• سه‌شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402101207977
  • خبرنگار : 50026

سرگروه آموزش زبان انگلیسی جهاددانشگاهی:

آسیب‌هایی که در فرایند آموزش زبان انگلیسی ورود پیدا کرده است

آسیب‌هایی که در فرایند آموزش زبان انگلیسی ورود پیدا کرده است

ایسنا/خراسان جنوبی سرگروه آموزش زبان انگلیسی جهاددانشگاهی گفت: همه چالش‌ها و آسیب‌های مطرح شده در حوزه آموزش برگرفته از عدم‌ آگاهی از نقش‌ها و هویت‌های فرد آموزش دهنده هستند که خود مولد آسیب‌های بزرگتری بوده است.

محمد جهانتاب، سرگروه آموزش زبان انگلیسی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ممکن هست این سوال ایجاد شود که این نقش‌ها یا هویت‌ها کدامند؟ بعنوان مثال مهمترین آنها عبارت است از ارزشیابی لحظه‌ای، تولید محتوا و پاسخگویی به نیازهای فراگیران که در پاره‌ای از مواقع جزئی از آموزش نیستند، درصورتی که این چالش‌ها و آسیب‌های بیان شده با ارائه راه حل‌های منطقی و به صورت عملی حل شوند، قطعا اتفاقات مثبتی در فرایند آموزش و رشد حرفه‌ای مدرسان فراگیران بعنوان جوامع زبانی رخ خواهند داد.

جهانتاب با بیان اینکه کالج‌ زبان‌های خارجی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تحت حمایت معاونت آموزشی اقدامات مثبتی جهت رشد حرفه‌ای انجام داده است، گفت: عامل موفقیت این مجموعه شناخت آسیب‌ها، ارائه راه‌حل‌ها، ایجاد و استفاده از فرصت‌های حرفه‌ای برای خنثی‌سازی این آسیب‌ها است و با چنین نگرشی آماده حرفه‌ای کردن افراد مایل به تدریس آموزش زبان انگلیسی است.

وی با بیان اینکه حضور مدرسان غیرحرفه‌ای خود آسیبی است که به صورت واضح می‌توان به آن اشاره کرد، گفت: معمولا روند آموزش به صورت تئوری صورت می‌گیرد و از آموزش عملی تا حدود زیادی خبری نیست، درحالیکه آموزش بدون در نظر گرفتن جنبه عملی، راه به جایی نخواهد برد، لذا  اهداف آموزشی باید به صورت عملی در دستور کار قرار گیرد تا نقطه عطف فرآیند آموزش شروع شود.

جهانتاب در خصوص عدم وجود فرصت‌های عملی و حرفه‌ای، گفت: باید این هویت‌های جدید فرآیند آموزشی ساخته و تقویت شوند؛ چرا که مدرسان نیاز دارند همیشه به روز باشند. یکی از ابزارهای این یادگیری ایجاد فرصت‌های رشد حرفه‌ای است که ما در کالج زبان‌های خارجی جهاد دانشگاهی این فرصت عملی و حرفه ای را برای  مدرسان علاقه‌مند ایجاد کرده ایم.

سرگروه آموزش زبان انگلیسی در خصوص عدم داشتن ذهنیت و درک دقیق در زمینه یادگیری هویت‌ها و نقش‌های تدریس، بیان کرد: مدرسان به صورت کلامی اذعان به نیاز برای یادگیری می‌کنند اما در عمل هیچ احساس نیازی ندارند. لذا اقداماتی هم صورت نمی‌گیرد که منجر به رشد حرفه ای آنها شود.

وی ادامه داد: اینکه مدرسان تمایل به یادگیری داشته و اذعان کنند که همیشه باید یاد بگیرند تا بتوانند در کلاس‌های درس آموزش خوبی ارائه دهند، به تنهایی چاره ساز نیست و باید مدرسان به دنبال فرصت عمل بسیار بیشتری باشند.

آسیب‌هایی که در فرایند آموزش زبان انگلیسی ورود پیدا کرده است

جهانتاب گفت:در کالج زبان‌های خارجی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ما بر اساس تحقیقات کیفی نیاز مدرسان را کشف کرده‌ایم و بر اساس نیازهای آنها دوره‌های تربیت مدرس (TTC) را با کیفیت بسیار عالی و به صورت کاملا عملی برگزار می‌کنیم. ما در کالج زبان‌های خارجی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، با اتخاذ این سیاست آموزشی، گام‌های بسیار محکمی برمی‌داریم که قطعا نتایج آن در کلاس‌های درس مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به یادگیری در زمینه دانش عمومی زبان، تصریح کرد: مدرسان فکر می‌کنند برای اینکه حرفه‌ای باشند باید در زمینه زبان عمومی توانمندسازی خود را تقویت کنند؛ درصورتی که ابزار انتقال و تولید دانش عمومی در زمینه مهارت‌ها و خرده مهارت، نقش و هویت‌های مدرس است که می‌توان گفت در حال حاضر به صورت حرفه‌ای جایگاهی در حوزه آموزش زبان انگلیسی ندارند.

سرگروه آموزش زبان انگلیسی اظهارکرد: مدرسان کالج زبان‌های خارجی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ضمن تقویت زبان عمومی خود، همواره در حال یادگیری شیوه های متفاوت تدریس جذاب هستند؛ لذا در حوزه یادگیری عملی هویت‌های تدریس از جمله تولید محتوا، ارزشیابی لحظه‌ای و پاسخگویی به نیازهای فراگیران، گام‌هایی برداشته اند که سنگ بنای این انقلاب آموزشی بوده است.

جهانتاب با بیان اینکه از جمله نقش‌هایی که می‌توان به آن اشاره‌ کرد رابطه احترام آمیز و صمیمانه مدرس با دانش آموزان است که در پیشبرد اهداف بشدت کمک‌کننده می‌باشد. این خود نوعی تئوری محسوب میشود که فصل جدیدی از گشایش‌ها را به همراه دارد.

سرگروه آموزش زبان انگلیسی با بیان اینکه آسیب دیگری که لطمه زیادی را به حوزه آموزش وارد می‌کند، عدم آگاهی و استفاده از تئوری‌های زنده دنیا است، گفت: آموزش بر اساس تکنیک یادگیری معکوس آن هم به صورت کاملا عملی جوابگو است که این مهم هم وجود ندارد. متاسفانه تئوری‌هایی از جمله ادغام مهارت‌ها، توازن، جریان، انگیزه، عواطف و احساسات، و تئوری بی‌نظمی‌ها در حوزه رشد حرفه‌ای غایب هستند، لذا هدف آموزش آنگونه که باید محقق نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا اینجا به بررسی مهم‌ترین عوامل چالش برانگیزی پرداختیم که می‌توان از آن‌ها به عنوان خطرناک‌ترین آسیب‌های آموزش یادگیری و فراگیری زبان انگلیسی نام برد که همه چالش‌ها و آسیب‌های مطرح شده برگرفته از عدم وجود ذهنیت معلم یادگیرنده هستند که خود مولد آسیب‌های بزرگتری بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha