• پنجشنبه / ۷ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402100704613
  • خبرنگار : 90057

نخست‌وزیر سابق اوکراین: کشور در شرایط تراژیک است

نخست‌وزیر سابق اوکراین: کشور در شرایط تراژیک است

یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین معتقد است وضعیت فعلی کشورش «تراژیک» است و منجر به شکست خواهد شد.

به گزارش ایسنا، تیموشنکو در سال ۲۰۰۵، پس از «انقلاب نارنجی»، اولین نخست وزیر زن اوکراین شد و در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ دوباره دولت را رهبری کرد. او در حال حاضر ریاست حزب اپوزیسیون پدر وطن (باتکیوشچینا) را بر عهده دارد که ۲۴ کرسی در پارلمان دارد.

او در یک سخنرانی ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «بله، امروز همه ما طرفدار پیروزی، برای اوکراین و تمامیت ارضی هستیم». اما جنگ‌های طولانی مدت برای اوکراین بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین من از رئیس جمهور می‌خواهم: برای پیروزی پلن B را به کشور ارائه دهید.

تیموشنکو نگفت که دیدگاهش از سیاست جایگزین چیست. او وضعیت کنونی را به دلیل کاهش کمک‌های نظامی غرب که «فقط به اندازه کافی برای از دست ندادن است» «دشوار [و] نسبتاً غم انگیز» توصیف کرد.

نخست وزیر سابق همچنین به پیشنهاد زلنسکی برای بسیج تا ۵۰۰۰۰۰ سرباز دیگر پرداخت که بسیج را برای افراد بسیار جوان، سالمندان و همچنین افراد دارای معلولیت گسترش می دهد. تیموشنکو با اشاره به اینکه حزبش علیه آن رای خواهد داد، گفت: «این مشکل را حل نمی‌کند، بی‌اثر است و خلاف قانون اساسی است».

او گفت که به جای گسترش بسیج به افراد ۲۵ ساله، کی‌یف باید پلیس را به جبهه بفرستد. او استدلال کرد: «عقب نگاه داشتن صدها هزار نفر در نیروهای امنیتی که می‌دانند چگونه بجنگند، اما نمی‌جنگند، موضع اشتباهی است.

بر اساس «پلتفرم صلح» زلنسکی که در نوامبر گذشته بیان شد، هدف اوکراین بازپس گیری مرزهای سال ۱۹۹۱ و وادار کردن روسیه به تسلیم بی قید و شرط و در عین حال پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو است. برخی از مشاوران وی همچنین بر این باورند که روسیه باید تجزیه شود. مسکو این طرح را رد کرده و خاطرنشان کرده است که حتی برای شروع مذاکرات با اوکراین، کی‌یف باید دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا، خرسون - و البته کریمه - را به عنوان سرزمین روسیه به رسمیت بشناسد.

در مارس ۲۰۱۴، زمانی که کریمه در واکنش به کودتای میدان مورد حمایت ایالات متحده با اکثریت قاطع رای به پیوستن مجدد به روسیه داد، تیموشنکو در نواری ضبط شده از اوکراینی‌ها می‌خواست «تفنگ‌ در دست بگیرند و بکشند روس‌های لعنتی را».

او در سال ۲۰۱۹ در برابر پترو پوروشنکو کاندید شد، اما پس از پیوستن زلنسکی - بازیگری بدون تجربه سیاسی - به رقابت و وعده صلح، سوم شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha