• سه‌شنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402092819483
  • خبرنگار : 50181

دغدغه رانندگان ناوگان مسافری/

وقتی کامیون از اتوبوس پرسودتر است

وقتی کامیون از اتوبوس پرسودتر است

ایسنا/کرمانشاه رئیس انجمن صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافر استان کرمانشاه از مهمترین چالش‌های پیش روی رانندگان بخش مسافری یاد کرد که باعث شده شاهد کوچ رانندگان و مالکان به بخش باری باشیم.

مختار داوودی به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری (۲۶ آذر تا اول دی) از مهمترین مشکلات پیش روی بخش حمل و نقل مسافری یاد کرد و گفت: متاسفانه طی دو سال اخیر کرایه حمل و نقل در بخش مسافری افزایش چندانی نداشته و تنها در برخی ایام مانند ایام اربعین، نوروز و ... تا حدودی کرایه‌ها به نرخ واقعی خود نزدیک می‌شود.

با بیان اینکه عدم افزایش کرایه اتوبوس بین شهری در شرایطی رخ داده که قیمت هر دستگاه اتوبوس طی چند سال اخیر از ۸۰۰ میلیون تومان به ۲۴ میلیارد تومان رسیده، یادآور شد: همچنین در این مدت افزایش یازده برابری قیمت لاستیک، افزایش پنج برابری قیمت روغن و افزایش سایر هزینه‌ها را شاهد بوده ایم.

به گفته داوودی، مجموع این شرایط باعث شده مالکان سرمایه خود را از بخش مسافری به بخش باری ببرند، زیرا قیمت هر کامیون حدود پنج میلیارد تومان بوده و درآمد حاصل از جابجایی بار نیز بیشتر است. برای مثال چنانچه یک اتوبوس با ظرفیت کامل از کرمانشاه به بندرعباس برود حدود یازده میلیون تومان درآمد خواهد داشت، اما درآمد یک ناوگان باری در این مسیر ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان است.

رئیس انجمن صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافر استان کرمانشاه از کاهش تعداد اتوبوس‌های کرمانشاه به دلیل این مشکلات خبر داد و گفت: قبل از ایام کرونا در مسیر کرمانشاه به تهران ۱۰۵ دستگاه اتوبوس داشتیم که اکنون به ۴۵ دستگاه رسیده و با کمبود ناوگان مواجهیم.

به گفته وی تعدادی از ناوگان مسافری نیز به دلیل خراب شدن قطعات و هزینه سنگین تعمیر، زمین گیر شده و کار نمی‌کنند.

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافر کشور با بیان اینکه هزینه‌های سرام آور و عدم صرفه اقتصادی باعث شده طی چند سال اخیر شاهد نوسازی ناوگان نیز نباشیم، خاطرنشان کرد: تقریبا از سال ۱۳۹۷ تاکنون نوسازی چندانی صورت نگرفته و بهترین اتوبوس‌های ما حداقل پنج سال کار کرده‌اند.

داوودی از چالش دیگری که پیش روی ناوگان بخش مسافری وجود دارد نیز یاد کرد که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در مسیرهای برون شهری است و ادامه داد: این کار تخلف است و نباید صورت بگیرد، زیرا رانندگان برون شهری از فیلترهای متعددی گذر کرده و مدارک خاصی دارند و به علاوه زیر نظر پلیس راه بوده و در محورها ساعت می‌زنند، اما تاکسی‌های اینترنتی چنین شرایطی را ندارند.

وی در ادامه  از تمایل رانندگان بخش مسافری نیز برای رفتن به بخش باری یاد کرد و گفت: دستمزد یک راننده برای مسیر کرمانشاه به تهران تنها حدود ۶۰۰ هزار تومان است، اما در بخش باری درآمد بسیار بهتر است.

داوودی از هزینه سرسام آور بیمه رانندگان نیز یاد کرد که هزینه دو چندانی را به آنها تحمیل می‌کند و یادآور شد: هزینه بیمه برای رانندگان پایه یک حدود دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و برای پایه دو یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که به دلیل دستمزد پایین بسیاری از رانندگان از پرداخت حق بیمه خودداری می‌کنند.

وی معتقد است، ادامه این روند باعث می شود با کمبود جدی ناوگان و راننده در بخش مسافری مواجه شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۸ ۱۱:۱۱

حقیقی تلخ و غیر قابل انکاری اگر تصمیم اساسی اخذ نشود حمل و نقل برون شهری در بخش اتوبوس رانی با بحران جدی روبرو خواهد شد . چرا با این هزینه های هنگفت خرید و نگهداری اتوبوس و کرایه هایی که در همین موجود هم برای اقشار ضعیف که استفاده کننده اصلی این نوع خدمت هستند بازهم خیلی بالاست دیگر اتوبوس رانی برون شهری هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد اگر دولت حمایت موثری از بخش ننماید