• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402092920582
  • خبرنگار : 71970

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

فعالیت تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشجویی باید مسئله‌محور باشد

فعالیت تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشجویی باید مسئله‌محور باشد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: آشنا کردن اعضای تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی دانشجویی با نظام مسائل کشور یک ضرورت بوده و هدف از این آشنایی، یادگیری و تمرین حل مسائل است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، نشستی با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ضمن قدردانی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای برگزاری نشست تخصصی با دانشجویان اظهار کرد: معمولا در نشست‌های تخصصی دانشجویان بهتر می‌توانند ورود پیدا کنند و در یک حوزه تخصصی می‌توانند گام برداند و سریع‌تر و بهتر به مقصد برسند.

وی با اشاره به این که در حوزه دانشجویی، تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و کانون‌ها را داریم، تصریح کرد: در کنار بحث‌های تخصصی انجمن‌ها، خصوصا کانون‌ها که شامل جمعی از افراد با رشته‌های مختلف هستند، اقدامات علمی انجمن‌ها در قالب نشست‌های علمی و نشریه‌های تخصصی تجلی پیدا می‌کند نیز فعال هستند.

کلانتری با بیان این که انجمن‌ها و کانون‌ها باید مسئله محور شوند، گفت: درگیر کردن این افراد با نظام مسائل کشور نه به قصد حل این مسائل بلکه به منظور یادگیری و تمرین این مسائل است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به این که در حوزه صنایع دستی نیز اقداماتی در دست انجام است، گفت: شاید داشجویان نتوانند مشکلات را حل کنند، اما می‌توانند در حل مسائل این حوزه تاثیرگذار باشند، چر اکه تحقیقات و پژوهش‌های علمی حتی در سطح دانشجویی می‌تواند به مشکلات صنایع دستی کمک کند.

وی با بیان این که در معاونت فرهنگی در تمام رویدادها سعی می‌کنیم هدایا و ملزومات از محصولات صنایع دستی دانشجویان باشد؛ تصریح کرد: آثار تولیدی دانشجویان خریداری می‌شود، زیرا ساخته دست بچه‌های خودمان است و هویت دانشگاه و دانشجویی را در بر دارد.

کلانتری با بیان این که مهارت‌افزایی یکی از اقدامات مهم ماست که بخشی از آن در قالب کلاس‌های درسی پیگیری می‌شود، گفت: مجموعه‌ای از بسته‌های مهارتی را به کلاس‌های درسی افزودیم و دانشجویان در مجموعه‌های خوابگاهی نیز با برخی از مهارت‌ها آشنا می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: مهارت‌های بخش صنایع دستی می‌تواند سهم قابل توجهی در این مهارت‌ها داشته باشند، همچنین مهارت‌های کوچک را می‌توانیم رشد دهیم و در محیط‌های دانشجویی تبادل علمی و اکادمیک آن را داشته باشیم.

مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، در این نشست با بیان اینکه برای هر کدام از استان‌ها می‌توان سند آمایشی تهیه کرد، گفت: ما می‌توانیم نقشه راهی داشته باشیم که هر استان بتواند نقش‌آفرینی کند.

اگر ابتهاج عمومی و انسجام اجتماعی در دانشگاه و از سوی دانشجویان اتفاق بیافتد می‌تواند عناصر هویت محور ایجاد کنند

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به این که تولید گفتمان و رویکردهای تازه می‌تواند در دانشگاه اتفاق بیفتد، تصریح کرد: حوزه ابتهاج عمومی و انسجام اجتماعی که در دانشگاه و از سوی دانشجویان اتفاق بیافتد می‌تواند عناصر هویت محور ایجاد کنند و از طرفی دیگر، فضای دانشگاه می‌تواند بالندگی صنایع دستی را نیز در برداشته باشد.

وی با بیان اینکه همجوشی ما باهم می‌تواند منجر به این شود که دغدغه‌های یک شکل و هم رنگ داشته باشیم، تصریح کرد: اقدامات ما می‌تواند منجر به هدف‌گذاری مشخصی شود و این هدف می‌تواند در حوزه‌های مختلفی که سبک زندگی را در بردارد، بینش‌آفرین، سلیقه ساز و نگرش ساز باشد و تجلی بخش رفتارهای ما شود.

جلالی به شبکه مویرگی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تقویت توجه به صنایع دستی اهمیت زیادی دارد چرا که صنایع دستی در زمان خود جزو صنایع باسطح بالای دانش و خلاقیت آن زمان محسوب می‌شده و حاصل هوش و استعداد تاریخی ما بوده است لذا این تفکر می‌تواند مبنایی برای اقدامات ما باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان این که وزیر میراث فرهنگی از نشست‌های دانشجویی و تخصص محور بسیار استقبال می‌کند، تصریح کرد: آمادگی برای برگزاری نشست با گروه‌های تخصصی خصوصا دانشجویان، انجمن‌ها و سایر بخش‌های مرتبط را داریم.

وی به لزوم تبادل تجربه در این حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: موضوعات و مشترکات زیادی خواهیم داشت؛ به طور مثال در بفروئیه یزد موتابی که بسیار خاص است را داریم و این حوزه‌ها باید مورد تبادل قرار بگیرد.

جلالی با بیان این که ادبیات توسعه نداشتیم و رویکرد صنایع دستی به عنوان امری تفننی و تزئینی مورد توجه بوده است، گفت: صنایع دستی به راحتی قابلیت پیوستن به ادبیات توسعه را دارد و کانون‌های دانشجویی می‌توانند تولیدات را با عنوان برندهای دانشجویی و با تعریف استانداردهایی عرضه کنند و در این زمینه ورود کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha