غلامرضا باغ شیرین شامگاه دوشنبه ۱۸ دی در نشست هم افزایی عملکرد دستگاه های متولی در راستای تحقق ماده 6 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان (مصوب 1399) افزود: یکی از راهبردهای لازم در این خصوص اتخاذ، تدابیر موثر دستگاه های حاکمیتی ذیل ماده 6 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان تلقی می گردد.
مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: حسب فصل دوم آیین نامه اجرایی ماده 6 این قانون، سازمان بهزیستی مکلف است تا اقدامات پیشگیرانه و حمایتی را در خصوص اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده با مشارکت و همکاری تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری سیاست گذاری و برنامه ریزی نماید.
وی افزود: مددکاران اجتماعی مراکز اورژانس اجتماعی، ضرورت دارد تا پس از شناسایی اطفال ونوجوانان در معرض آسیب یا بزه دیده، نسبت به تشکیل پرونده برای این گروه اقدام لازم را بعمل آورده و بر اساس قرائن و شواهد، میزان شدت خطر و نوع وضعیت مخاطره آمیز یا بزه دیده گی را تشخیص و فوریت مداخله را تعیین و اقدامات لازم را در سریع ترین زمان ممکن بعمل آورند.
باغ شیرین گفت: با توجه به شرایط موجود ضرورت دارد تا انواع حمایت های معیشتی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی به اطفال و نوجوانان و خانواده های ایشان در دهک های محروم و کم برخوردار ارائه گردد. متأسفانه یکی از چالش های جدی ارائه خدمات مطلوب در خصوص اطفال ونوجوانان در معرض آسیب، چه در حوزه های بهداشتی و چه ذیل سرفصل های تحصیلی و معیشتی، معضلات مترتب بر هویت استان می باشد. بدین معنا که طیف گسترده ای از اطفال ونوجوانان استان با چالشهای هویتی مواجه اند و بخش عمده ای از جمعیت استان را اتباع خارجی غیرمجاز یا آمایش شده و فاقدین شناسنامه مدعی تابعیت ایرانی تشکیل می دهند. لذا در این راستا ضرورت دارد سازمان ثبت احوال با همکاری اداره کل اتباع خارجی و امور مهاجرین، اسامی و نشانی اطفال ونوجوانان ایرانی فاقد هویت و غیر ایرانی را که به سن قانونی تحصیل رسیده اند، هر سال، سه ماه پیش از آغاز سال تحصیلی جدید به تفکیک مناطق شهری و روستایی به اداره کل آموزش و پروش اعلام نمایند تا از روند شکل گیری و تزاید پدیده کودکان بازمانده از تحصیل تا حد امکان اجتناب گردد.
باغ شیرین در انتها گفت: باید بپذیریم که روند و آمارهای مرتبط با کودکان کار و خیابان یا کودکان بزه دیده در معرض آسیب، بسیار گسترده تر از آمار های ثبت شده در مراکز حمایتی یا جامعه آماری دریافت خدمات می باشد، لذا ضرورت دارد تا با استفاده از ظرفیت مشارکت های مردمی بویژه احصاء گزارشات دیده بانان اجتماعی نسبت به شناسایی والدین بد سرپرست، کارفرمایان متخلف، نهادهای دارای مصادیق ترک فعل و سمن های فعال و کنشگران اجتماعی حوزه کودک و نوجوانان اقدام لازم به عمل آمده و برنامه ریزی و جامع محقق گردد.
انتهای پیام
نظرات