• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402092920839
  • خبرنگار : 71516

محاسبات سیاسی نتانیاهو احتمالا مانع تغییر شکل جنگ غزه می‌شود

محاسبات سیاسی نتانیاهو احتمالا مانع تغییر شکل جنگ غزه می‌شود

مسئولان سیاسی و نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی درک کرده‌اند که جنگ غزه احتمالا طی ماه آتی میلادی وارد مرحله سوم (بعد از مرحله هوایی و عملیات زمینی) می‌شود، اما محاسبات سیاسی و برنامه‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مانع تغییر شکل جنگ خواهد شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه هاآرتص نوشت، براساس پیشنهاد آمریکا تغییر شکل جنگ شامل انتقال به مرحله ایجاد منطقه حائل در مرزهای غزه و کاهش تعدادی از نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و تغییر به روش یورش‌ها از طریق تیپ‌های ارتش به جای چهار لشکر نظامی است که در حال حاضر به عملیات نظامی گسترده در بخش زیادی از نوار غزه ادامه می‌دهند.

مذاکرات در کابینه رژیم صهیونیستی درباره این مسئله است که چه زمانی بهتر است این تغییر را شروع کرد. در اواسط ژانویه یا اندکی قبل از پایان آن. اما مانع اصلی در مقابل این تغییر وجود دارد و آن وضعیت سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که نگران فروپاشی ائتلاف خود تحت فشار و خشم راست‌گرایان است.

این روزنامه نوشت، دولت آمریکا، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و نمایندگان فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) از مدت‌ها پیش به تل‌آویو پیشنهاد تغییر شکل عملیات را داده‌اند. با این حال آمریکایی‌ها در این راستا فشار زیادی وارد نکردند و از نتانیاهو حمایت نظامی و سیاسی گسترده‌ای را به عمل آوردند و همچنان صبر زیاد خود را با توجه به اقدامات مکرر تحریک‌آمیز نتانیاهو و برخی اعضای جناح راست حفظ می‌کنند. هرچند که آنها از قتل جمعی غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه ناخرسند هستند. آنها از رژیم صهیونیستی انتظار دارند که حملات هوایی را برای کاهش تعداد قربانیان غیرنظامی در نوار غزه پایان دهد.

آموس هرئیل، تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص به عوامل دیگری که احتمالا نقشی در ساختار آتی جنگ داشته باشد از جمله فشار بی‌سابقه بر نیروهای ذخیره ارتش و تاثیرات طولانی مدت آن بر اقتصاد اشاره کرد.

آمریکا از تمایل رژیم صهیونیستی برای تشدید عملیات در خان یونس که یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده که هدف اصلی آن هدف قرار دادن رهبران حماس است، شکایت نمی‌کند.

هرئیل گفت، عملیات در آنجا به کندی و با احتیاط به دلیل نگرانی درباره کشته شدن تعداد زیادی از نیروهای ارتش و عدم آسیب رساندن به اسرای اسرائیلی در نوار غزه انجام می‌شود. تل‌آویو معتقد است که حماس از این اسرا در نزدیکی رهبران خود محافظت می‌کند.

هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه در جلسه کابینه گفت: ترور اسامه بن لادن، رهبر القاعده توسط آمریکا ۱۰ سال طول کشید. اسرائیل برای قتل یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه به زمانی کمتر از این نیاز دارد.

هالوی با این اظهارات اشاره کرد که عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه احتمالا ساختار دیگری به خود بگیرد که شدت کمتری داشته باشد. تعدادی از اعضای کابینه از این اظهارات ابراز ناخرسندی کردند. آنها نگران کاهش شدت جنگ در نوار غزه قبل از تحقق اهداف خود یعنی «نابودی» حماس و آزادی اسرای صهیونیست و ایجاد یک وضعیت امنیتی جدید برای بازگشت ساکنان شهرک‌های غلاف غزه به منازلشان هستند.

آموس هرئیل، تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص گفت: تحرکات ارتش در نوار غزه منجر به فروپاشی سامانه‌های جنبش حماس و از بین بردن روحیه اعضای مقاومت فلسطین نشده است و ارتش اسرائیل متحمل خسارت‌های بزرگی شده است.

وی گفت: نتانیاهو به خوبی می‌داند که چه اتفاقی می‌افتد اما تنها چیزی که برای او مهم است ماندن در قدرت است. در نتیجه او اداره یک درگیری ساختگی با آمریکایی‌ها را برای حفظ احزاب راستی که با او هستند، انتخاب می‌کند. در این وضعیت توپ به زمین وزرای ائتلاف «اردوگاه رسمی» می‌افتد و در نتیجه رهبر آن یعنی بنی گانتس باید تصمیمی را درباره اختلافاتی که آنها را وادار به فروپاشی ائتلاف خواهد کرد، اتخاذ کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha