آیت الله «سیدمحمدکاظم مدرسی یزدی» مولف کتاب در این مراسم که قبل از ظهر امروز سه شنبه با حضور مسئولان دستگاههای مختلف استان در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت زهرا(س) از علل کوثریت را متولد شدن ائمه اطهار(ع) از نسل آن حضرت، حلقه اتصال بودن بین نبوت و امامت و تسبیحات آن حضرت با صدها رکعت نماز مستحب برابر خوانده شده ، ذکر کرد.
وی حضرت زهرا(س) را از محکمات اثبات ولایت خواند و با اشاره به نسل کثیر باقیمانده از حضرت زهرا(س)، این عوامل را از علل کوثر بودن دخت نبی اکرم(ص) بیان کرد.
وی با اشاره به اهمیت تبارشناسی افراد جامعه، گفت: قطعاً سیادت به مفهوم امتیاز طبقاتی نیست بلکه یک شرافت معنوی است که از احکام خاصی نیز برخوردار میباشد.
آیت الله مدرسی با بیان این که سیادت در تمام فرقههای مسلمانان مگر در فرقه وهابیت دارای جایگاه و منزلت است، اظهار کرد: سیادت در فرهنگ اسلامی دارای ارزش والایی است.
وی نفس وجود سیادت را عاملی بازدارنده از گمراهی و گناهان دانست و گفت: استان یزد یکی از استانهای سیدخیز کشور است به نحوی که آمار سیادت در این استان حدود ۱۰.۹ درصد است و بعد از مازندران در رتبه دوم جای دارد.
وی مهریز را با ۱۲.۶۴ درصد دارای بیشترین سید و بهاباد را نیز شهرستان دارای کمترین تعداد سید در استان یزد معرفی کرد و گفت: ۱۵۰ خاندان شناخته شده از سادات در کشور ایران زندگی میکنند و خوشبختانه ایران در میان کشورهای دنیا، رتبه نخست را به لحاظ پذیرش سادات به خدو اختصاص داده است.
مولف کتاب «فرهنگ سیادت» به نقش سادات در گسترش و رشد علم و تمدن اسلامی نیز اشاره و در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه بخش زیادی از سادات از ناحیه مادر منتسب به حضرت زهرا(س) هستند که در زمان قدیم با عناوینی مانند «میرزا» و «بیگم» شناخته میشدند ولی متاسفانه این روزها کمتر مورد اهتمام ثبت احوال در کشورمان است در حالی که موضوع تبار از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی در رابطه با فرزندخواندگی و رعایت اهل سیادت فرزندخواندهها تاکید کرد و گفت: برخی استانها نیز برخلاف یزد پذیرش مناسبی از انتساب افراد جدید با سیادت ثابت شده ندارند که باید به آن توجه ویژهای شود.
آیت الله مدرسی همچنین از وجود منتسبی در گذشته به عنوان «نقابت» در کشورمان یاد کرد و گفت: امروزه نیز باید چنین جایگاه و منسبی در جامعه برای بیان تبار افراد و علاقمندان داشته باشیم.
«محمدمحسن رفیعی» مدیر کل نهاد کتابخانههای عمومی استان یزد هم در این مراسم گفت: رونمایی از کتب نشر شده توسط نویسندگان یزدی از جمله اقدامات فرهنگی نهاد کتابخانهها در راستای رسالت تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی است.
وی از رونمایی تعداد ۱۰ کتاب از مولفان یزدی از ابتدای امسال تاکنون، اظهار کرد: کتاب «فرهنگ سیادت» که امروز در آستانه میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها شاهد رونمایی از آن هستیم، در ادامه کتاب «شکوه سیادت» که با اشتقبال بی نظیر مواجه شد، نگاشته شده است.
رفیعی این کتاب را با بیش از ۳۰۰ منبع از کتب متقن و کامل در حوزه سیادت و تبار شناسی خواند و گفت: استقبال خوب از این کتاب نیز به نحوی بود که در کمتر از یک ماه به چاپ سوم رسید.
یادآور میشود؛ کتاب «فرهنگ سیادت» نکاتی درباره «سیادت» در بر دارد که میتواند پاسخگوی پرسشهای کلامی، تاریخی، حقوقی، تفسیری، اجتماعی و اخلاقی علاقمندان به این مفهوم باشد.
در ابتدای این اثر ضمن به بیان جایگاه علم انساب(تبارشناسی) و جایگاه نسب شناسی در اسلام، به بیان کارکردهای علم انساب در اسلام پرداخته شده و پس از بیان ویژگیهای نسابه، به نسب شناسان برجسته اسلامی اشاره و برخی از منابع نسب شناسی معرفی شده است.
نویسنده پس از بیان مبنای سیادت، زمان و چگونگی کاربرد واژه «سید» یا «شریف» بر بنیهاشم و فرزندان پیامبر(ص) تشریح و آثار حقوقی سیاست و تفاوت و تمایز بین سلسلههای گوناگون سیادت را تبیین کرده است.
همچنین، علت نامگذاری بنیهاشم به ویژه فرزندان پیامبر خدا با عنوان «سید» بیان شده و پس از اشاره به معنای گوناگون سیادت، به دلایل اطلاق عناوین متنوع هاشمی، طالبی، علوی، شریف، سید، فاطمی و... بر سادات پرداخته شده و چگونگی جمع میان آیات و روایات درباره نسب تشریح و در ادامه اشاره پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) به قرشی و هاشمی بودن خود بررسی شده است.
در ادامه نیز مطلبی در خصوص انتقال سیاست از طریق مادر (زنان) نگارش یافته و لزوم احترام به سادات بر اساس آیه «مودت» مورد تأکید قرار گرفته و به انگیزه و معنای سلامِ حضرت زهرا(س) بر سادات تا روز قیامت پرداخته شده و راههای اثبات هویت سیادت در زمانهای گذشته تبیین و راهکارهای مستند سازی سادت و نشانههای سیادت و چرایی به کارگیری رنگ سیز و مشکی برای سادات تشریح شده است.
سپس، عوامل مؤثر در مهاجرت سادات (ستمگری حاکمان، قیام علیه حاکمان جور، شرایط سیاسی زمانه، تشکیل حکومت شیعی علویان در شمال ایران، جغرافیای ایران، موقوفات، حمله مغول؛ علاقه مندی ایرانیان به اهل بیت(ع) و سیادت، تبلیغ و ترویج اسلام، شهادت امام رضا(ع)، امنیت و آسایش، مدح و منقبت ایرانیان، تغییر سیاست حاکمان و...) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در ادامه این اثر، زمان و مکان هجرت بنی هاشم و سادات را تبیین و در ادامه گروههای سادات در ایران را معرفی و جایگاه و معرفی سادات افغانستان را تشریح و سپس، آثار مهاجرت و فرزندان پیامبر(ص) (آگاه شدن مردم از اقوام و ارحام پیامبر(ص)، بیداری مسلمانان، استمرار نسل سادات و شجره طیبه پیامبر(ص)، گسترش فرهنگی اسلامی و سبک صحیح زندگی متدینانه، بر انگیختن محبت قلبی مردم به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)) آورده است.
در ادامه نیز جایگاه حقوقی فدک، دایره گستره وقف اموال از سوی حضرت زهرا(س)، چرایی اختصاص خمس بنی هاشم، حکومت های شکل یافته به دست سادات (ادریسیان، فاطمیان، مرعشیان، علویان، بنی مهنا، آل کیا، آل جعفر، بنی جماز)، فلسفه سیادت در فرهنگ اسلامی، امتیاز معنوی سیادت، کارکردهای سیادت، عاقبت اخروی سادات و فرزندان پیامبر(ص)، چگونگی عذاب سادات و فرزندان گنه کار پیامبر(ص)، ریشه احترام به سادات، سیره عملی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در تکریم سادات پرداخته شده است.
سپس، فرهنگ احترام به سادات در ایران تبیین و به ارزش و نتیجه محبت به سادات و تأثیر آن بر زندگی انسان ها اشاره شده و روش احترام به سادات و آداب و سنن تکریم سادات و همچنین فضائل و برتری های سادات تشریح شده است و برخورد خلفا و سلاطین با سیادت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
همچنین، دیدگاه مراجع و فرهیختگان درباره امام زادگان و سادات تشریح و به مسئولیت سادات در برابر سیادت اشاره و علت حسادت و دشمنی قریش به بنی هاشم تبیین و در پایان داستان ها و نکته هایی درباره مقام سیادت آورده شده است.
انتهای پیام
نظرات