور برای تولید بنزین به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند و سوخت مورد نیاز کشور را تأمین میکنند.
سالاری نسب با اشاره به مصرف نامتعارف سوخت در کشور و زیان هنگفتی که از این رهگذر متوجه اقتصاد کشور میشود گفت: برای صرفه جویی در مصرف بنزین باید تنوع در سبد سوخت کشور ایجاد شود و این مهم بر کسی پوشیده نیست.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۳۵ میلیون لیتر ظرفیت CNG در کشور وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.
او افزود: میتوان با استفاده از ظرفیت سیانجی بخشی از ناترازی بنزین را برطرف کرد.
سالاری نسب با اشاره به ضرورت اجرای برنامههای ملی برای کاهش و بهینه سازی مصرف سوخت در کشور اظهار داشت : اگر قیمت جهانی هر لیتر بنزین را یک دلار در نظر بگیریم،خودروهای داخلی سالانه رقمی در حدود ۱۱ میلیارد دلار بیش از حد جهانی مصرف میکنند.
او خاطر نشان کرد: از طرفی، روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق میشود و از این دو مورد میتوان نتیجه گرفت که سالانه حجم زیادی از منابع ملی را بابت مصرف بی رویه و قاچاق بنزین از دست میدهیم.
کارشناسان معتقدند استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تولید خودروهای جدید در کنار وارد شدن خودروهای هیبریدی و الکتریکی به سبد محصولات کارخانجات داخلی، میتواند کشور را به سطح استاندارد جهانی در مصرف سوخت نزدیک کرده و تا ۵۰ درصد در رقم سوخت مصرفی خودروها و موتور سیکلتها کاهش ایجاد کند. بر این اساس میتوان انتظار داشت که مصرف روزانه بنزین حدود ۵۰ میلیون لیتر، کاهش یافته و درآمدی حدود ۱۸/۵ میلیارد دلار حاصل از صادرات بنزین نصیب کشور نماید.
علاوه بر این با توجه به تاثیر مستقیم مصرف بالای سوخت در خودروها وموتورسیکلتها در آلودگی هوای شهرها که هزینههای هنگفت مالی، اقتصادی و اجتماعی را به کشور تحمیل میکند ، رسیدن مصرف سوخت به حد استاندارد جهانی بر کاهش معضل آلودگی هوا نیز اثرات قابل توجهی خواهد داشت و هزینههای مترتب بر آن را نیز بشدت کاهش میدهد.
اجرای دقیق و مسئولانه قانون هوای پاک که در ۱۳۹۶/۴/۲۵ به تصویب رسید میتواند گام مهمی در مسیر اصلاح رویه اشتباه فعلی و صیانت از منابع ملی و همچنین سلامت شهروندان باشد.
انتهای پیام
نظرات