• شنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402101611651
  • خبرنگار : 71592

اتحادیه اروپا: غزه بخشی از کشور فلسطین باقی می‌ماند

اتحادیه اروپا: غزه بخشی از کشور فلسطین باقی می‌ماند

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز شنبه در سفر خود به بیروت تاکید کرد که هیچ کس در درگیری منطقه‌ای پیروز نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به لبنان سفر کرده است در نشست خبری مشترک با «عبدالله حبیب» وزیر خارجه لبنان با اشاره به تحولات خط آبی این کشور گفت «باید از بروز جنگ جلوگیری کرد و دیپلماسی می‌تواند برای یافتن بهترین راه حل تلاش کند».

وی تاکید کرد: باید از تشدید تنش منطقه‌ای ممانعت کرد، نباید لبنان به درگیری منطقه‌ای کشانده شود چرا که امروز این آخرین چیزی است که این کشور به آن نیاز دارد.

به نقل از خبرگزاری سما، بورل خطاب به رژیم صهیونیستی گفت «هیچ کس در درگیری منطقه‌ای پیروز نخواهد شد».

مقام اروپایی همچنین بر لزوم بازگشایی کانال‌های دیپلماسی تاکید کرد و گفت: جنگ بدترین گزینه است و جامعه جهانی باید برای ایجاد تغییر در خاورمیانه تلاش کند.

درباره تداوم حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بورل بر لزوم برقراری آتش بس دائمی، آزادی اسرا و اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی از جمله قطعنامه ۱۷۰۱ در لبنان تاکید کرد و گفت وضعیت در نوار غزه بسیار فاجعه بار است و مردم علاوه بر حملات نظامی، با مشکل گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بورل گفت: حتی جنگ هم قوانینی دارد، باید به قوانین بین المللی انسانی احترام گذاشت. باید درک کرد که صلح تنها راه برقراری امنیت در خاورمیانه است. نمی‌توان نوار غزه را از قدس شرقی و کرانه باختری جدا کرد. غزه بخشی جدایی ناپذیر از مساله گسترده فلسطین است. غزه بخشی از سرزمین‌هایی است که اسرائیل اشغال کرده است. این منطقه باید بخشی از کشور آینده فلسطین باشد.

وی در ادامه افزود تنها راه برقراری صلح و امنیت برای رژیم صهیونیستی و فلسطین که «جامعه جهانی هم روی آن اجماع دارد، راهکار تشکیل ۲ دولت است  و باید برای برقراری صلح تلاش مضاعفی شود».

بورل گفت که رژیم صهیونیستی هدف از جنگ غزه را «نابودی» حماس اعلام کرده اما باید راه دیگری برای جنگ با حماس باشد تا این تعداد بی‌گناه کشته نشود. تنها راه، تشکیل کشور مستقل فلسطین است. این به فلسطینی‌ها امید می‌دهد.


 

اتحادیه اروپا: غزه بخشی از کشور فلسطین باقی می‌ماند

از سوی دیگر، وزیر خارجه لبنان هم در این نشست خبری گفت که دولت به دنبال کاهش تنش است و در دیدار با بورل یافتن راه حل سیاسی برای بحران فعلی و نحوه اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ را بررسی کرده است.

وی با بیان اینکه راه حل سیاسی تنها راه پایان دادن به درگیری طولانی مدت فلسطین و رژیم صهیونیستی است، گفت که اتحادیه اروپا باید به یافتن راه حل سیاسی برای این نزاع متعهد باشد.

گفتنی است که سفرها به لبنان با هدف هشدار درباره عواقب کشیده شدن جنگ غزه به این کشور انجام می‌شود؛ سناریویی که به ویژه در پی ترور «صالح العاروری» نائب رئیس دفتر سیاسی حماس در ضاحیه در جنوب بیروت پر رنگ تر شده است.

همچنین بورل در این سفرش با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار و اوضاع کلی، آخرین تحولات سیاسی و میدانی لبنان و منطقه را بررسی کرد.

وی در این دیدار نگرانی خود را از ادامه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و گسترش آن به لبنان ابراز کرد و گفت که اولویت باید توقف جنگ غزه باشد چرا که این مساله کلید برقراری مجدد آرامش در لبنان است و در این صورت بررسی اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ راحت تر می‌شود.

بری هم در این دیدار تاکید کرد که لبنان به مشروعیت بین‌المللی و قطعنامه‌های آن به ویژه قطعنامه ۱۷۰۱ متعهد است و نقطه آغاز اجرای آن توقف جنگ غزه است.

وی در سطح داخلی نیز بر لزوم انتخاب رئیس جمهور برای لبنان تاکید کرد و گفت که برای همکاری با کمیته پنج جانبه (آمریکا، قطر، فرانسه، عربستان و مصر) جهت انجام این کار آماده است.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در این دیدار  با هیأتی از حزب‌الله لبنان دیدار کرد. حزب‌الله در این دیدار تاکید کرد که امکان بررسی پرونده لبنان و تحولات جنوب این کشور پیش از توقف جنگ غزه وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha