با پیدایش اولین سکونتگاه و روابط بشری، نیاز به جابجایی و ارتباط گیری میان سرزمینهای مختلف ضرورت یافته و حملونقل به طور کلی نقش بسیار مهمی در شکلگیری و به وجود آمدن تمدنها داشته است و تاثیر زیادی در رونق، شکوفایی و رشد کشورها در زمینههای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد.
انواع حملو نقل را میتوان بر اساس ارزش، حجم، اندازه و وزن کالا، امنیت، زمان، هزینه جابجایی و فورس ماژور بودن وضعیت کالا به صورت دریایی، جادهای، ریلی، هوایی و مرکب تقسیم کرد که هر یک از این راههای جابجایی دارای ویژگیهای مثبت و منفی هستند.
حملونقل عمومی، سامانهای از ترابری مسافران به صورت جمعی برای عموم جامعه در دسترس است که معمولاً بر پایه یک برنامه زمانی مشخص و در یک مسیر مشخص کار میکند که اغلب انسانها در روابط و ارتباطات بشری درون شهری از که زیرساختهای آن عموما توسط دولتها برای مردم تامین میشود، بهره میبرند و حملونقل عمومی مثل قطار درون شهری(مترو)، سامانه اتوبوس تندرو(BRT)، اتوبوسهای شهری، تاکسی و تراموا تاثیر بسیار مهمی در تحولات و رویدادهای بشری دارند.
حملونقل عمومی در کلانشهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت، پر تراکم و پهناور کشور یک مسئله اساسی و مهم است که در زمینههای جابجایی، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک شهری، رونق اقتصادی، کاهش زمان و هزینه دسترسی نقش بسزایی دارد و در این راستا نیز قطار شهری تبریز(مترو) دارای پنج خط که فقط یک خط فعال با ۱۸ ایستگاه و سامانه اتوبوس تندرو تبریز دارای دو خط که خط یک شامل ۲۸ ایستگاه و خط دو نیز شامل ۹ ایستگاه مسافر گیری است.
روح الله رشیدی، رییس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز در گفتوگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت و برنامههای شورای اسلامی و شهرداری کلانشهر تبریز برای بهبود، نوسازی و تکمیل ناوگان حملونقل عمومی به اهمیت و نقش حملونقل در روابط انسانی تاکید کرد و افزود: از زمان پیدایش اجتماعات انسانی، جابجایی و حملونقل در جوامع بشری ضرورت یافته و در راستای گسترش و مرور زمان، شاهد افزایش تنوع و تعدد حملونقل هستیم که امروزه به عنوان پدیدهای اجتماعی و دارای هویت فرهنگی و اقتصادی نقش مهمی در ارتباطات انسانها دارد.
وی از بیتوجهی به حوزه حملونقل در کلانشهر تبریز ابراز گلایهمندی کرد و ادامه داد: متاسفانه بیش از یک دهه به مسئله نوسازی و تکمیل حملونقل رسیدگی نشده بود و شاهد بحران در برخی از عرصهها به ویژه در اتوبوسرانی که ظرفیت ۷۰۰ دستگاهی اتوبوس به کمتر از ۲۵۰ دستگاه در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته بود و در راستای حل این مشکل شهری، شورای اسلامی اهتمام ویژهای برای جبران این عقب ماندگی انجام داد.
وی، حملونقل عمومی را نماد مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: شورای اسلامی کلانشهر تبریز برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با وجود محدودیتهای مالی و تولید توانست در سال ۱۴۰۱، قرارداد خرید ۲۳۴ عدد اتوبوس را منعقد کند که تعداد ۱۲۸ اتوبوس تحویل سیستم ناوگان حملونقل عمومی شده است.
رشیدی تصریح کرد: امسال نیز قرارداد خرید ۱۵۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده که امیدواریم به تدریج وارد چرخه حملونقل عمومی شهر شوند ولی هنوز با نقطه مطلوب در این زمینه فاصله زیادی داریم.
وی از جابجایی روزانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر از طریق حملونقل عمومی اتوبوس خبر داد و افزود: حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح کلانشهر تبریز خدمت رسانی میکنند که نزدیک به ۵۵ دستگاه متعلق به BRT است که روزانه ۷۰ هزار نفر از این طریق جابجا شده و ۲۳۰ هزار نفر نیز از بقیه اتوبوسهای حملونقلی استفاده میکنند.
وی به قطار شهری تبریز نیز اشاره کرد و ادامه داد: عدم شفافیت و رکود موجب عقب ماندگی در پیشرفت خط یک مترو شده بود که شورای اسلامی با تلاشهای خود توانست که بعد از ۲۲ سال، مردم کلانشهر تبریز را از نعمت قطار شهری بهرهمند سازد ولی برخی از نواقصات از جمله سیستمهای سیگنالینگ، تهویه و اطفای حریق فاز سه موجب بهرهمندی کامل مردم نشده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر محقق شود.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز از فعالیت حدود ۱۱ هزار تاکسی در سطح شهر خبر داد و افزود: نیمی از دستگاههای خودرو تاکسی در تبریز فرسوده هستند که شورای اسلامی در راستای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، تسهیلاتی را به رانندگان تاکسی در نظر گرفت که در سال گذشته تعداد ۱۱۰۰ دستگاه و امسال نیز حدود ۵۰۰ دستگاه خودرو به متقاضیان اعطا گردید و این فرآیند با سرعت مناسبی در حال اجرا است.
روزانه حدود ۵۰ هزار نفر از طریق مترو جابجا میشوند
یعقوب وحیدکیا، مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری نیز در گفتوگو با ایسنا از افزایش ۳۰ هزار نفری در جابجایی روزانه از طریق قطار شهری خبر داد و افزود: روزانه حدود ۵۰ هزار نفر از طریق مترو جابجا میشوند که نسبت به سال قبل حدود ۱.۵ برابر رشد یافته است.
وی از تکمیل نواقصات خط یک قطار شهری تا پایان سال خبر داد و گفت: با تلاش شبانهروزی همکاران، نواقصات سه ایستگاه فاز سه طی شش ماه به پایان رسید و برخی از مشکلات از جمله سیستمهای تهویه، اطفای حریق و سیگنالینگ تا پایان سال جاری رفع خواهند شد و همچنین در بعضی از ایستگاهها تنها یک ورودی مسافرگیری داریم که با توجه به افزایش ظرفیت مسافر ورودیهای جدید نیز مورد بهرهبرداری خواهند گرفت.
وی تصریح کرد: مشکل سیستم سیگنالینگ فاز سه خط یک به دلیل تحریمهای خارجی با مشکلاتی همراه بوده ولی با همکاری شرکتهای داخلی درصدد حل این مانع هستیم و همچنین در راستای خدمترسانی به مردم و پرحجم بودن مسافر در ایستگاههای نور، چهارراه لاله، گازران و قونقا با ایجاد پروتکلهای جایگزین به صورت کامل در جابجایی همشهریان فعالیت میکند.
وحیدکیا از اختصاص ۲۴۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی به خط دو قطار شهری خبر داد و افزود: احداث خط دو قطار شهری کلانشهر تبریز از مهمترین برنامهها است که از ۳۴۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومان به خط دو مترو اختصاص دارد و در این راستا نیز طبق برنامهریزی هشت ایستگاه از استانداری تا قراملک در سال ۱۴۰۴ مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت و امیدواریم با تامین منابع مالی با سرعت بیشتری عملیات احداث انجام پذیرد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری ادامه داد: برای اولین بار در تبریز، کلاسهای آموزش مهارتهای لازم با مجوز وزارت کشور برگزار شد تا با ورود واگنهای جدید برای کاهش فاصله زمانی انتظار مسافرها و اضافه شدن به خط دو مترو ایفای نقش کنند.
شایان به ذکر است که محمد رضا روشنی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر تبریز در راستای تهیه این گزارش با وجود تماسهای مکرر حاضر به پاسخگویی سوالات نبوده است.
گفتنی است؛ با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و الزام تامین زیرساختها جهت بهبود وضعیت حمل و نقل در شهر تبریز، امیدواریم مجموعه شهرداری بتواند هرچه زودتر برنامههای تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی را عملیاتی کند.
انتهای پیام
نظرات