موتورسیکلت از جمله وسیله نقلیه مورد علاقه جوانان است که گاه و بی گاه شاهد ویراژ، تکچرخ و حرکت خلاف جهت موتورسواران در خیابانهای کم عرض و شلوغ هستیم، نوجوانانی که بر روی موتورسوار میشوند و پایشان به زمین نمیرسد اما ادعایشان گوش فلک را کر میکند گویی ارابههای مرگ را سوارند و بدون اطلاع از قوانین و در سایه نبود فرهنگ صحیح موتورسواری هم خود را به کام مرگ میبرند و هم برای دیگران حادثهآفرین میشوند.
رضا یکی از همین نوجوانانی است که تازگیها صاحب یک دستگاه موتورسیکلت شده است. او گفت: به اصرار من خانوادهام تابستان امسال به عنوان تشویق برای موفقیت در امتحاناتم برایم موتورسیکلت خریدهاند.
وی با بیان اینکه عصرها معمولاً با دوستانم در خیابانها با موتور دور میزنیم، اظهار کرد: هنوز به سن قانونی برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت نرسیدهام و بدون گواهینامه موتورسواری میکنم اما تند نمیرانم و خیلی مراقب هستم.
این نوجوان هم مثل بسیاری از نوجوانان و حتی بزرگترهای موتورسوار، بدون کلاه ایمنی است و افزود: میدانم استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواری قانون است اما چون هیچ کس از آن استفاده نمیکند؛ من هم همین طور بدون کلاه موتورسواری میکنم.
هادی دوستش هم که پشت سرش نشسته ادامه میدهد که پارسال به دلیل تکچرخ زدن با موتور از دست دادن کنترلش، چند ماهی به دلیل شکستگی دو پا و دستش خانهنشین بوده است.
او اظهار کرد: خوشبختانه به سرم آسیبی وارد نشده بود اما بعد از ۳۰ جلسه فیزیوتراپی هنوز هم نمیتوانم مثل قبل راه بروم و حالا با موتورسواری خداحافظی کردهام.
کوتاه آمدن خانوادهها در برابر خواست جوانان برای داشتن موتورسیکلت اشتباه است
روزانه موتورسواران بسیاری در سطح خیابانها دیده میشوند که بدون هیچ وسیلهی ایمنی عبور میکنند و حتی سن بعضی از آنها کمتر از میزان لازم برای دریافت گواهینامه است.
یک کارشناس حوزه جامعهشناسی دراین باره به ایسنا گفت: نوجوانی و جوانی، دوره هیجان و عشق سرعت است و آنان در این دوران علاقه وافری به سریع رفتن دارند.
به گفته زهرا ترشیزی، نوجوانان و جوانان به دلیل نداشتن تجربه و نا آشنایی با عواقب برخی رفتارهای پر ریسک، به دنبال این هستند که همه چیز را خود تجربه کنند و بیاهمیت به توصیههای بزرگترها، برای نشان دادن شخصیت مستقل خود، دست به کارهایی میزنند که بیشتر دیده شوند.
وی افزود: چه بسیار هر کدام از ما جوانان و نوجوانانی را سوار بر موتورسیکلت دیدهایم که با سرعت در خیابانهای شلوغ شهر ویراژ میدهند و تکچرخ میزنند و چه پر غرور به این رفتارشان ادامه میدهند و هیچ چیز جلودارشان نیست.
ترشیزی ادامه داد: این رفتارهای آنان بسیار پیچیده است و ریشه در معضلاتی است که فرد در سن بحرانی نوجوانی با آنها مواجه است.
وی خاطرنشان کرد: نوجوان به دنبال رسیدن به استقلال است و در هر فضایی که حضور یابد تلاش میکند جایگاه شخصیت مستقل خود را بنمایاند و با ویراژ در خیابان و سریع رفتن به دنبال این است که شخصیت مستقل خود را به خانواده و جامعه نشان دهد خواه آن که هنجارستیزی کند یا رفتاری قانونگریز داشته باشد.
این کارشناس حوزه جامعهشناسی ادامه داد: والدین و جامعه، باید نسبت به بحرانهای دوران نوجوانی حساسیت منطقی داشته باشند زیرا اگر رفتارهای متناسبی نشان ندهند هزینه رفتار نوجوان بیشتر از هزینه مدیریت صحیح بحرانهای نوجوانی است.
وی گفت: از یک سو انتظار میرود مسئولان با ایجاد پیستهای موتورسواری، فضایی مناسب برای تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان عاشق سرعت فراهم آورند و از سوی دیگر باید برای نوجوانانی که بدون کسب مهارت و بدون رعایت مقررات رانندگی و استفاده از وسایل ایمنی اقدام به موتورسواری میکنند رفتارهای سختگیرانه بیشتری داشته باشد و البته در این رفتارهای سختگیرانه حساسیت دوران سنی آنان را درک کند.
ترشیزی کوتاه آمدن خانوادهها در برابر خواست جوانان برای داشتن موتورسیکلت را اشتباه دانست و گفت: باید با نوجوان گفت و گو کرد و برای ایجاد هویت مستقل نوجوان تلاش کرد. به او احترام گذاشت و برخی اشتباهاتش را گوشزد کرد و پایبندی به قوانین جامعه را برای او ضروری دانست تا نوجوان از بحرانهای این دوره سنی به سلامت گذر کند.
جامعه نسبت به حوادث ترافیکی کاملاً بیتفاوت شده است
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر در همین خصوص به ایسنا گفت: امروزه خانوادهها به عنوان هدیه تولد نوجوان یا کادوی قبولی دانشآموزشان، موتورسیکلت هدیه میدهند، در صورتی که با این کار، نوجوانان را به ارتکاب تخلف تشویق میکنند و یا بعضاً در تصادفات جان خود را از دست میدهند.
سرگرد محمد میرزا بیگی، با بیان اینکه طی هشت ماهه امسال حدود ۴۲ درصد حوادث ترافیکی در راههای روستایی رخ داده است، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته موتورسیکلتها در ۳۸ درصد حوادث دخیل هستند.
وی عنوان کرد: در بین جادههای روستایی، مسیر عشرتآباد بیشترین آمار حوادث جرحی و فوتی را در سال جاری داشته و آمار تلفات جانی موتورسواران در این جاده بسیار نگران کننده است.
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر با اظهار تأسف از اینکه جامعه ما نسبت به حوادث ترافیکی کاملاً بیتفاوت شده است، افزود: متأسفانه آمار حوادث ترافیکی در شهرستان سیر صعودی دارد و نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه، عامل انسانی نقش اصلی در وقوع ۹۵ درصد تصادفات داشته است، گفت: آمار فوتیها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد و آمار جرحی و خسارتی نیز ۵ درصد افزایش داشته است.
میرزابیگی بیشترین علل تصادفات را نقص فنی وسیله نقلیه بهویژه در موتورسیکلتها، سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خوابآلودگی و رعایت نکردن فاصله طولی مجاز از خودروی جلویی دانست و عنوان کرد: مسیرهای روستایی عشرتآباد، کسرینه، تربقان، قوژد، نقاب، مسیر فرعی کوهسرخ، مسیر اصلی خلیلآباد، مسیر اصلی شادمهر به ترتیب بیشترین حوادث جادهای را به خود اختصاص دادهاند.
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر گفت: نقص سیستم روشنایی موتورسیکلتسواران، از عوامل اصلی تصادفات شبانه در راههای روستایی کاشمر است.
وقوع یک فاجعه انسانی
میرزابیگی در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه سال گذشته در کشور حدود ۱۹۵۰۰ نفر از هموطنان خود را در تصادفات از دست دادیم و حدود ۴۷۰ هزار نفر مجروح، معلول و قطع نخاع شدهاند.
وی با بیان اینکه این نتیجه رفتارهای ترافیکی ایرانیان در سال گذشته بوده است، اضافه کرد: این آمار در جامعه جهانی به عنوان یک فاجعه انسانی محسوب میشود.
میرزا بیگی با انتقاد از اینکه جامعه ما نسبت به حوادث ترافیکی بیتفاوت و در یک خواب غفلت عمیق به سر میبرد، افزود: اگر با همین شرایط پیش برویم در پایان امسال با ۲۲ هزار کشته ناشی از حوادث ترافیکی مواجه خواهیم شد.
وی وضعیت فعلی را در حوادث ترافیکی بسیار ناامید کننده دانست و عنوان کرد: جامعه به سمتی پیش میرود که نسبت به جان خود و عزیزانش کاملاً بیتفاوت شده است.
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه حوادث حالتی کاملاً تکراری دارد و مردم از آنچه عامل حوادث میشود درس عبرت نمیگیرند، خاطرنشان کرد: متأسفانه اغلب مردم ما نسبت به تخلفات رانندگی دیگران که به نوعی تجاوز به حقوق آنها و عزیزانشان است نه تنها اعتراضی ندارند بلکه متخلفین را زیر چتر حمایتی خود قرار میدهند.
جان یک موتورسوار ارزانتر از قیمت چراغ موتورسیکلت
وی با اظهار تأسف گفت: بعضاً با حوادثی در شهر و به خصوص مسیرهای روستایی مواجه میشویم که انگار جان یک موتورسوار از قیمت یک چراغ موتورسیکلت هم ارزانتر است.
میرزا بیگی بیان کرد: حوادث جنبه کاملاً تکراری داشته و مردم دقیقاً میدانند که از کدام نقطه ضربه میخورند ولی باز هم با بیتفاوتی محض همان مسیر حادثه دیده قبلی را طی میکنند و به همان سرنوشتی دچار میشوند که قبلی دچار شده بود و این حوادث در حالی تکرار و تکرار میشود که اندکی عبرت و ذرهای تأمل ندارند.
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر افزود: حوادث مختص قشر خاصی نیست و هرکسی که مسیر بیاحتیاطی را طی کند قربانی بعدی حوادث است.
وی اظهار کرد: متأسفانه امروزه هدیه تولد نوجوان یا کادوی قبولی دانشآموز، موتورسیکلت شده و چه خیانتی از این بالاتر که خانوادهای فرزند خود را در اوج مظلومیت و معصومیت به ارتکاب تخلف تشویق کرده و این امر آیا سوق دادن عزیزانمان به سمت حادثه نیست؟
بیتفاوتی جامعه نسبت به علائم راهنمایی رانندگی
میرزا بیگی در ادامه با بیان اینکه جامعه نسبت به علائم راهنمایی رانندگی بسیار بیتفاوت شده است، عنوان کرد: بسیاری از مردم به ارتکاب تخلف رانندگی عادت کردهاند و این عمق یک فاجعه انسانی را نمایان میکند.
میرزابیگی گفت: متأسفانه بسیارند کودکانی که والدین خود را در همین حوادث ترافیکی از دست دادهاند و در واقع آینده درخشان آنها قربانی یک کلاه یا کمربند ایمنی، تلفن همراه، سرعت و سبقتی غیرمجاز و... میشود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بیش از ۹۰ درصد تصادفات رانندگی، عامل انسانی نقش کلیدی را دارد و موضوع راه و وسیله نقلیه در اولویت بعدی قرار دارند، لذا ضمن برخورد بدون اغماض با تخلفات رانندگی به خصوص تخلفات حادثهساز، موضوع فرهنگسازی و اصلاح نگرش و ایجاد حساسیت در مردم را به صورت جدی در دستور کار قرار داده و معتقدیم که در جامعه ما ظرفیتهای نهفته بسیاری وجود دارد که میتوان با به کارگیری آنها گامهای بسیار مؤثری را در کاهش حوادث رانندگی برداشت.
فرمانده پلیسراه کاشمر در پایان از مردم خواست؛ برای حفظ جان خود و عزیزانشان در کنار ما و همسو با ما باشند.
به امید روزی که رعایت مقررات راهنمایی، نه به خاطر ترس از جریمه شدن، بلکه به خاطر فرهنگ بالای برخی از ما باشد و موتورسواران با رعایت کامل قوانین و مقررات، در کاهش وحشت بین همشهریان نقش مؤثری ایفا کنند.
انتهای پیام
نظرات