• دوشنبه / ۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1402100402064
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

چه کسی پاسخگوست؟

چراغ‌هایی که دیگر راهنما نیستند

چراغ‌هایی که دیگر راهنما نیستند
چراغ راهنمایی میدان انقلاب یاسوج

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد چند وقتی است که به علت استاندارد نبودن و با کیفیت نبودن چراغ‌های راهنمایی برخی چهارراه‌ها و میادین شهر یاسوج شاهد بروز مشکلات بسیاری در این شهر هستیم و بجای اینکه مردم را راهنمایی کنند، موجب سردرگمی و بلاتکلیفی مردم و پلیس شده اند و این امر بعضاً منجر به تصادف نیز می‌شود.

هر رنگ چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نماد یک چیز است؛ سبز حرکت، زرد احتیاط و قرمز ایست. توجه به هر کدام از این رنگ‌ها منجر به برقراری نظم و امنیت سر میادین و چهارراه‌ها می‌شود. چند وقتی است که به علت خرابی، استاندارد نبودن و با کیفیت نبودن چراغ‌های راهنمایی برخی چهارراه‌ها و میادین شهر یاسوج شاهد بروز مشکلات بسیاری در این شهر هستیم و مردم سردرگم و به تبع آن تحمیل ترافیک سنگین تر در خیابان های هستند، در حالی که نصب، تعمیر و ارتقای این چراغ‌ها وظیفه شهرداری است.

یکی از شهروندان یاسوج به خبرنگار ایسنا گفت: چراغ راهنمایی باید به برق خورشیدی متصل باشد تا با کمترین بارندگی و قطعی برق خاموش نشود و برای مردم مشکل و دردسر ایجاد نکند.

وی افزود: متولیان امر فکری اساسی کنند ما به شهرهای دیگر که سفر می کنیم از وضعیت علائم و چراغ ها و وضعیت ترافیکی آنها لذت می بریم و حتی برخی شهرها اصلا پلیسی مشاهده نمی کنیم چراکه هوشمند عمل می کنند اما در شهر ما با وجود داشتن چراغ های راهنمایی پر از پلیس راهنمایی و رانندگی است.

یک شهروند دیگر تصریح کرد: چرا مسئولان و متولیان امر بخصوص شهرداری یک بار برای همیشه فکری برای چراغ های راهنمایی این شهر نمی کند و مردم و پلیس را از این سردرگمی و بلاتکلیفی در نمی آورند.

وی ادامه داد: اگر هدف مسئولان و متولیان امر، خدمت به مردم است جهت رفا حال مردم این مشکل را بصورت اساسی بررسی و رفع کنند.

شهروندی دیگر گفت: جانمایی چراغ های راهنمایی و زمان سنجی آنها مشکل جدی دارند که باید با استفاده از یک کارشناس مرتبط و کارشناسان راهنمایی و رانندگی این مشکلات را رفع کنند.

وی عنوان کرد: برای خودم در مسیری که هر روز می‌روم بارها پیش آمده که با دیدن رنگ چراغ راهنمایی متوجه شدم به تقاطع نزدیک می‌شوم. در واقع همه ما راننده‌ها به دیدن رنگ‌های زرد، سبز و زرد عادت کرده‌ایم. طبیعتا وقتی چراغ خاموش باشد این احتمال وجود دارد که گاهی از خاطرمان برود که چند قدم جلوتر تقاطع است. یعنی راننده به صورت ناخودآگاه احساس می‌کند که در مسیری عادی در حال حرکت است و ناگهان یک خودرو را مقابل خود می‌بیند و ممکن است حادثه پیش بیاید.

چراغ‌هایی که دیگر راهنما نیستند
چراغ راهنمایی میدان انقلاب یاسوج

سرهنگ جابر پیوست، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با وضعیت خرابی چراغ های راهنمایی میادین و چهار راه‌های شهر یاسوج، مرکز این استان به خبرنگار ایسنا گفت: چراغ‌های راهنمایی شهر یاسوج فرسوده و قدیمی هستند که با یک بارندگی کوچک به هم می ریزند و مردم و پلیس را کلافه و سردرگم می کنند.

وی افزود: طبق قانون این موضوع برعهده شهرداری است که این چراغ ها یا باید اصلاح و یا کامل تعویض شوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: استاندارد نبودن و کیفیت پایین چراغ‌های راهنمایی میادین و چهارراه‌های شهر یاسوج باعث مشکلاتی در این شهر شده و مردم را کلافه و سردرگم کرده و بعضاً منجر به تصادف می شود.

سرهنگ پیوست تصریح کرد: در همه شهرها بحث ترافیک بصورت هوشمند کنترل می شود اما در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ابتدایی ترین مسایل از جمله چراغ های راهنمایی که در ترافیک شهر نقش دارند قدیمی، فرسوده و خراب هستند.

وی بیان کرد: مشکلات چراغ های راهنمایی این شهر بیشتر توان پلیس را صرف خود کرده بطوری که تنها در میدان انقلاب یاسوج چند نفر پلیس مستقر می شود تا به تسهیل و روانی ترافیک کمک کنند.

کیوان آشنا، شهردار یاسوج در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: اعتبار لازم برای تعویض چراغ های راهنمایی سطح این شهر را نداریم.

وی افزود: حدود ۲۰ چراغ راهنمایی سطح شهر یاسوج فرسوده و قدیمی هستند که باید تعویض شوند.

آشنا اظهار کرد: اصلاح و تعویض چراغ های راهنمایی میادین انقلاب، سه راه هلال احمر و میدان استانداری در اولویت ما قرار دارند.

شهردار یاسوج در خصوص وضعیت پیش آمده برای چراغ های میدان انقلاب عنوان کرد: درخواست خرید برای چراغ های جدید این میدان شده و در حال خرید هستند و تا یک ماه آینده مشکل چراغ های این میدان رفع می شود.

چراغ‌هایی که دیگر راهنما نیستند
چراغ راهنمایی میدان انقلاب یاسوج

یکی از پرسش‌هایی که برای شهروندان در زمان خرابی و خاموشی چراغ‌های راهنمایی پیش می‌آید، بحث اولویت تردد و همچنین تشخیص مقصر در صورت بروز تصادف است؛ موضوعی که باید پاسخ آن را در آیین‌نامه رانندگی پیدا کرد.

پیشنهاد می شود که در هنگام خرابی و خاموشی چراغ‌های راهنمایی قوانین آیین‌نامه‌ای رانندگی را رعایت کنند. رانندگان این نکات را در زمان قطعی برق مد نظر داشته باشند که در چهارراه همیشه حق تقدم با خودروی سمت راست است، در سه‌راه هم مسیر مستقیم اولویت دارد و در میدان هم مسیر دور میدان در اولویت است. بنابراین اگر حادثه‌ای در هنگام قطعی برق یا خرابی چراغ راهنمایی رخ دهد برای کارشناسی طبق ماده ۱۳۶ آیین‌نامه برخورد و صحنه بررسی خواهد شد.

گفتنی است که جانمایی چراغ ها راهنمایی در سطح شهر یاسوج اشتباه هست و باید اصلاح شوند، سطح میادین اصلاح و کوچکتر شوند، زمینه گردش به راست در میادین فراهم شود. خط کشی خیابان‌ها، خط ایست و خط عابر پیاده انجام شود، چراغ های راهنمایی سه زمانه استاندارد و با کیفیت و حتی مجهز به سنسورهای هوشمند نصب شود. به هر حال با این وضعیت علائم، خط کشی و چراغ های راهنمایی در سطح شهر یاسوج مردم و پلیس بلاتکلیف بوده و با دردسر مواجهند که می طلبد دستگاههای متولی و مدیریت شهری فکری اساسی برای این موضوع کنند. لذا چراغ های راهنمایی باید مجهز به برق اضطراری یا خورسیدی باشند.

انتهای یپام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha