• چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1402101309279
  • خبرنگار : 71967

لابی و فشار اسرائیلی‌ها، رئیس دانشگاه هاروارد را مجبور به استعفا کرد

لابی و فشار اسرائیلی‌ها، رئیس دانشگاه هاروارد را مجبور به استعفا کرد

کلودین گی، رئیس دانشگاه هاروارد روز گذشته و بعد از هفته‌ها مناقشه و حواشی پیرامون او، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

به گزارش ایسنا، کلودین گی، رئیس دانشگاه هاروارد روز گذشته و بعد از هفته‌ها مناقشه و حواشی پیرامون او، از سمت خود کناره‌گیری کرد. انتقاد مقامات سیاسی آمریکا از او در مورد واکنش دانشگاه نسبت به مساله حمایت از فلسطین در فضای این دانشگاه و همچنین اتهاماتی همچون سرقت ادبی و تردید در مورد صداقت علمی او، از جمله حواشی پیرامون گی طی چند ماه اخیر بود. به همین دلیل برخی بر این باروند که او بالاخره تسلیم فشارها شد و به اجبار استعفا داد. دوره ریاست گی در دانشگاه هاروارد که  فقط شش ماه و دو روز بود، کوتاه‌ترین دوره ریاست در تاریخ هاروارد به حساب می‌آید. او همچنین اولین رئیس سیاه‌پوست دانشگاه هاوارد بود. بنا به اعلام رسمی از سوی مقامات این دانشگاه، آلن  گاربر تا انتخاب رئیس جدید، به عنوان سرپرست موقت در این دانشگاه فعالیت می‌کند.

شرکت هاروارد که بالاترین نهاد مدیریتی این دانشگاه محسوب می‌شود، اعلام کرده که روند انتخاب رئیس جدید را در زمان مناسب آغاز خواهد کرد. بنا به گفته منابع نزدیک به گی، او هفته گذشته تصمیم خود را برای استعفا گرفت. او روز گذشته در ایمیلی استعفای خود را به اعضای شرکت هاروارد اعلام کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: «در حال حاضر مشخص است که استعفای من کاملا به نفع هاروارد است تا دانشگاه بتواند این لحظه چالش‌برانگیز را با موفقیت پشت سر بگذارد». البته این استاد ۵۳ ساله به کار خود به عنوان مدرس در این دانشگاه ادامه خواهد داد. چند دقیقه بعد از ارسال ایمیل استعفای گی، شرکت هاروارد نیز کناره‌گیری او را قبول و از خدماتش به دانشگاه تشکر کرد. لارنس بیکو، رئیس سابق هاروارد ضمن ابراز ناراحتی از رفتن گی، در مورد او گفت: کلودین فردی باهوش، درستکار و داری بینش قوی است. او نه تنها به هاروارد، بلکه خدمات شایانی به کل آموزش عالی داشت.

گی به عنوان سی‌امین رئیس دانشگاه هاروارد، کار خود را  در اول ژوئیه ۲۰۲۳ آغاز کرد؛ آغاز به کار او تنها دو روز بعد از رای دادگاه عالی بود که بر مبنای آن به روش‌های پذیرش نژادپرستانه در این دانشگاه پایان داد. در آن زمان انتظار می‌رفت دوره ریاست گی بیش از یک دهه باشد و مساله پذیرش، به هسته اصلی فعالیت او در این دانشگاه تبدیل شود. اما همه چیز در روز ۷ اکتبر برای او تغییر کرد. با شروع درگیری‌ها در فلسطین، بیش از ۳۰ گروه دانشجویی بیانیه‌ای در حمایت از فلسطینی‌ها امضا کردند. از همان جا، مقامات سیاسی گی را تحت فشار قرار دادند که او واکنش مناسبی نسبت به این موضوع نداشته و ادعا کردند اقدامی علیه یهودی‌ستیزی در فضای این دانشگاه انجام نداده است.

گی در دوران کوتاه ریاست خود، بارها به تیتر اصلی خبرها تبدیل شد. شهادت او در جلسه استماع مقابل نمایندگان کنگره و ادعاهایی مبنی بر سرقت ادبی در بورس تحصیلی‌اش، از جمله این حاشیه‌ها بود. در این میان، فشارهای خارجی متعددی نیز برای استعفای او وجود داشت. گی در ایمیل استعفای خود نیز به این مساله اشاره کرد و نوشت: شک و تردید نسبت به تعهد من برای مقابله با نفرت و حمایت از سختگیری‌های علمی و همچنین قرار گرفتن در معرض حملات و تهدیدهای شخصی که ریشه خصومت نژادی داشت، بسیار برایم ترسناک بود.

اوج این فشارها زمانی بود که چند رئیس دانشگاه در ایالات متحده، با شرکت در جلسه استماع کنگره به ادعاها در مورد یهودی ستیزی در فضای دانشگاه‌ها پاسخ دادند. این در حالی است که اعضای هایت مدیره هاروارد بعد از حضور گی در جلسه استماع، حمایت همه جانبه خود از او را اعلام کردند. با این حال، حالا باید گی را دومین رئیس دانشگاهی قلمداد کرد که بعد از این جلسه مجبور به استعفا شده است. چند هفته پیش نیز  لیز مگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا تنها چند روز پس از شهادتش استعفا داد.

بعد از این ماجرا،  کمیته آموزش و نیروی کار مجلس نمایندگان آمریکا هم اعلام کرد تحقیقاتی در مورد اتهامات سرقت ادبی علیه گی انجام می‌دهد. برخی اعلام کردند که همین مساله باعث می‌شود اعتبار دانشگاه و بودجه فدرال به خطر بیافتد. در همین حال، تعدادی از حامیات مالی به صورت خصوصی و عمومی کمک‌های خود به هاروارد را متوقف کردند. این در حالی است که کمک‌های بشردوستانه تقریبا نیمی از درآمد سالانه این دانشگاه را تشکیل می‌دهد و همین امر نگرانی جدی میان کارکنان و اعضای این دانشگاه به وجود آورده بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۳ ۲۱:۴۳

قابل توجه غرب گراها -