احمد زمانیان همزمان با فرا رسیدن هفته حملونقل، ضمن تبریک به کلیه دستاندرکاران این حوزه اظهار کرد: طی ۳ الی ۴ ماه اخیر فعالان حوزه حملونقل و ترانزیت خراسان رضوی با مسئله اعتصاب رانندگان افغانستانی و در پی آن، اعمال محدودیتهایی از سوی این کشور برای ناوگان ایرانی فعال در مسیر هرات دست به گریبان شدهاند. به طوری که افغانستان محدودیت تردد ۲۰ روزهای برای ناوگان ایرانی در مسیر هرات لحاظ کرد و این مسئله سبب افزایش صددرصدی کرایههای حملونقل شد.
وی با اشاره به اینکه اعمال محدودیت ۲۰ روزه توسط افغانستان مسبوق به سابقه است، افزود: با این حال در مرحله قبل، این مسئله از طریق رایزنی با انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی هرات حل و فصل و منتفی شد؛ اما در تصمیم اخیر آنان عنوان میکنند که این موضوع در حیطه اختیارشان نبوده و اتخاذ این تصمیم، از سوی حاکمان این کشور و در پی اعتصاب رانندگان افغانستانی به بهانه افزایش هزینههای حمل در ایران صورت گرفته است.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: رانندگان افغانستانی مدعی بودند که هزینههای حملونقل دریافتی از سوی ایران زیاد است و تاکید بر ضرورت کاهش این هزینهها داشتند؛ البته ناگفته نماند که بخش اعظمی از این هزینهها به غیر از کرایه حمل دولتی و رسمی و دارای سند است. بخشی از هزینهها نیز غیررسمی است؛ اما میزان آن کاملا مشخص است.
زمانیان در خصوص آخرین وضعیت تردد ناوگان ایرانی در مرزهای افغانستان یادآور شد: شرکتهای حملونقل بینالمللی در هر سه مرز «ماهیرود»، «دوغارون» و «میلک» با مشکل مواجه هستند. در مرز میلک با کمبود ناوگان افغانستانی برای حمل کالا به بندر عباس مواجه هستیم؛ چرا که ناوگان ایرانی تمایلی به تردد در این مسیر ندارند و میتوان گفت حدود ۹۵ درصد محمولههای بندرعباس توسط ناوگان افغانستانی حمل میشود. اکنون کمبود ناوگان افغانستانی سبب توقف کانتینرها و افزایش حق دموراژ کرایهها شده است.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به مشکلات موجود در مرز دوغارون و میلک، ناوگان بیشتر به سمت مرز ماهیرود تردد دارند که در این مرز نیز با ازدحام و شلوغی ناوگان مواجهیم. در مجموع، در هر سه مرز ورودی به افغانستان با چالش روبهرو هستیم.
در مرز سرخس، اجازه ترانشیپ به ناوگان ایرانی داده نمیشود
زمانیان در رابطه با آخرین وضعیت تردد ناوگان ترانزیتی به ترکمنستان بیان کرد: در خصوص کشور ترکمنستان با موضوع حمل یکسره ناوگان ایرانی مواجه هستیم و اجازه ترانشیپ در سرخس را به شرکت نمیدهند و طی ماههای اخیر با این مسئله دست به گریبانیم و افزایش کرایه نیز مشهود است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، وی خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵۰ شرکت حملونقل بینالمللی در استان فعال هستند و خراسان رضوی یکی از استانهای با پتانسیل بسیار زیاد در حوزه حملونقل و ترانزیت است. هدف اصلی ما در انجمن و کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی مشهد، شناسایی مشکلات و موانع این حوزه و پیگیری از دستگاههای ذیربط در جهت حل آنها و نیز، ارائه برنامهها و طرحهایی برای تسهیل امور این حوزه است. معتقدیم میتوان در این زمینه از ظرفیت اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان استفاده کرد و امیدواریم مسئولان همراهی لازم را در گرهگشایی از مشکلات فعالان حوزه حملونقل داشته باشند.
انتهای پیام
نظرات